• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Det handlar egentligen att byta liv och att åka med husbil i Europa och även på Kanarieöarna. Har ju samlat på mig en del genom åren som jag försöker få ut en story/berättelse av. Har gjort 2/3 just nu, men har allt material klart. Jobbar med titel just nu. Du kan ju få en tjuvkik. Men namnet är inte fastställt. Jag har nog minst 2 månader före allt är klart med korrektur och annat. Sen vet jag inte om jag vill sälja något före årsskiftet av skatteskäl, då jag är skriven utomlands numera. ;) Vi får se.Omslag 1c.jpg Omslag 2b.jpg

Hoppas du är nöjd med svaret. Just nu jobbar jag 15-25 timmar i veckan med boken.

Hakuna Matata
 
F

F.d. 22252

Guest
Det blir säkert jättebra jag vill gärna ha en signerad bok så fort det går. Du har ju förmågan att skriva och stavar rätt och bra svenska säkert medfött sånt går sällan att lära sig.
Har en bekant som seglat ner sen i juni ligger på fuerteventura tillfälligt, men uj så jobbigt och så lång tid. Båt låter tjusigt men med det följer umbäranden. Synd att det blir så dyrt med husbil till kanarieöarna man får säkert som svensk räkna med 35000kr tor men det är klart det beror ju på hur länge man stannar.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Det blir säkert jättebra jag vill gärna ha en signerad bok så fort det går. Du har ju förmågan att skriva och stavar rätt och bra svenska säkert medfött sånt går sällan att lära sig.
Har en bekant som seglat ner sen i juni ligger på fuerteventura tillfälligt, men uj så jobbigt och så lång tid. Båt låter tjusigt men med det följer umbäranden. Synd att det blir så dyrt med husbil till kanarieöarna man får säkert som svensk räkna med 35000kr tor men det är klart det beror ju på hur länge man stannar.

35000 sek är nog lite i övre delen, men det beror på vad man räknar in. Men räknar man bara från Sveriges gräns med drivmedel, bro och färjekostnader till Cadiz eller Huelva, är det nog inte så mycket. Övernattning och mat har man ju ivarjefall.

Malmö-Traveünde ca: 700 kr
Travemünde-Cadiz/Huelva ca: 280 mil ca: 3640 kr + ev. vägavgifter (1 liter milen)
Färja Cadiz/Huelva 8000 kr
Och samma kostnad hem.

Man får räkna med en merkostnad på ca: 13000-18000 kr t.o.r. beroende på bilstorlek och vilken färja man väljer jämfört med en vanlig övervintring. Samtidigt är det sällan man betalar för övernattning på öarna, så där kan man spara en sekin. Och eftersom momsen bara är 7% på öarna sparar man på allt man köper.

Men vitsen är ju att få sommar hela vintern. ;)20180727_205947.jpg
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag räknade med lite betalvägar jag och min bil är allergiska mot rondelller, sedan får man nog räkna med lite campingavgifter ner och hem eftersom man måste stå på el om det blir kallt. Sen har jag 110 mil tur och retur, men 1 liter klarar jag mej på vid lugn körning, den drar ju mindre när man får riktig diesel i. Jag har förstått att man sparar både på gas och el och avgifter på kanarieöarna, gångna vinter verkar det också ha varit riktigt dåligt väder på fastlandet med regn kyla och blåst . Men vilken häftig resa det skulle bli!
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Vi har trivts i Spanska och Portugisiska fastlandet också, men januari och februari har varit lite för kyliga och regniga. Finns otroligt mycket husbilar på alla kanarieöar, men inte så mycket fastlänningar. Mest Canarierna själva som tutar omkring. Många åker ut på helgerna till sina favoritställen och ställer sig ett par tre bilar så att de bildar sin egen festplats. Brukar komplettera med något partytält också. Det behövs. För det är minst lika många barn som vuxna.

20170227_151647.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Nu börjar det snart bli dags igen. Diskuterade med frugan i morse vilka "måsten" vi har just nu. Nä! Förutom lite boule och minigolf, samt lite sociala möten har vi inget före den 28:e då det är 50 årsfest med poolparty på Bahia Feliz. 11 dar är inte att förakta. Frågade frugan vart hon ville åka?

Tarajalejo (28.191505, -14.124251) sa frugan. Helt underbar strandpromenad och vi står direkt vid stranden och tillgång till allt. Ok sa jag. Men då stannar vi först ett par dar vid Playa de Lagoon (28.111582, -14.264093) som jag tycker är världen vackraste strand och underbar att bada i. Bara några dar tills toa är full. Vi kan tömma samtidigt vi byter till Tarajalejo som har tömning på återbruket. Alla övernattningar kommer naturligtvis att vara GRATIS:D. Vi lägger pengarna på trevliga ställen istället.

