• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Webasto-vattenburet med aldepatron och pumpar

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Någon som har ett värmesystem enligt rubriken?
Jag har det i en Fiat Ducato men har inte provat det i kyla.
Bara kollat att det fungerar och ger värme.
Dvs en helt gasolfri enkel mindre husbil ungefär som en "plåtis".
Det vattenburna systemet är kompletterat med en värmefläkt
och genomströmnings värmeväxlare.
Sen finns en värmeväxlare för att få ut värme till motorn vid behov
och iofs tvärtom.
Det som saknas, tycker jag, är en termostat.
Detta finns bara för elpatronen.
Webaston har dock en givare som känner av luft-temperaturen i bilen.
Om någon har erfarenhet av den här kombinationen, hur fungerar det
på vintern?
 

skalleskalle

HBK Intresserad
Inlägg
38
Kommun
Skellefteå
Hej Har också funderat på detta detta måste ju vara den optimala lösningen på vintern. DÅ har man alltid en varm husbil och en varm motor alltid startklar när man vill åka. Nackdelen kan ju vara att det tar kansle lite mer ström än en tx en luftvärmare. tx dual top. Man får väl ha ett elverk som startar när spänningen blir för låg så man inte får slut ström mitt i natten. Sedan dehär med termostater borde ju webasto kunna svara på så man får det optimala. Borde nog ha en lite större webasto så den klarar både husbilsdelen och motorn och även kupén utan problem.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Ja Webaston har glödning varje gång den tänder och en cirkulationspump som snurrar konstant, plus bränslepump som låter som ett ånglok vid start.. dessutom startar coupefläkten om man vill ha det så, när värme letar sig till motorns värmeslinga (kräver en särskild värmeväxlare och extra pump)
Total strömförbrukning i snitt vet jag inte ännu.Visst kan det ta slut mitt i natten, men då har man nog inte kört husbilen så mycket dagen innan. Skulle det hända så är ju huvudsaken att startbatteriet inte är urdraget. Man får starta och köra på tomgång nån timme så får man både värme och laddning.
Min webasto har en värmesensor dragen till boutrymmet. Den borde kunna bytas mot en termostat, och någon reistor, men jag får kolla med de som jobbar med värmare.
Jag vet heller inte vilken effekt min webasto har, den sitter under bilen.
Är det 5 - 7 KW så räcker det till allt tror jag, dvs en liten plåtis 5,5 meter lång bara.
 

Tobbe

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
6778
Medlemskap
2024
Jag tycker det är en bra lösning i en "Plåtis", har tidigare haft en med den lösningen.
Termostat till orginal Ebervärmare, en Alde värmevxl i bodelen, ett eget vattenburet system i bodelen med separat cirkulationspump i expansionskärl, Alde elvärmetpatron 1kw/2kw, uttag för "landström", 2st bodelbatterier på 110ah st.
En 5,6m bil med bra isolering fungerade bra i vinterkyla provad i -28gr!
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Jo, jag sökte just en sån lösning och det tog månader innan jag hittade en äldre med lågmil, kamrem bytt, och till som jag tror, bra pris. Privat. Scandimobil på Fiat Ducato -2003. Obetydligt med rost och nybesiktad, standard lacksläpp, går som ny, men bara 5-vxl.
(automat för mig - nej)
Hade du en Eber eller Webastovärmare?
I min är det också Aldesystem utan gas, dvs bara elpatron och så värmeväxlaren som i ena slingan är kopplad till Webasto och Alde, andra slingan till motorn.
Men det är en patron med pump, så det är gott om pumpar totalt med den som sitter i exp kärlet och tre till Webaston (med bränslepumpen inräknad) Jag vet inte hur "blaskaren" i exp kärlet är kopplad eller om/när den blaskar. (Har haft såna förut som varit rätt ljudliga mellan varven, men faktiskt bara ett mysigt plask-ljud)
Tror inte denna hb är särskilt välisolerad dock, men rejält byggd.
Ska väl snart ut på en rundtur, har bara använt den lite under varma dygn.
Blir spännande med värmesystemet.
Tidigare ägare, en ung trevlig kvinna... körde inte mycket med den.
När jag övertog den gick tryckpumpen hela tiden, visade sig vara en läcka genom en avtappningsventil i golvet, båda batterierna baktill helt slut så kylen mm funkade bara när motorn var igång.
Men laddare och omvandlare 12 -220 fungerar bra efter batteribyten, Kan köra microvågsugn.
 
