• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintips till er som befinner er i Spanien

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

3E6E70B2-B401-4B14-ACF3-31F4D76FFE02.jpeg
Det brukar heta, ”man får vad man betalar för”, något som säkert gäller smak, kvalité contra priset på viner, i synnerhet på Cava som just nu är väldigt populärt.

Därför vill jag rekommendera en Cava som alltid finns i vinstället hemma hos oss och som jag använder ett annat uttryck för att beskriva, ”best value for money”.

Det är cavan Cabré & Sabaté Brut som jag tycker förtjänar den recensionen. Det är deras standard cava som är gjord enligt champagne-metoden, men på de klassiska spanska druvorna xarel-lo, macabeo och parellada.

36E31312-C278-4131-BA1D-13838C187C20.jpeg

Denna cava är frisk och fruktig med en blommig druvtypisk doft. Lite citrus, passionsfrukt och rostat bröd hittar man i smaken. Syran och bubblorna är förstås inte lika eleganta som i en champagne men fungerar riktigt bra som en lite lyxig och läskande sommardryck. Kostar 1,90 euro på Mercadona.

Till det facila priset av 3.75 Euros kan man köpa deras Reserva, gjord på Chardonnay som både smakar och doftar lite mer åt champagnehållet.
86667677-C988-48E9-82A4-DC545364DEAF.jpeg
Har bara sett Bodegan Cabré & Sabatés viner i matvarukedjan Mercadonas butiker.

Skål och trevlig kväll…

Tommy
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ser att det var populärt med vintips. Nu är jag absolut ingen Sommelier, men vin dricker vi och vi har våra favoriter som jag gärna delar med mig.

I fredags var vi på Carrefour och passerade den här disken…

22B768D3-CE06-47DB-9F3F-735DD247C190.jpeg
… och plockade upp det här när vi kom hem.

53F5BC82-A0AC-4D91-BBC8-4015924E887D.jpeg
Som sedan avnjöts tillsammans med en flaska….

F249198C-1043-498C-BC72-8556858ACE59.jpeg
… Blanc Pescador, en favorit hemma hos oss och passar utmärkt till skaldjur.

Blanc Pescador är ett av de mest framgångsrika mousserande vinerna på den spanska marknaden. Produktionsprocessen är baserad på naturlig jäsning, som ger den en behaglig lätt syra. Dess fräscha karaktär gör den till en idealisk kandidat för just skaldjur.

Blanc Pescador kommer från Katalonien, gjord på druvorna Macabeo, Macabeu, Parellada och Xarel lo. Aromatisk, lätt fruktig och torr.

ikväll skall vi äta Moules marinières …
B53066D6-3F12-4FB8-81AC-6445D4F0BC43.jpeg
Gissa å vad vi dricker till?

Finns att köpa där man säljer vin och kostar i Spanien ca. 3.50 Euros. Finns även på Systembolaget art.nr. 7915 och priset är 79 kr,

Trevlig om tråden fylls på med dina favoriter.

Tommy
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi checkar in på vår ordinarie övervintringsplats redan den 1/12 pga dåligt väder på Franska västkusten. Mercadona har faktiskt större och bättre havskräftor (utseende och storleksmässigt) än vi brukar ha på västkusten, sanna mina ord, det har vi faktiskt testat nästan varje nyår. Kul att se levande humrar så pass tidigt innan Nyår, något som jag kommer stt ”rökgrilla” i år för första gången. Hemmapriser på levande hummer överstiger vår budget med hästlängder så vi kanske kan unna oss lite av den lyxen på främande mark :yes:

Tack för bra tips redaktören:music-icon:
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Vi checkar in på vår ordinarie övervintringsplats redan den 1/12 pga dåligt väder på Franska västkusten. Mercadona har faktiskt större och bättre havskräftor (utseende och storleksmässigt) än vi brukar ha på västkusten, sanna mina ord, det har vi faktiskt testat nästan varje nyår. Kul att se levande humrar så pass tidigt innan Nyår, något som jag kommer stt ”rökgrilla” i år för första gången. Hemmapriser på levande hummer överstiger vår budget med hästlängder så vi kanske kan unna oss lite av den lyxen på främande mark :yes:

Tack för bra tips redaktören:music-icon:
I fredags, Black Friday på Carrefour, var priset på färsk hummer, storlek L, XL 12,90 Euro/st, närmare jul-/nyårshelgen blir priset högre.

