• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mot Västervik

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Det finns orter och platser som jag som kringflackande IT-snubbe inte besökt, ett av dessa områden är Ostkusten.
Nu skall vi ta en weekend-tur på "tvärsen", från Göteborg rakt österut till Västervik. Från Västkusten till Västervik, visst låter det avigt men Västervik är väl en vik i väster av Östersjön, så måste det vara.
Planerar att stå i gästhamnen från fredag kväll till söndag morgon om det finns plats där.
Husbilsklubben.se nr 110, dekal och nr både fram och bak.
Vi hoppas på lagom turistväder men framför allt njuta av friheten med husbilslivet och kanske morsa på någon HBK:are.
:D
Ha det bra alla, önskar:
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mot Västervik

Det blev inte HBK-husbilsplatsen i Västervik.
Vi hittade en parkeringsplats 48tim avgift 9-18, nere vid "skärgårdsbåthamnen".
Perfekt, nära city till skillnad mot de husbilsplatser som ligger vid småbåtshamnen.
Här står 7 husbilar. Skall rapportera in den till HBK:s lista.
Solen skiner, molnfritt till skillnad mot vädret i Gbg. Har ätit glillad kyckling, potatissallad och rött vin till det. Konstigt att stavningen funkar.
:twitcy:
Ha dä gött, för det har vi.
PS, inga HBK:are här, konstigt!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9091

Guest
Sv: Mot Västervik

Vad synd vi körde där i från vid 9 tiden i dag:spinny: Du kan tanka ganska billigt på Jet 8,24 tror jag det var fick inte i så mycket hade ju tankat för 10,46 i kalmar:mad: Vi var o kollade den parkeringen du står på men vi ville ha det lunt o skönt så vi körde till en småbåts hamn där det fanns Wc.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mot Västervik

Husbilsplats skärgårdsbåthamnen i Västervik.
Kostnad: Avgift måndag-fredag 9-18, 1kr/6min, efter 1tim följande 2tim gratis därefter 5kr/tim.
Krånglig avgiftssättning men står man under någon av dagarna må-fr från 18-9 är det fritt. Står man ett dygn så kostar det 40kr (60min=10kr, 2tim gratis, 6timx5kr).
Det finns markerade platser utanför det område som visar "buss och husvagn", där finns skylten "Camping förbjuden" och frågan är om det är någon avgift alls där.
Då har vi detta begrepp vad är camping men det har diskuterats på andra trådar.
Bilden är ett montage.
Vi stog utanför "buss och husvagn", inga problem men vi campar ju inte, vi parkerar och sover i vår bil.
 

Bilagor

  • Bild3.jpg
    Bild3.jpg
    132,4 KB · Visningar: 19

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mot Västervik

Måste ha hjälp att tolka följande skylt.
Den finns inne i Västervik vid ett "platt-satt" torg med gränsen hamnen på ena sidan och restauraternas uteserveringar på andra sidan. Det underliga är att bilarna åker rakt över den "platt-satta" platsen.
Hur skall man tolka skylten.
 

Bilagor

  • Bild4.jpg
    Bild4.jpg
    2,6 KB · Visningar: 2.166
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Mot Västervik

Ja den är väl ganska klantigt gjord då den talar om att det är förbjudet för trafik med motorfordon, dvs bilar och motorcyklar (moped räknas som motordrivet fordon om det är en 25 eller 30 blåsare). Men att lägga till 3,5 ton till den skylten var nog inte så vältänkt då en motorcykel över 400 kg räknas som bil. Innebörden av skyltningen är nog att den stensatta delen där även fordon åker inte tål tyngre fordon än 3499 kg.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Mot Västervik

Hej nu har man hoppat in i selen igen:twitcy:

Frugan och jag stog på den 48timmars parkeringen bland flera andra husbilar.
Skyltningen var difus varvid diskussion uppstod. Skylten visar buss och bil med husvagn
(släp) På norra sidan står det att det är avgift på södra sidan finns inte denna skylt.
Även en skylt ej husbil finns på den norra sidan
Vad är husbil? personbil,lastbil, buss eller?? är det personbil får den inte stå där men däremot i en vanlig p-ruta tror jag. han som tömde p-mätaren sa när jag försynt frågade vad som gällde Ähhhh har du bara betalat så blir p-vakten nöjd det har stått husbilar här hela sommaren sedan lommade han iväg
Platsen är kanonbra nära till allting! Ett tips Norrut finns turistbyrån med kanonfina toaletter i källaren samt duschkabiner med myntinkast öppet till 22.00 (stenhuset med ett torn på)

Undrar om man kan stå där mera någon av dom som stod där skulle ringa till kommunen

Gurra
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Mot Västervik

Oj jag glömde, på roberts bild kan man se skylten med ej husbil längst ner på stolpen
fast någon har vridit på den så man ser baksidan
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mot Västervik

Hej Gurra!
Har skickat ett mail till Västerviks Kommun med frågan om den diffusa skyltningen vid torget.
På deras hemsida hittade jag information om att den parkeringsplats som visas på bilden i denna tråd är avgiftsbelagd 1/6-31/8. Därefter är den avgiftsfri.

