• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Wi-Fi och 4G mottagare

Ingeville

HBK Intresserad
Inlägg
32
Kommun
Tranemo
Vill veta senaste nytt om wi-fi och 4g mottagare. Tänker att ta emot Wi-fi från Ställplatser men även om det är dålig mobiltäckning. Vad har ni för lösningar på detta?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Bara en allmän reflektion att 4G-täckningen för det mesta är bra mycket bättre än WiFi om man ser till vilken bandbredd man kan få. WiFi-installationer på Ställplatser och campingar brukar vara mindre bra och dessutom överbelastade av många användare. Jag har en Netgear Nighthawk M1 kopplad till en yttre antenn (jag har alu-väggar i bilen) och fungerar alldeles utmärkt. Den har dock ingen vidarekoppling av WiFi från ställplatser vad jag vet.

Det finns massor med trådar här i forumet om 4G routers och WiFi. Sök på "router", "4G" och "WiFi" så kan du nog hitta en hel del.

MVH
Hans
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag köpte en Wi-Fi extender att komplettera min 4G router med.
Har stått för flera campingar där det faktiskt funkar att streama en film på kvällen...
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Denna har jag. Funkar som du beskriver.
Har ett bra interface för inställningarna
V2 är den senaste. Köp till 12V biladapter föreslår jag.

 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Bara en allmän reflektion att 4G-täckningen för det mesta är bra mycket bättre än WiFi om man ser till vilken bandbredd man kan få. WiFi-installationer på Ställplatser och campingar brukar vara mindre bra och dessutom överbelastade av många användare. Jag har en Netgear Nighthawk M1 kopplad till en yttre antenn (jag har alu-väggar i bilen) och fungerar alldeles utmärkt. Den har dock ingen vidarekoppling av WiFi från ställplatser vad jag vet.

Det finns massor med trådar här i forumet om 4G routers och WiFi. Sök på "router", "4G" och "WiFi" så kan du nog hitta en hel del.

MVH
Hans
M1 har något de kallar för ”Avlastning”, då använder den sin 5 ghz kanal till att ansluta till annat WIFI och sänder sitt nätverk på 2,4 ghz

PS Tack för ditt tidigare tips om M1
 

Ingeville

HBK Intresserad
Inlägg
32
Kommun
Tranemo
Tack alla. Såg att det fanns gamla sidor men det händer så mycket i branschen så man vill veta fe senaste. Sen att det fungerar. Det florerar mycket som kan va rena skiten. Med vänlig hälsning, Inge
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Var bara säker på att din nya router klarar band 28, där bygger de flesta svenska operatörerna ut sina 4G nät utanför de stora tätorterna. Det säljs fortfarande massor av routers som inte klarar band 28. /GB
 

curriepm

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Varberg
HBK-Nr
30759
Medlemskap
2024

Mattias C

FD HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
21611
Medlemskap
2022

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Teltonika RUT240. Funkar kanon. Vid köpet skaffade jag även en extern antenn att kasta upp på taket vid behov, men den ligger oanvänd än så länge.
Den har jag också. I sommarstugan, med extern antenn monterad 12m upp i ett träd.
För att få så små förluster som möjligt sitter även routern i trädet (vattentät låda).
Och vi har smått fantastiska 6/6Mbit. Fantastiskt i jämförelse med att det inte går att ringa med något abonnemang någonstans på tomten...
 

Ingeville

HBK Intresserad
Inlägg
32
Kommun
Tranemo
Hej, nu efter pandemin blir det dags att resa lite mer. Ställde några frågor om WiFi och mobilmottagning. Se tråden och kom gärna med uppdaterad information. Tackar på förhand
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Har letat efter effektförbrukningen på GL-X750V2 och Teltronika RUT240 men hittar inget. Någon som har kolla på routers strömförbrukning?
 
Toppen