• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värme moderna dieslar.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Sista resan för säsongen blir inte av.

Ursprunglig tråd Sista resan för säsongen blir inte av. - Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -

En modern dieselmotor med turbo blir inte varm ca 65°C vilket visar på hög verkningsgrad.

Som jag ser det är det inget fel av Fiat, normalt räcker värmen till i en vanlig pickup eller skåpbil. Felet är istället att husbilstillverkaren inte bygger in ett värmesystem avpassat för husbilen.

Vi hade svårt att få tillräcklig värme under färd trots att vi har ett extra värmepaket under förarstolen. Efter att jag bytt termostaten i kylaren till en med högre öppningsvärde har vi fått behagligare värme. En värmeväxlare till tappvarmvattnet gjorde dessutom att vi fick varmvatten i kranarna direkt vi stannade.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Sista resan för säsongen blir inte av.

Som slutkund skall man inte behöva fundera över om det är Fiats problem med kall
motor eller vad det vara månde.
Är förarhytten för kall så skall säljaren åtgärda detta.
Hur varm en modern dieselmotor blir eller inte blir är fullständigt irrelevant.

Säljaren måste lösa problemet - med extra värmare eller hokus-pokus, det får säljaren välja.

DS
detta är väl en typisk fråga bland många andra som borde ingå i en seriös och
komplett husbilstest.
Hur varmt kan man få i hytten ?
Och naturligtvis utan att bränna gasol under färden.
Eller oxå får säljaren tala om innan avtalstecknandet - att väljer du den här
bilen så måste du stötta med dyrbar gasol på vintern, för att slippa rattmuff och skoteroverall, när du kör.
ds
 
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Sista resan för säsongen blir inte av.

Hej Gunnar här kommer fler synpunkter,
en modern diesel har en bränsle verkningsgrad som ligger på uppemot 45% att jämföra med en bensinmotors på knappa 30% (förklarar skillnaden i värmeavseende/komfort)!

Fortsättningen verkar inte Ok för mig i alla fall!

Dieselmotorn kan inte avge mer värme till omgivningen än vad motorns totala värmeförluster medger, verkningsgraden förändras inte, då kan man kolla om motorns värmeförluster kommer kupen till del i sin helhet eller förslösas på de berömda kråkorna!

”Lösningen” med att ändra termostaten leder bla till att motorn kommer att arbeta med fel temperatur vid alla uteteperaturer som är högre än den där motorvärmen inte räcker till för ”kupevärmens” skull. Det innebär att så fort utetemperaturen stiger (vår, sommar, höst = större delen av året), så ska termostaten ändras tillbaka igen, annars arbetar motorn med en högre arbets-/ och oljetemperatur än vad den konstruerats för (olje- och motor konsekvenser).

Har skälv inte experimenterat med detta i modern tid, men ser en enklare och förr ofta prövad metod att inte slösa bort den värme som motorn trots allt ger;
à täck för grillen/ kylfläkten (= minskad avkylning motor/kylare) på lämpligt sätt, när det är så kallt ute att motor- och kupetemperaturer sjunker.

Annars finns mej veterligt ingen annan lösning än en dieselvärmare för att höja temperaturen i kupen (kostnad omktring ca 15 Tsek).
I personbilsvärlden har så gott som alla moderna dieslar denna värmare som går in och stöttar ordinarie kupevärmesystem (termostatstyrt) – en känd akilleshäl betr komfort i dieslar!

Har själv en Hobby den betraktar jag inte som en vinterbil den säljs mig veterligt inte heller som en sådan. Jag var fö inte ute efter en vinterbil.

/ Hälsningar, Bengt 333

 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Sista resan för säsongen blir inte av.

Det ligger säkert en del i ditt resonemang. Men efter några samtal med bla. Fiat så är min bedömning, att det inte skall finns några problem med ändringen av termostaten.

Vi har kört så här under 7 års tid, vår och höst, till Medelhavet med temperaturer omkring 30°C i luften och vi har inte märkt några problem.
 
F

F.d. 55256

Guest
Börjar på en ny tråd då detta verkar vara en ny diskussion som tagit fart.
Själv har jag täckt insidan grillen med en wellpappskiva. Rapido har dessutom nog lite mindre grill än Fiat normalt har. Motorn kommer fortare upp i driftstemperatur och håller sig vid normalvärdet ner till -5. (har inte varit ute i kallare väder än.) Att hålla värmen i bilen är inget problem men det är kanske tack vare den extra värmen som är monterad under soffan i sittgruppen. Den går ju på motorns kylvatten men med den igång får jag utan vidare upp tempen vid förar/passagerar plats till bortåt 28 gr vi -5. Då är ändå reglaget för värmen bara lite in på det röda fältet och värmeväxlaren under soffan öppen till hälften och fläkt hastigheten på 1 ( finns 3 lägen).
Ove.G
Läste just Gunnars svar på termostatändring. Det har ingen betydelse med en termostat som öppnar vid en varmare temp än den ordinarie. Det enda som händer är att cirkulationen av kylvattnet stryps tills dess att tempen stigit. När det är varmt ute släpper den termostaten genom lika mycket kylvatten som den andra och kylningen blir densamma.
Ove.G
 
Senast redigerad av en moderator:

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Sista resan för säsongen blir inte av.

Det är ju inte bara Fiat som har problem med värmen.

Nu är det ju så att Saab på nya dieselbilar monterar extra värmare .På Nissan pickupp får man köpa värmare till reducerat pris, även dom håller inte värmen i kupen.
Finns även andra lösningar i andra bilar.

Åke ;)
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Sista resan för säsongen blir inte av.

Hej igen Gunnar.
Blev liksom lite intresserad av detta problem resp lösning så jag kollade upp detta med termostater och Fiat.
På min hemmaplan säger sig Fiat ha två termostater som man kan sätta i;

Dels en vers "82g°C som är standard", den skall användas enligt fabriken (Fiat) och den ger motorn en arbetstemperatur på 75-80°C!
och dels en vers "88°C som inte är standard", den finns (officiellt inte) men bör inte användas enligt fabrik (= Fiat)!

Min egen slutsats är att livslängden på en motor förkortas, det mekaniska slitaget ökar pga fel arbetstemperatur etc, hur mycket i mil kan jag inte förutsäga men .... jag skulle inte köpa en bil som gått med fel motorarbetstemperatur (om jag visste om det).
Men var och en är ju salig på sin tro som det heter.

/ Med förnyad hälsn, Bengt 333
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Värme moderna dieslar.

Det är så att det finns många meningar och idéer om olika problem, det är därför det blir intressanta diskussioner.

Enlig vissa "förståsigpåare" så har den temperaturhöjningen ingen praktiskt betydelse för motorns slitage eller hållbarhet. Den kan ha betydelse för om kylarvattnet skall börja koka eller ej vid hård belastning och det är inte bra i längden.

För mig har detta aldrig inträffat vare sig i branta stigningar i Alperna eller heta dagar vid Medelhavet.

Det är självklart upp till var och en att ta ställning till om man vill ta "risken" att byta termostat.
 
Toppen