Området söder om nämnda plats är avgiftsfri men där sitter skylten Camping förbjuden.
Skyltningen är inte kristallklar, som du nämner, vad gäller för husbil?

Kommunen har ännu inte svarat på mitt mail men när de gör det fortsätter jag dialogen för att trycka på om klarare skyltning, locka med köpstarka besökare och beröm om de nappar.
Återkommer med info i takt att den dyker upp.

Bilden är ett montage. Det verkar som om den röda linjen (tillagd av mig) utgör gränsen för avgiftsbelagda platser Buss/Husvagn och avgiftsfria Camping förbjuden platser.
Detta skall redas ut.
 

Bilagor

  • Bild1.jpg
    Bild1.jpg
    127,7 KB · Visningar: 14
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Mot Västervik

Hej Robert

Bra att du tog tag i problemet en av dom bästa ställena vi stått på i sommar,(vårt första husbilsår)

Gurra
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mot Västervik

Här kommer svaret från trafikkontoret.
Jag fortsätter kontakten med fråga om "Camping förbjuden" och hur kommunen ser på vad som är camping och vad som är parkering.

Tack för Din fråga och synpunkter.

När det gäller skyltning motorfordonstrafik förbjuden, gäller fordon över 3,5 ton, så kan jag till viss del förstå din undran. Vi har valt den skylten av flera anledningar. Den ena är att den tidigare lydelsen av lastbilsskylten var alla lastbilar även sk lätta. Numera från 1 juni, betyder den endast tunga lastbilar. Den andra är att Fiskaretorget är avstängt för all fordonstrafik under de veckor när de olika festivalerna pågår och då kan vi använda samma skyltar och täcka över 3,5 ton.

Gångfartsgator eller en utökning till sk Shared Spaces är ett numera ganska vanligt användningssätt att reglera trafiksituationer. Det finns på flera platser i Sverige och visar på mycket goda resultat. Att blanda olika trafikantslag ger en säker trafikmiljö pga den hänsyn alla måste ta och den låga hastighet som fordon måste hålla. Det finns fö en mycket bra skrift ( examensarbete ) från Lunds Tekniska högskola om integrerade trafikytor i tätort. Där gjordes en jämförelse mellan Fiskaretorget i Västervik och Stortorget i Ystad.

Med hopp om att Du fått svar på Dina funderingar.

Trevligt att Du uppskattar möjligheten att använda bussparkeringen till husbil. Tanken är att de husbilar som inte ryms på en vanlig parkeringsficka ska kunna använda sig av den parkeringen, men i första hand bussar och bil med husvagn som inte har något val.

Med vänlig hälsning
Kristina Hörnqvist, trafikingenjör

 

Bigge

HBK in Memoriam
Inlägg
816
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4
Sv: Mot Västervik

Bra tänkt Västerviks kommun!
Jag kan inte påminna mig att jag sett så många kommuner som har tänkt på att de även ska anordna parkeringar för längre husbilar, även om det ibland finns bussparkeringar som man kan använda.


Bigge
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mot Västervik

Fortsättning....
Mail till trafikansvarig i Västerviks Kommun.

Hej och tack för snabbt svar.
Jag förstår tanken bakom skyltning och den blandade trafikmiljön men skyltningen är svårtolkad.
Platsen är underbar att strosa på och man blir lite störd och överaskad över att bilarna kör där, bara några meter från ätande restaurantgäster.
Jag har en fråga ang parkeringsplatsen nere vid skärgårdsbåtskajen. Lättast är nog att se på bilden.


1. Är det så att det går en avgiftsgräns där jag lagt in ett rött streck så att norr om strecket är det avgift 1/6-31/8?
2. Är det avgiftsfritt söder om strecket?
Det finns en skylt Camping förbjuden på en stolpe/fundament ungefär där jag står och fotograferar.
Vad är kommunens definition av Camping.
Se på bilden och de tre fordon som finns parkerade där, vi börjar bortifrån.
3. En mörk SUV, parkerad förmodar jag men jag spetsar till det lite. På nattkvisten sitter där en man i baksätet som sover gott. Camping eller parkering.
4. Mittenbilen, en husbil som står där i max 48tim, fördragna gardiner, parkerad eller camping?
5. Närmsta bilen, en husbil med stödben nerfällda står där max 48tim. Dagtid markisen ute, stol och bord framme, nattetid infälld markis, bord och stolar inplockade, är detta camping eller parkering?
Som du ser så är jag lite provocerande för att få klarhet i vad som avses med camping.
Jag stannar där och inväntar ditt svar.
Med vänliga hälsningar
Robert H
 

Bilagor

  • Bild1.jpg
    Bild1.jpg
    35 KB · Visningar: 21

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mot Västervik

Min kommentar är att detta ämne inte är lätt för de trafikansvariga att hantera. Se exemplet med den sovande mannen i parkerad SUV och husbilen i mitten, är det fördragna gardiner som är skillnaden?

