• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Volvo XC90 begagnade?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Finns det några vanliga fel på Volvo XC90 diesel årsmodell 2003-2007 som man bör se upp med när man köper begagnat?

/Ludde
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Det är automatlåda i så fall. De flesta verkar ha det. Hur är det med bränsleförbrukningen? Antar att dieseln tar något mindre än bensinaren, men kan man räkna med dryga litern på blandad körning?

/Ludde
 

elliot easy

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Abbekås
HBK-Nr
9392
Medlemskap
2024
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Hej på dig,, stod och valde mellan en Volvo och Kia sorento, det blev en sorento!,
Allt på den bilen är överdimensionerat:spinny: jag är mycket nöjd med den bilen.
Vet att på Volvon är det mycket klenare detaljer, men du kanske inte skall ut i terräng? Nu var det ju inte svar på din fråga men alla tips kan ju vara till nytta:mcride:
Med vänlig hälsning, Peter
 
T

Teddi

Guest
Sv: Volvo XC90 begagnade?

titta på KIA ludde,,7 års nybilsgaranti,,dom har liknande som volvo,,
vi hämtar en sprillans ny på torsdag,,
KIA VENGA,,
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Eftersom det ä en såpass gammal bil som 6-8 år som jag är ute efter är det inte intressant med något annat märke än Volvo för min del.. Jag har varit mycket nöjd med mina Volvobilar, både begagnade och nya. Tredjehandsvärdet har alltid varit bra.

Jag betvivlar däremot inte att det finns andra märken där man får mycket mer för pengarna vid nybilsköp.

/Ludde
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Det var synd, annars kunde du fått köpa min Hyundai Santa Fe -04 billigt. Den har bara gått ca 4500 mil. Nyservad och ny kamrem precis innan vi åkte.
Så gott som nya vinterhjul följer.
Jag kan skicka bilder om du är intresserad.
//W
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Hyundai o Kia samma bil, olika indredning men Kian mer ombonad. Andrahandsvärde samt att de inte har helgalvaniserad kaross är väl de stora nackdelarna.
Ska garantierna gälla så måste du följa inspektionerna mm slaviskt !!

Nej tacka vet jag tyska bilar helgalvaniserade korosser med 12 års rostgaranti utan inspektioner mm , det är kvalite de. Dit hör även Volvo!!!!

:yes::yes:
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Volvo XC90 begagnade?

En XC90 är törstig, även dieslarna vill ha litern. Diesel är å andra sidan enda alternativet då 2.5T drar över 1.3 i stan.

Kända fel är som sagt bakhjulslager och krängningshämmarstagen. Det förstnämnda lite smådyrt o det senare billigt. Har även vart problem med en och annan vinkelväxel.
Rejält dyrt. D5 har även haft problem med skurna kamaxlar på vissa årsmodeller. Var noga med att köpa en välservad och kolla så allt fungerar.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Hej Ludde


Jag har haft en XC90, nr 66, en av de första som rullade ut från bandet och som jag ägde i 3 år.
En XC 90 är en fantastisk komfortbil i alla avseende och skall inte jämföras på samma dag med en simpel KIA, oavsett modell, som någon skriver.

Det stora problemet med att gå över till en XC 90 är att du blir fruktansvärt bortskämd, det blir svårt att välja nästa bil, nästan inget duger efter en XC90.

Dock måste du se upp med växellådan, den bör vara åtgärdad ifall du köper en tidigt modell och undvik fullutrustade XC90.
Annars är det bara typiska fel som du säkert känner igen ifall du har ägt en Volvo innan.

Mitt råd är alltså.
Köp en Volvo XC 90 med en tidsinställd dieselvärmare men för övrigt så lite utrustning som möjligt, så kommer du att bli nöjd, jag lovar.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Volvo XC90 begagnade?

hahaha,,ja byter min #simpla# kia mot en SAAB SONETT#
plus en packe teliaaktier,,ta två betala för tre:p:p:p

häls en sann hedersmedborgare med största hänsyn till sveriges bästa:wink::wink::wink::wink:
 
T

Teddi

Guest
Sv: Volvo XC90 begagnade?


vi behöver inte vara så fruktansvärt #royalistiska#
ja respekterar luddes val av bil,,men ville bara säga att de finns alternativ,,kia tror ja inte är en simpel bil,,

ej heller telia,ock där finns också alternativ,,tack för mej,,


flåt,,de var inte ditt inlägg..
 
Senast redigerad av en moderator:

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Volvo XC90 begagnade?

vi behöver inte vara så fruktansvärt #royalistiska#
ja respekterar luddes val av bil,,men ville bara säga att de finns alternativ,,kia tror ja inte är en simpel bil,,

ej heller telia,ock där finns också alternativ,,tack för mej,,


flåt,,de var inte ditt inlägg..
Man blir lite oroad om ngn spårar ur bara? :twitcy:
 

elliot easy

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Abbekås
HBK-Nr
9392
Medlemskap
2024
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Hej Ludde


Jag har haft en XC90, nr 66, en av de första som rullade ut från bandet och som jag ägde i 3 år.
En XC 90 är en fantastisk komfortbil i alla avseende och skall inte jämföras på samma dag med en simpel KIA, oavsett modell, som någon skriver.

Det stora problemet med att gå över till en XC 90 är att du blir fruktansvärt bortskämd, det blir svårt att välja nästa bil, nästan inget duger efter en XC90.

Dock måste du se upp med växellådan, den bör vara åtgärdad ifall du köper en tidigt modell och undvik fullutrustade XC90.
Annars är det bara typiska fel som du säkert känner igen ifall du har ägt en Volvo innan.

Mitt råd är alltså.
Köp en Volvo XC 90 med en tidsinställd dieselvärmare men för övrigt så lite utrustning som möjligt, så kommer du att bli nöjd, jag lovar.

Nja!! Simpel vet jag inte direkt:wideeyed: som sagt jag kör en Kia sorento 2007
Fullutrustad bil med allt,,! Sista årsmodellen med manuell väljare till 4hjulsdrift och lågväxel.... Inget automat-skit här inte:twitcy:
Hade bilen inne hos en seriös firma som gjorde en framvagnsinställning, dom lyfter många bilar varje dag, hans personliga åsikt var att Volvon var otroligt klen i förhållande till vad den kostar samt vad den utger sig för att vara.:wideeyed:
MEN! Det rullar ju många Volvos så det är väl helt ok ändå får man väl tycka:mcride:
Ha det!
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Sv: Volvo XC90 begagnade?

Har haft 3st XC90 på raken ochtycker det har varit en underbar bilkonstruktion. Gott om plats och bra komfort har inneburit en optimal familjebil.
De årsmodeller du söker innebär 163hk och 5-växlade automaten. Den är aningen för svag för bilen men kan lätt avhjälpas med en trimbox. Fördelen är dock att den är hyggligt snål. Räkna. med 0,9l/mil.
De fel jag kommer ihåg är att bakhjulslagren var av dålig kvalitet.
Har kört mina XC90 ca 12000mil innan byte så eventuella problem med automatlådan har jag inte upplevt. Rekomenderar dock oljebyte även om Volvo menar att detta inte behövs. Deras rekomendation till taxi är dock 7500-mils intervall.
I dagsläget har jag bytt bil till VW TouaregV6TDI, och som helhet slår den XC90n på alla punkter sånär kupeflexibilitet.
Lycka till med köpet!
 
Toppen