• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vridplatta med VESA-fäste till TVn?

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Hej!

I den husbil vi just beställt (en Pilote Galaxy G741j) finns ett TV fäste redan monterat. Det sitter alldeles innanför bodelsdörren. Det har en två-ledad arm så att man kan svänga ut den så att TVn pekar åt sittgruppen, eller genom dörren om man sitter ut. Bra så långt. Men den vägg/skåp den sitter på gör att det inte får plats mer än en 19" TV pga begränsad bredd. Och det enda märket som gör 19" TV som jag har hittat är LTC. Inget ont om LTC, men man skulle ju gärna vilja kunna välja. Och gärna ha en 22" TV istället. Så jag funderar på att om man under transport kunde vrida TVn 90 grader så borde den rymmas på väggen. När man skall titta, vrider man tillbaks 90 grader. Någon som redan har denna lösning i sin husbil?

Det som behövs för att åstadkomma detta borde vara en "vridplatta" att montera mellan TVn och det befintliga TV fästet. Vet någon var man kan få tag på en sådan?
 

Bilagor

  • IMG_20160317_100258.jpg
    IMG_20160317_100258.jpg
    1,3 MB · Visningar: 70

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Vridplatta med VESA-fäste till TVn?

Jag skruvade på ett avtagbart fäste på min vid dörren. Så jag plockar bort den och ställer i garderoben. Funkar ju om man har plats för det.
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Vridplatta med VESA-fäste till TVn?

Jag har en pilote 740c med samma fäste innanför dörren, jag vände armen och får plats med en 22"
 

Bilagor

  • tv.jpg
    tv.jpg
    213,9 KB · Visningar: 68

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Vridplatta med VESA-fäste till TVn?

Hur fungerar ett sådant avtagbart fäste? Är det något som sitter permanent monterat på väggen, eller på TVn, eller hur funkar det? Och var får man tag på det?
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vridplatta med VESA-fäste till TVn?

Hejsan, om du tycker att TV'n får plats på bredden och inte kommer ut för långt vid kylskåpet, men så att säga behöver flyttas i sidled i fästet för att inte stuffa mot dörrkarmen, och Thomas o Karin's variant inte funkar. Då kan man göra en mellanplatta med två hålbilder i.
Den ena hålbilden skruvar man fast TV'n i, och nästa lagom förskjutna hålbild skruvar man fast i fästet. Det kan ev. behövas några små distanser vid skruvarna för att få plats med skallarna, för övrigt duger det bra med en lättbearbetad aluminiumplåtbit kanske 4m.m. tjock.

Hoppas det blev begripligt :oops:.

Platsen för TV'n i nyare bilar är ofta snålt tilltagen på bredden verkar det som. Både din variant, skåp som går att stänga och även de med "hisstativ" som kommer upp ur ryggstödet på en sittgrupp.
En 22" vore ju rätt ok. om man kunde fästa upp på originalfästet utan problem.



M.v.h. JANKRO.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Vridplatta med VESA-fäste till TVn?

Hejsan, om du tycker att TV'n får plats på bredden och inte kommer ut för långt vid kylskåpet, men så att säga behöver flyttas i sidled i fästet för att inte stuffa mot dörrkarmen, och Thomas o Karin's variant inte funkar. Då kan man göra en mellanplatta med två hålbilder i.
Den ena hålbilden skruvar man fast TV'n i, och nästa lagom förskjutna hålbild skruvar man fast i fästet. Det kan ev. behövas några små distanser vid skruvarna för att få plats med skallarna, för övrigt duger det bra med en lättbearbetad aluminiumplåtbit kanske 4m.m. tjock.

Hoppas det blev begripligt :oops:.

Platsen för TV'n i nyare bilar är ofta snålt tilltagen på bredden verkar det som. Både din variant, skåp som går att stänga och även de med "hisstativ" som kommer upp ur ryggstödet på en sittgrupp.
En 22" vore ju rätt ok. om man kunde fästa upp på originalfästet utan problem.



M.v.h. JANKRO.
Jodå, det är begripligt. Exakt så har jag gjort i vår nuvarande husbil (en Bürstner Nexxo Family A694) som har ett skåp med jalusi-lucka. Där har jag lyckat pressa in en 22-tummare, men det är på håret att det går.

Men min ursprungliga idé tycker jag fortfarande är bäst: Om det gick att hitta ett vridbart fäste så kan jag använda en 22-tummare i "stående format" när den inte används, och "liggande format" när vi tittar på TV. Då är den inte alls ivägen, vare sig för dörren eller vid kylen.

Ingen som har sett en sådan lösning?
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Vridplatta med VESA-fäste till TVn?

Fantastiskt! Tack! Exakt hur menar du med att du "vände på armen"? Var det svårt?

Istället för att fälla armen åt vänster så lossar man de 2 skruvarna till armen och vänder på den så man fäller innersta delen till höger och ytterdelen åt vänster. Det går inte utan problem att flytta själva fästet för det är genomgående skruv som sitter i ipressade gängade hållare i träet
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Vridplatta med VESA-fäste till TVn?

Borde komma på Tis om allt vill sig, ska åka iväg på torsdag.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Vridplatta med VESA-fäste till TVn?

Med tanke på hur bilden ser ut så tror jag snarare att det är "panorering" 180 grader snarare än "rotation" 180 grader om du förstår vad jag menar

Jo, det stämmer nog.

Hittad denna: DQ Rotera Triple L Vit | TVvaggfäste.se

Den klarar problemet... Men sen ska man ju få fast den, men det räcker ju att använda huvudet bara.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Vridplatta med VESA-fäste till TVn?

image.jpeg
Har nu monterat det vridbara tv fästet, det verkar fungera precis som jag tänkt. Nu får jag plats med en 24tums tv på 50 cm? Det är även ett snabbfäste som gör att du kan lossa tvn smidigt o använda tex bak i bilen om man har plats o antenn signal även där.
 
Senast ändrad:

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Vridplatta med VESA-fäste till TVn?

Visa bilaga 110539
Har nu monterat det vridbara tv fästet, det verkar fungera precis som jag tänkt. Nu får jag plats med en 24tums tv på 50 cm? Det är även ett snabbfäste som gör att du kan lossa tvn smidigt o använda tex bak i bilen om man har plats o antenn signal även där.

Ersatte du det befintliga fästet med det nya, eller monterade du (delar av) det nya på det gamla?
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Vridplatta med VESA-fäste till TVn?

Köpte en "no name" på Mediamarkts lagerrensning. Heter ok ole 24450-b dvd.2198kr Ja bytte ut det befintliga fästet. Ja självklart 12v.
 
Toppen