Jag kommer att fortsätta dialogen men finns det något HBK-dokument som på ett bra sätt beskriver att vi inte campar utan parkerar samt vad vi är för trevlig kategori av personer? Kan någon tipsa mig?

I mitt fortsatta svar/dialog tänker jag använda mig av exemplet Umeå och den parkering som finns för oss mitt i staden. Mer om detta följer.
OBS, det är inte meningen att hänga ut någon, tvärtom, här är en förhoppningsvis sansad diskussion med en mycket tillmötesgående trafikansvarig i trevliga Västervik.

Svar från trafikansvarig.
Hej igen!

Ja du. Begreppet camping är en fråga i de flesta kommuner tror jag . Camping eller inte. Vem förbjuder dig att ta en tupplur i din bil? Likväl borde man kunna ta en tupplur "under resan" i en husbil eller husvagn. Vem kollar att du inte campar i din bil/husbil/husvagn? En husvagn anses ju campa när vagnen är kopplad från bilen och stödbenen nerfällda. Hur ser du det på en husbil? Det är inte helt lätt. En del av "dina" fall verkar ju solklart vara camping.

Allemansrättens rätt att campa fritt i naturen i 24 timmar ,syftar till den tid då de flesta tältade. Idag är det mer vanligt med husbilar, alltså motordrivet fordon som du inte får parkera i terräng och därmed inte heller "campa".Läs gärna dagens Västerviks Tidning på
www.vt.se där finns en artikel just om camping och mina svar.

Alla uppmålade platser på Skeppsbron är avgiftsbelagda juni-aug. Övrig tid avgiftsfritt. Den bortre delen som inte är målad tillhör Riksbyggen och där planeras att byggas något. Vi försöker med våra p-vakter att hinna med att se om någon campar istället för parkerar, men det är inte alltid helt lätt. Vi har "kört bort" en hel del husbilar och parsonbilar i sommar. Tyvärr är det också så att under turistsäsongen prioriteras framkomligheten i centrum och därmed sker den mesta övervakningen där det är viktigt att trafiken kommer fram.



MVH Kristina


PS.
Kolla gärna den bifogade länken till Västerviks tidning, sök på camping och det finns insändare och svar.
DS
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mot Västervik

Tänkte på trådens rubrik: Mot Västervik
Kan missförstås nu så som tråden ändrat inriktning.
Först var resmålet "Mot Västervik", hoppas snart kunna växla rubriken till För Västervik med förhoppningen att kunna påverka trafikkontoret till en lika välvillig attityd som t ex Umeå har.
Återkommer med referat från dialogen.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mot Västervik

I den fortsatta dialogen med Västerviks kommun skall jag definiera vad jag anser vara camping eller snarare vad jag inte anser vara camping.
Jag har ännu inte hänvisat till eller nämnt begreppet Husbilsklubben men det begreppet dyker upp om/då jag använder HBK:s information om husbilsplatser.

Jag anser att:
Bara hjulen mot marken = parkering
Parkeringsplatsens regler om tider, fordonstyp och avgifter gäller.
Alla hjulen inom parkeringsrutans markeringar, i annat fall dubbel parkeringsavgift.

Övernattning i bilen eller ej har inte med saken att göra.
Inom parkering ryms: när dagtid markis/stolar/bord tillfälligt är utfälld/uppställda om utrymme finns.

För husvagn gäller utöver "Bara hjulen mot marken" även att den är kopplad till bilens dragkrok. (bör ta med husvagnsbegreppet eftersom kommunerna ser till helhetsbegreppet "campingfordon)

Är detta även klubbens uppfattning?
Inväntar synpunkter innan dialogen fortsätter.
Kanske denna dialog med våra synpunkter kan stå som mall för kontakten med andra kommuner.
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mot Västervik

HBK har en information om dessa frågor på gång till Sveriges kommuner.
För att inte splittra den med ett enskilt initiativ utan kunna lägga tryck på frågorna via vår klubb "sätter jag mig på läktaren".
Ensam är stark men tillsammans är vi ännu starkare.
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Mot Västervik

Som jag ser det, finns det bara en fungerande lösning, nu när kommunen trilskas med husbilsfolket och det är att INTE åka dit, hur vackert det än må vara där!
Är säker på att det finns många andra vackra ställen utmed ostkusten.

När det börjar svida i plånboken hos turistnäringen och köpcentra, är jag säker på att de är villiga att tänka om... Jag tror dessvärre det är det enda "språket" som de förstår!

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 55288

Guest
Sv: Mot Västervik

Paradigm, om du menar Västervik så har kommunen ändrat inställning, finns husbilsparkering i hammnen inte långt från centrum. Den finns med i ställplatslistan Kalmar Län- Västervik, inlägg nr 9.
Tömnining och ta färskvatten kan man göra vid infarten till campingplatsen.
Det brukar ofta stå husbilar där även på lågsäsongen.
Så välkommen, du kan säkert hitta andra ställen att stå på oxå.
Leena
 
Toppen