Välkomna, idag har det varit strålande väder, sol och över 20 grader varmt.

Tommy
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Fortsättningen på kvällen.
B14DC376-F046-4959-B4BC-1CA2BAAB5C00.jpeg

…. och nu, två och halv timma senare….

3F7ECFA2-F3E2-4388-BD0C-AB2A725C4077.jpeg
… mätta och belåtna, men nu fram med miniräknaren
- 1 kg färska lokalt ”farmare” musslor 1,50 Euro
- 1 Baguette 0,50 Euro
- grädde, Cava, gul/vit lök, chili, fiskbuljong, persilja ca. 1,00 Euro
- 1 flaska Pescador. 3.50 Euro

Totalt. 6.50 Euro

En god miljövänlig och mättande middag för ca. 32.50 kr/person!

Tommy
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Läste lite om ”mediterran food” och vad den sorts mat innebär för vår hälsa och undrar om det inte är dags att pausa lite med bacon & ärtsoppa under några månader. Här kommer ett förslag, inte långt ifrån era fantastiska skaldjurs rätter:
1638230041305.png
…snart framme i värmen medan vår granne i Gbg pratar om snö, minusgrader och kommande stormväder.
 

Ann & Uffe

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
14694
Medlemskap
2024
Det brukar heta, ”man får vad man betalar för”, något som säkert gäller smak, kvalité contra priset på viner, i synnerhet på Cava som just nu är väldigt populärt.

Därför vill jag rekommendera en Cava som alltid finns i vinstället hemma hos oss och som jag använder ett annat uttryck för att beskriva, ”best value for money”.

Det är cavan Cabré & vi Brut som jag tycker förtjänar den recensionen. Det är deras standard cava som är gjord enligt champagne-metoden, men på de klassiska spanska druvorna xarel-lo, macabeo och parellada.


Denna cava är frisk och fruktig med en blommig druvtypisk doft. Lite citrus, passionsfrukt och rostat bröd hittar man i smaken. Syran och bubblorna är förstås inte lika eleganta som i en champagne men fungerar riktigt bra som en lite lyxig och läskande sommardryck. Kostar 1,90 euro på Mercadona.

Till det facila priset av 3.75 Euros kan man köpa deras Reserva, gjord på Chardonnay som både smakar och doftar lite mer åt champagnehållet.
Visa bilaga 218440
Har bara sett Bodegan Cabré & Sabatés viner i matvarukedjan Mercadonas butiker.