Förhandlingen gick bra så nu är biljett bokad till Fuerteventura i morgon kl 1500. Skulle ha dragit direkt om jag inte lovat Ingalill på Skandinaviska klubben att fixa deras skrivare på måndag. Nu har vi ju varit runt på alla öar och behöver bara plocka de ställen som vi gillar bäst.:)

20180621_165714.jpg 20180620_202157.jpg 20180626_125713.jpg 20180625_193904.jpg

Hakuna Matata
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Vilket härligt liv vi lever.:) Vi tog en lite minisemester till Fuerteventura med husbilen. Står helt underbart vid stranden här vid Tarajalejo GRATIS:D. Parkerade först vid Playa de Lagoon, men där höll de på att spela in Wonder Woman och det var strålkastare och elverk som gick hela nätterna. En härlig baddag fick vi dock på världens finaste strand.

20180917_173542.jpg 20180918_131636.jpg 20180918_230223.jpg images.jpg

Här i Tarajalejo är det lugnt.

20180920_101755.jpg 20180920_105611.jpg

Vi gick ner till det lilla micro hamnkvarteret bestående av en gata och en krog. En Irish pub driven av en tyska. Alla bord är utanför på gatan. Igår skulle det vara LIVE music. Vi satte oss ner tidigt 1830 som ordentliga svenskar. Musiken skulle starta 1900 och sluta 2230. 1930 kom en gammal mersa och parkerade bredvid oss på gatan. Musikern var på plats och satte upp alla sina pryttlar. Utanför husen satt hela familjer och följde showen. Gamla gummor satt med broderier. Till vänster om oss badade några ungar med en stor badring.

20180920_132741.jpg 20180921_192604.jpg

Han började lite tamt. Men det blev bättre och bättre. Han var tvungen att flytta sig ibland för bilar som skulle förbi eller fiskare som kom med sin fångst. Vid halv tolv var det fullt ös. Massor av folk som dansade på gatan. Ungar springer fortfarande omkring. Mammor med sina barnvagnar sitter och diggar till en blandning av soft rock och Rockabilly. Stora stark för 2,50 € förbrukades så snabbt att tyskan inte hann med. Kocken fick hjälpa till.

20180921_212624.jpg 20180921_230530.jpg

Vi gick hem sent om sider och slocknade direkt. Det är så här man ska ha det. Vaknade nio i morse och är fortfarande saligt efter gårdagen.

Nu dags för morgondopp och dusch i den kommunala duschen. Snart frukost.

Hakuna Matata
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Tar du flyg så missar man nog alla härliga ställen man kan vara på med husbil. Gun & Ronny var här på Charter och upplevde sin sämsta semester, men när jag är här med husbil hittar jag paradiset.

Vi bor ju ändå i San Agustin på Gran Canaria så vi är ju rätt kräsna när vi ska åka till något bättre. Men alla olika öar har sin charm. Det beror lite på vad man är ute efter. Roligast hade vi på La Gomera, men det berodde nog på kontakten med de som var där.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sitter och skriver på min bok. Nu har jag fastställt namnet. :D Den börjar snart vara klar, men saknar massor av sånt som ett förlag vill ha. Innehållsförteckning, att nya kapitel ska börja på höger sida, namn på att foton som inte är mina. (dom ska jag radera). Måste även bestämma mig för hur försäljningen går till. Förlaget kan ge ut det i bokhandeln och ersätta mig med royalty (som är skattefri:), men förlaget tar de mesta pengarna).
Jag kan kombinera det med s.k. egenutgivning och sälja privat till ex. HBK och för det får jag betala 10% i skatt eftersom jag bor på GC. För att få ner priset för egenutgivningen som jag måste betala i förskott, behöver jag beställa ca: 1000 böcker. Vågar jag det???

Jag har skrivit ett litet recept som finns med i boken idag (som inte är korrekturläst) som ni får som ett litet smakprov. :p

Ikväll lagar vi bara något enkelt. Det blir SirMcLains Chili Chicken de la Pina.

- kycklingbitar
- 1 ½ lök
- chiliolja
- 2 rispåsar
- ananasringar
- kycklingbuljong
- curry, svartpeppar, salt

Lägg en flaska Cava och vitt vin i kylen. Koka två rispåsar tillsammans med ett par droppar chiliolja, curry, peppar och en tärning kycklingbuljong, salta vid behov. Bryn kycklingen på hög värme lite lätt, med chiliolja och en halv lök. Bjud din vän på något att dricka under tiden. Servera några oliver.