Senast ändrad:

skalleskalle

HBK Intresserad
Inlägg
38
Kommun
Skellefteå
Ja Webaston har glödning varje gång den tänder och en cirkulationspump som snurrar konstant, plus bränslepump som låter som ett ånglok vid start.. dessutom startar coupefläkten om man vill ha det så, när värme letar sig till motorns värmeslinga (kräver en särskild värmeväxlare och extra pump)
Total strömförbrukning i snitt vet jag inte ännu.Visst kan det ta slut mitt i natten, men då har man nog inte kört husbilen så mycket dagen innan. Skulle det hända så är ju huvudsaken att startbatteriet inte är urdraget. Man får starta och köra på tomgång nån timme så får man både värme och laddning.
Min webasto har en värmesensor dragen till boutrymmet. Den borde kunna bytas mot en termostat, och någon reistor, men jag får kolla med de som jobbar med värmare.
Jag vet heller inte vilken effekt min webasto har, den sitter under bilen.
Är det 5 - 7 KW så räcker det till allt tror jag, dvs en liten plåtis 5,5 meter lång bara.
Hej en värmecensor till bodelen hur fungerar den ställer man in temperaturen på ett vist gradantal eller hur fungerar den i så fall klarar man ju sig med den då blir det ju en perfekt termostat. Sedan borde man ju ha det så att den prioriterar elen när man är ansluten till elnätet.
 

Tobbe

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
6778
Medlemskap
2024
Jo, jag sökte just en sån lösning och det tog månader innan jag hittade en äldre med lågmil, kamrem bytt, och till som jag tror, bra pris. Privat. Scandimobil på Fiat Ducato -2003. Obetydligt med rost och nybesiktad, standard lacksläpp, går som ny, men bara 5-vxl.
(automat för mig - nej)
Hade du en Eber eller Webastovärmare?
I min är det också Aldesystem utan gas, dvs bara elpatron och så värmeväxlaren som i ena slingan är kopplad till Webasto och Alde, andra slingan till motorn.
Men det är en patron med pump, så det är gott om pumpar totalt med den som sitter i exp kärlet och tre till Webaston (med bränslepumpen inräknad) Jag vet inte hur "blaskaren" i exp kärlet är kopplad eller om/när den blaskar. (Har haft såna förut som varit rätt ljudliga mellan varven, men faktiskt bara ett mysigt plask-ljud)
Tror inte denna hb är särskilt välisolerad dock, men rejält byggd.
Ska väl snart ut på en rundtur, har bara använt den lite under varma dygn.
Blir spännande med värmesystemet.
Tidigare ägare, en ung trevlig kvinna... körde inte mycket med den.
När jag övertog den gick tryckpumpen hela tiden, visade sig vara en läcka genom en avtappningsventil i golvet, båda batterierna baktill helt slut så kylen mm funkade bara när motorn var igång.
Men laddare och omvandlare 12 -220 fungerar bra efter batteribyten, Kan köra microvågsugn.
Jag har haft en MB316 med orig Ebervärmare omkopplad så jag kunde köra den manuellt från thermostaten i bodelen!
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Hej en värmecensor till bodelen hur fungerar den ställer man in temperaturen på ett vist gradantal eller hur fungerar den i så fall klarar man ju sig med den då blir det ju en perfekt termostat. Sedan borde man ju ha det så att den prioriterar elen när man är ansluten till elnätet.
Hej, nej det är det som är mitt problem, sensorn är inte ställbar och jag vet inte hur den kommer fungera i kyla.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Ja det är nog läge för det, men jag är sån som vill göra så mycket om möjligt själv.
Det är extra svårt när jag inte ens vet vilken webastomodell som sitter.
Placerad rakt under bilen och inte där de brukar sitta på Ducato, vänster fram.
Värmaren fungerar, men enl annan rubrik så drar den för mycket ström och ger för mycket bovärme.
Just nu behöver jag få rätsida på temperaturgivaren och frågar i en ny tråd.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Nödvändigt tillägg, efter någon vecka upptäckte jag att den "värmesensor" jag trodde satt till Webaston var något helt annat och inte ens till den. Fast den var rätt lik de sensorer man hittar via google.
Numera har jag satt in termostat och fungerar fint.
Märkligt att Scandimobil bara satt en brytare on-off för Webaston, på väggen.
Det blev bastu och jag är inte finne som vill basta hela tiden :oops:
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Någon som har ett värmesystem enligt rubriken?
Jag har det i en Fiat Ducato men har inte provat det i kyla.
Bara kollat att det fungerar och ger värme.
Dvs en helt gasolfri enkel mindre husbil ungefär som en "plåtis".
Det vattenburna systemet är kompletterat med en värmefläkt
och genomströmnings värmeväxlare.
Sen finns en värmeväxlare för att få ut värme till motorn vid behov
och iofs tvärtom.
Det som saknas, tycker jag, är en termostat.
Detta finns bara för elpatronen.
Webaston har dock en givare som känner av luft-temperaturen i bilen.
Om någon har erfarenhet av den här kombinationen, hur fungerar det
på vintern?
Det finns på de många Concorde och Morelo. Jag hatandet på min 4:e husbil.
 
Toppen