Skål och trevlig kväll…

Tommy
Köpte Cabré & Brut i Vera och testade riktigt gott till ett billigt pris Tack för tipset Skall även testa den andra cavan
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Testade idag en ”semi seco” som var lite ”sötare” än vanlig Brut, men det kan bero på en liten 17-årig fredags-Calvados tidigare idag. Vem vet? Får testa en ny variant (från din kollektion) imorgon då vi har förankrat oss på vår årliga vinterplats. Måste ”flika in” att Marianne har fixat idag våra SIP kort (tillträde till Spansk vårdcentral) med en bokning till 3:e sprutan i Januari. No problems… bara att simma vidare ; )1638557039999.jpeg
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Hej på er som är i Spanien, jag blir riktigt avundsjuk på allt gott ni visar, men kom idag att tänka på clementiner, som är en mycket viktig del av att komma i rätt julstämning, men känns som de jag sett här hittills är mycket mindre o sämre i år och mycket dyrare, har några ställen till att kolla upp i helgen. Vad kostar fina clementiner hos er? Är de finare med lite kvist o blad på?
Mvh
Anders
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi k
Hej på er som är i Spanien, jag blir riktigt avundsjuk på allt gott ni visar, men kom idag att tänka på clementiner, som är en mycket viktig del av att komma i rätt julstämning, men känns som de jag sett här hittills är mycket mindre o sämre i år och mycket dyrare, har några ställen till att kolla upp i helgen. Vad kostar fina clementiner hos er? Är de finare med lite kvist o blad på?
Mvh
Anders
Vi köpte årets första clementiner redan i Frankrike, importerade från Spanien så klart, och detta åt vi under färd i ca 3 veckor. C-vitaminer är ett måste när man åker så mycket då morgongröt har knappast sett några solstrålar och kan skydda immunförsvaret! Pris ja, ingen aning men kan kolla imorgon… Julstämning finns redan fast inte på samma sätt när man har palmer och cypresser istället för julgranar. Glögg, köttbullar & skinka finns också för alla inbitna som vill hålla traditionen medan vissa föredrar fisk & sjaldjur med ett glas gott Cava. Vi testar lite av varje utan ”en hederlig” Julkalender i år.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Att dricka Cava är lite speciellt, inget jag är direkt van vid eller duktig på, men jag blev bekant idag med 10-tal riktiga experter (”Kamikaze” gänget). Satt ute och njöt av ett glas ’Brut Nature’ för samma minipris av ca 45 riksdaler och fick för mig att tvätta Mariannes lillbil. Tog knappt 30 minuter tills jag kände för en ny slurk Cava och vad ser jag i glaset då? Där ligger en massa orörliga flygande kryp, asberusade och -eller knalldöda. Bara att peta ut alla fripassagerare och fortsätta vidare inför nästa steg med biltvätten… Tanken slog mig att det kanske är en extremt bra Cava kvalitet då blindtest har visat sig väldigt effektiv, så nu sparar jag bilden på etiketten för framtida inköp.

Detta är ”kryp killer” bubbel, effektivt 100%. Nästa gång måste jag skaffa lock till glaset (mitt vinglas gick sönder så nu får jag leva med husbilens H2O plastglas).
A4501F8B-591A-4243-B532-E925106BEDE7.jpeg

Vi kan tyvärr inte se havet från våra fönster men ibland fantastisk fin solnedgång över Benidorm.
1638636376555.jpeg
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Expressen har en vinsajt med namnet Allt om vin, som varje år utser Årets bästa viner.

D6FF3924-A566-4EF2-9069-7C387649D4A7.png
Ser att årets bästa vita vin blev ett portugisiskt vin från Alvarinho

EF91E3CC-2359-4FAD-8337-AF1392852C93.png
Det aktuella vinet känner jag inte alls till, men Alvarinho som på spanska heter Albariño är en favorit hemma hos oss.

Det är en Grön vindruva som odlas på nordvästra delen av Iberiska halvön, i Galicien i Spanien och i norra Portugal.

Igår åt vi skaldjur och drack en flaska Albariño

E129420E-9906-46E5-B220-E2E9B0AC0C95.jpeg
Det blev en flaska Marieta, lätt halvtorrt och fruktig smak för drygt 7€.

Pazo das Estrelas är ett annat Albariño vin som oftast finns i vårt vinställ. Ett populärt lättdrucket friskt vin, för 6 - 7€.

De här två vinerna är lätta och passar utmärkt till fisk och skaldjur.

En Galicisk specialitet är deras Cunca,
9A5EEF4F-D57B-4987-82F1-A90AA7A29AA0.jpeg
Cunca är en term Gallego är en liten keramisk formad skål , som används i tavernor Gallegas för att dricka buljong eller vin. Det serveras vanligtvis i dem galiciskt vin som kan konsumeras ensamt eller tillsammans med skaldjur , fisk, kött eller kulinariska produkter. De är mycket vanliga på tavernor i hela Galicien. Denna skål är en symbolisk del av vinkulturen i Galicien , och nära förknippad med servering av Ribeiro, ett vin vars vinodlingsregion spelade en avgörande roll för att utöka användningen av cunca.
Källa: Wikipedia


Tommy
 
Senast ändrad:
Toppen