Ta fram Omnia ugnen. Smöra insidan, finhacka löken och blanda i den i riset. Lägg lite skivad kyckling i botten för att skydda riset, ha därefter i ris och lökblandningen så att ugnen fylls med 2/3. Krydda med curry ovanpå och lägg på resterande kyckling och den brynta löken så att det täcker till 80 %. Mera chiliolja på kycklingen och svartpeppar/salt, därefter lägger man på ananasringarna så rikligt att de ligger lite omlott på varandra. Sätt den på gasspisen och börja ugna på svag värme. Fyll på din väns glas och ta in lite mer snacks före maten. Ta gärna ett glas själv så ni får lite sällskap.

Medans ugnen ugnar är det dags att göra en vanlig sallad. Men smula gärna ner lite getost i den och häll på basilika olja. Den har vi både till förrätt och till maten. Skär upp lite baguette och ta fram lite flingsalt på bordet. Nu när doften från ugnen börjar fylla husbilen dags att bara tjuva en brödbit med lite olja och flingsalt för att stilla det värsta suget.

Ugnen är klar efter ca: en timme. Dags att börja duka nu när skymningen faller på. På med dojorna och börja duka på rastplatsmöblerna. Ta gärna ut lite stämningshöjande grejer. Typ batteridrivna ljus eller bordslampa. När du dukat fram allt tillsammans med förrätten, tar du fram Cavan och öppnar den med ett ploppande ljud och häller upp. ”Välkommen att sitta och njuta, nu fixar jag allt.” Atlantvågorna som har kraft ända från Amerika rullar lugnt men kraftfullt in till det avtagande ljuset, samtidigt som man njuter av bröd, getostsallad, med vår låtsaschampagne. När Cavan och förrätten är klar är det även mörkt. Alldeles nyss har man sett solen drunkna i Atlanten. Det fräste inte ens.

Utan brådska är det dags för varmrätten till lite vitt vin. Tar ut omniaugnen som den är med en stor slev. Oj! Vad gott. Men gud vad mycket. Serverar lite vitt vin till. Uttryck gärna lite uppskattning till din vän som höjer stämningen under kvällen.

Svårt att inte få en fantastisk kväll om man följer receptet.;)

Ett kort på mig från La Graciosa.Ralph På La Graciosa.jpg
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag avundas dej för din konstitution själv blev jag sjuk efter lite ouzo och vin på kreta för ett par veckor sedan tog mej knappt hem till sverige. Hittade en bok i epubformat från mitten av 50-talet vinter på teneriffa som jag kan skicka som lite bakgrundshistoria. Vet ej hur jag ska kunna skicka numera bara 2 Mb stor. Lär knappast ha någon kopierings lag efter så lång tid.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Vädret håller i sig här på GC. Såg även att det varit värmerekord i Sweden nu på höstkanten. Kul. Nu börjar många kompisar dyka upp på GC.

I går var vi inbjudna till Husbilen ELLEN på middag. Dom har ju tjackat en ny kvart härnere. En superfin Bungalow som de har totalrenoverat bara någon meter från poolen. Elisabeth hanterade spis och ugn förträffligt, men Lennart fick sköta elektroniken och ställa in timern.

Till Champagnen som de bjöd på, berättade dom om sina äventyr i somras med Husbilen. Dom har ju varit på Färöarna och Island över en månad. Skithäftigt!

Husbilen Ellen

Lite avundsjuk blir man ju när man hör på deras naturupplevelser och strapatser. Ok! Vi har ju också haft det rätt bra att tuta runt med husbilen på ALLA Kanarieöarna under samma tid och också haft "time of our life".

Efter bubbel blev det vin och mera vin, samt massor av mat. Jag blev proppmätt och när jag inte orkade något mer kommer Elisabeth ut med en stor bonka med glass. Så det blev glass i stora lass. Vi satt ute hela natten på deras altan. Strax före midnatt försvann vi hem i vår taxi för 5,80 €. Tack för en underbar kväll.

20181013_194305.jpg 20181013_202034.jpg 20181013_202042.jpg 20181013_202932.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Jag avundas dej för din konstitution själv blev jag sjuk efter lite ouzo och vin på kreta för ett par veckor sedan tog mej knappt hem till sverige. Hittade en bok i epubformat från mitten av 50-talet vinter på teneriffa som jag kan skicka som lite bakgrundshistoria. Vet ej hur jag ska kunna skicka numera bara 2 Mb stor. Lär knappast ha någon kopierings lag efter så lång tid.

Det går bra på Messinger och Gmail båda klarar 2 MB utan problem
 
Toppen