• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Worddokument om resan till På väg mot Portula - Spanien, 2015 – 2016.

F

F.d. 55554

Guest
För att hålla tröttheten borta i går kväll satte jag mig att kopiera mina inlägg från
På väg mot Portula - Spanien.”, 2015 – 2016, tog ett par timmar.
Med bilder blev Worddokumentet (10 031 104 byte)
Den blir bara (966 656 byte) UTAN bilder.
Vet inte hur det funkar att kopiera från Hbk till Word om bilderna finns kvar när man sparar och öppnar på en annan dator eller dom försvinner.
Utan bilder förlorar man upplevelsen av platser vi besökt.

För den som vill ha restipsen spelar det kanske ingen roll???

Jag höll mig vaken.

Nu skall texten BARA redigeras. ;-)

Jojje
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Spar den som en PDF, då får du med allt!
Alltså när du är klar med den i Word!
 
F

F.d. 55554

Guest
@Lasseboy
Tackar för det, skall kolla hur stor filen blir!
Funkar inte i den version jag har, 2002.

Har Office 2010 men ingen cdpelare, har lämnat mitt 15 år gamla tröskeverk till dator till sonen, slängde i hastigheten 2 cd/dvdspelare inför flytten.
Har bara en bärbar dator utan cdspelare.

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag gjorde en snabbis, ett sätt att göra det med Word: Jag ...
  1. Kopierade hela trådsidan, markerade och "drog" ner hela sidan
  2. Klistrade in i ett Word-dokument (bara värden, ingen formatering)
  3. Tog bort det som blev kopia av själva avatarerna mm
  4. Gjorde ett par mellanslag till "inläggsrubrik" (fetstil/röd text, det finns ju inga standardmässiga)
Då får du åtminstone in själva texten från dina och andras inlägg (plus att du kan se från vem).

Det går nog att göra smartare, men detta är iaf ett sätt.
Det var en sida, samma procedur alltså 34 ggr för att fylla upp hela dokumentet.
Det blir inte så stort, enbart "plain text". Det innebär även att du får "Spara bild" separat för alla foton du vill ha med, och sedan infoga dem i dokumentet, förslagsvis efter städning/rensning av det du inte vill ha med.

Bifogar Word-dokumentet i PDF-format (kan inte ladda upp Word-filer).

PS. Om du vill kan jag fylla på med de andra 33 sidorna till ett grunddokument som du får sätta tänderna i. Och mailja till dej. Det blir minsann åtskilligt med jobb ändå :). DS.
 

Bilagor

  • På väg mot Portugal.pdf
    166,7 KB · Visningar: 27
F

F.d. 55554

Guest
@BoEr
Har laddat ner OpenOffice.har använt det innan.
Har bara tagit mina inlägg, vet inte hur det är att kopiera andras inlägg och använda?
Skall kolla hur din fil ser ut.

Jojje
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag slarvade med läsningen av tidigare inlägg; du har ju redan kopierat dina inlägg. Sorry :(, glöm mitt förra inlägg.

Bildernas påverkan på dokumentets storlek beror förstås på bildernas upplösning och detaljgraden i bilden.
I ett "A4-dokument" behöver de inte vara särskilt stora för att bli bra, det räcker med 1200x675 för en 16:9- formatbild, tom 800x450 skulle fungera. Och då är bilden på ca 700-1000 KB respektive kanske 400-700 KB.

Det blir stor skillnad mot de original som ligger i din tråd, t ex din bild Jojje och Rappe är på 3120x4160, 4.8 MB. Jag tog ner storleken till 750x1000, 0.56 MB; då ser den ut så här:

Jojje o Rappe.jpg

Och jag kan inte se någon som helst skillnad kvalitetsmässigt om man ska använda den på webben eller i att A4-dokument. Det är skillnad om man ska göra en jättestor affisch, då behöver man hög upplösning!

Summerat: Om du ska jobba fram ett dokument bör du nog bearbeta bilderna. Ett alternativ är att utnyttja vår Blogg, dvs, skriva in din berättelse där (här tål vi lika stora bilder som i trådarna, lite längre svarstid för användarna bara).
Men, fördelen med att skriva dokumentet genom att använda Word/OpenOffice är att det är mycket enklare att fila/successivt skriva det. Trial and Error behövs.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag glömde ett alternativ, du kan förstås skapa en ny tråd, jfr Amstels reseberättelser, alltså i st f att utnyttja bloggfunktionen. Men, om jag skulle göra sammalunda skulle jag nog först rensa/möblera till texten och sedan lägga upp den bearbetade texten i trådinlägg inklusive bilder.

Det är väl det enklaste? Utifrån de inlägg du samlat/kopierat, skriva den nya texten, dela upp den i lämpliga avsnitt = inlägg, bearbeta eventuellt bilderna i ett bildprogram och sedan skapa tråden inlägg för inlägg.
Det beror väl förstås på vilket slutresultat du vill ha, ett fristående dokument/bok eller en reseberättelse/tips här på forumet?
 
F

F.d. 14324

Guest
jojje, om bloggen här i forumet är intressant så tror jag att jag har en metod och en del muskler för att kunna göra din resa överskådlig på ett bra sätt i bloggen.
Dina inlägg med dina bilder från din tråd skulle lyftas fram och bli själva blogginläggen och andras inlägg skulle bli kommentarer (troligen utan deras bilder)
Jag har aldrig gjort detta men det finns några enkla verktyg för detta i forumet och jag tror mig ha kommit på ett sätt att använda dem.
Med ditt tillstånd skulle jag gärna ge det ett försök. :)

mvh jocke
 
F

F.d. 55554

Guest
Tackar för alla tips, nu är det bara ork och viljan som behövs för att fortsätta.:yes:
Rom byggdes inte på en dag.:twitcy:

Jojje
 
Toppen