• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Wi Fi via router

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Gomorron

Lite dåligt insatt i de här med datorer o dyl, undrar därför om nån kan svara på följande:
Åker till Portugal på annandan o vill utnyttja wi fi så mycket som möjligt.
Har skaffat en yttre antenn som passar i routern, så nu undrar jag om den tar wifi signal utifrån eller om den enbart tar 3-4G signal.

Ser fram emot ett svar på detta.

Hejs
Claes 105
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Wi Fi via router

Routern tar signal från mobilnätet men funkar inte med svenskt simkort i Portugal.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Wi Fi via router

Routern tar signal från mobilnätet men funkar inte med svenskt simkort i Portugal.
Som vanligt ett snabbt svar från mr K.

Om jag fattat rätt så är det alltså ingen ide att köra wi fi via routern, o eftersom Ipaden inte har nån antenningång, så är det ingen ide o släpa på dessa prylar.
Har jag fattat detta rätt?

Hejs
Claes 105
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Wi Fi via router

Har du tur klarar iPaden att ta in WiFisignalen. På en del ställplatser och campingar brukar det funka i närheten av receptionen. Vissa hotell har WiFi även på rummen.

PS! På större köpcentra kan WiFi funka utan inloggning.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Wi Fi via router

Du kan köpa ett kontantkort i Portugal och sätta i Routern om den inte är låst!
Då kan du köra din platta till routern och routern ut på nätet! Du får troligen bättre kontakt på Campingar motsv. med routern och utvändig ant. än med plattan i husbilen!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Wi Fi via router

Har i noen tilfeller benyttet en kombinasjon av en wifi konfigurert som klientklient med ethernet utgang og en wifi router koblet rygg mot rygg. Dette krever omkonfigurering av klienten ved bytte av nett, men med rett utstyr på klient routeren kan en få lang rekkevidde og et bra lokalt nett.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Wi Fi via router

Du kan köpa ett kontantkort i Portugal och sätta i Routern om den inte är låst!
Då kan du köra din platta till routern och routern ut på nätet! Du får troligen bättre kontakt på Campingar motsv. med routern och utvändig ant. än med plattan i husbilen!

Routern är låst till TRE, min tanke var att jag enbart skulle använda den till WiFi, alltså WiFi in o WiFi ut till plattan för att kunna använda yttre antenn för längre räckvidd.
Har maströr på ca två m till den yttre antennen, men det funkar tydligen bara med 3-4G in i routern, om jag fattat det hela rätt.

Tack o hejs

Claes 105
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Wi Fi via router

Ok, men den går att låsa upp. Om du går till en 3 butik och förklarar hur du vill
använda den vid dina resor utomlands ,så tror jag de låser upp den åt dig.
Då kan du göra som jag skrivit, köpa kontant kort i det land du är och köra som du vill! med WiFi och 3-4 G.
Men du vill köra den utan 3-4 G sim kort i routern, är det så har du ingen nytta av routern, utan då blir det som Mr. K svarat tidigare
MVH
Bengt
 
Toppen