• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintertäcke

malmqvist

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Umeå
HBK-Nr
750
Medlemskap
2025
Är det någon som har erfarenhet av vintertäcken till husbilar, var man kan inköpa dessa osv. Vi har en Adria 06 byggd på fiat, har hittat en tysk sida med täcken som går ända ner till marken men ej blivit klok på om det finns någon svensk återförsäljare.

Hoppas på tipps Mvh Anders Malmqvist
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

Om det är något utvändigt "fodral" du avser med vintertäcke så skulle jag bestämt avråda från ett sådant. All fukt som kommer upp från marken har ju ingen stans att ta vägen, ej heller den fukt som, av väderväxlingar, transporteras in i bilen. Det lär bli mögel och röta i bil intäckt på sådant vis.

Möjligen skulle det fungera om det fanns väl tilltagna ventiler på täckets "tak" och att man bygger upp någon ställning på bilens tak så att det blir en rejäl distans mellan tacket och täcket. Då skulle fukt kanske kunna transporteras ut ur bilen.

Redigering:

Kanske jag missuppfattade frågan. Jag uppfattade det som att det gällde ett täcke som omsvepte hela husbilen från marken och upp över taket.
 
Senast ändrad:

RolfH

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Ydre
HBK-Nr
453
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

På elmia ställer det finsk företaget ut som omnäms i ett av svaren, i monter C01:23.
Har ett själv, verkar fungera bra täcker hela dörrsidorna och motorhuven, där det försvinner mycket värme.
 

Egil 84

HBK Medlem
Inlägg
388
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
84
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

Är det någon som sett liknande täcke för en helintregerad husbil ?
Verkar bara finnas för halvintregerade. Eller är det någon som har
det till sin bil. Skulle vara bra såhär på hösten.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

Vintertäcker på alkovbilar och halvintegrerade är till för att kömpensera den sämre isoleringen i förar hytten. Helintegrerade har generellt en bättre isolering i den delen av bilen eftersom även den deln byggs av husbilstilverkaren. menn viss, en stor ruta islerar sämmre än en mindre men då finns ju isolerande innertäcken.

EssoJ
 

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

Hej på er

Vi har ett "täcke" till vår helintegrerade Solifer 5500 -88, som täcker rutorna fram ( vindruta+sidorutor ) vet ej fabrikat eller ursprung men det gör gott på den kalla delen av året helt Klart. Fästs i överkant i en tältskena och nertill med insydd gummistropp.
kan ta kort om någon vill se hur det ser ut, hör av er isåfall:yes:
mvh Claes
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
F

F.d. 8742

Guest
Sv: Vintertäcke

Vi har lagt liggunderlag på rutorna när vi varit ute på vintern det isolerar bra.
Betongtäckmatta kan också användas, det fanns bilder på detta här på HBK men jag kan inte hitta dem.
/MT
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Vintertäcke

Hej!

Det täcke som Micke tipsar om hos Camp4you är det som tillverkas av
Välkommen! M.Huhtalo Ab - Internetservice i Finland. Hos tillverkaren kan man köpa täcket för 2.500 kr inkl. frakt till halvintigrerad modell.
Enligt uppgift kommer Camp4you inte längre att få tillgång till detta täcke på grund av
det pris man tar ut.

Det förekommer uppgifter på hemsidan här att medlemmar skulle få ett bättre pris hos M. Huhtalo än 2.500, men det kanske finns någon från ledningen som kan bekräfta det.

Campinghälsningar Curt.:music-icon: :music-icon: :music-icon:
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Vintertäcke

Hej!

Det har frågats om husbilsöverdrag. i Julas katalog finns det. Om man går till Julas hemsida och söker på Husbilsöverdrag får man fram ett. På hemsidan står ingen storlek men artikelnumret är 619-207 och i katalogen är detta för 5,9-6,6 meter.
I katolgen finns ett större också 619-208 för 6,6-8 meter. Dom kostar 895 respektive 995.

Det anges att täcket är ventilerat. Jag funderar på att använda det och att då lägga frigolit på taket med påklistrade "fötter" så jag kan få cirkulation under samt ha något slags avbärare vid sidorna för luftningen.

En solcellsdriven fläkt får gå så fort ljuset tillåter det för utsug i själva bilen.

Kommentera gärna detta.

Campinghälsningar Curt.:music-icon: :music-icon: :music-icon:
 

Tiiu & Claes

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
449
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

Hej!
Jag har på de två husbilar vi hittills haft gjort egna täcken för framruta-sidoruta. Använt vit pressening som jag köpt på Clas Olson och liggunderlag (helst 16 mm) under detta. Spänt spännremmar runt framrutan, vilket klara även ordentligt starka vindar. Har funkat helt perfekt tycker jag ända ned mot -20 grader. Man slipper skrapa rutan när det är minusgrader. När det är runt 0 (och även vid minusgrader blir det ingen fukt på insidan när man skall starta på morgonen.
Claes
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

Beträffande Julas husbilsöverdrag:

Undrar om det stämmer med "ventilerat". Jag får uppfattningen att själva takdelen är helt vattentät, dvs inte ventilerande. Det skulle i så fall betyda att sidorna skulle vara av något luftgenomsläppligt material.

Om det är så kanske man kan tänka sig att bygga upp någom form av sadeltak på husbilstaket av exempelvis cellplastskivor så att en rejäl luftspalt bildas. Eventuellt kanske takventilerna kan vara delvis öppnade och säkrade med en bräda för snötyngden. Sedan kompletteras Julataket med ventiler. Det finns solcellsdrivna sådana som går att sätta i mjuka material som pressening eller liknande. Då kanske det fungerar utan risk för mögel i bilen. Men risken är nog att stora snömängder norröver kan ställa till problem. Här i Skåne är det kanske inte så farligt ur den synvinkeln.
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Vintertäcke

Hej!

Till Claes. När det gäller rutorna fram köpte jag det finska täcket på Elmiamässan.
Vi var ute fyra nätter nyss och det var ca. 5 grader varmt på nätterna. Vi upplevde att täcket verkligen gjorde underverk eftersom det inte bara täcker rutorna utan även dörrsidorna. I rutorna använde vi också dom invändiga skydden som vi har till bilen och det stod helt klat att förarhytten var mycket varmar nu än innan vi hade täcket.

Till Michael. Eftersom jag har bilen utanför huset så är ju min avsikt att inte låta snön ligga nån längre tid och det måste ju vara rätt lätt att få av den om man bygger upp taket med lite lutning.

Tack för era inlägg.

Campinghälsningar Curt. :music-icon: :music-icon: :music-icon:
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

Köpte ett sommartäcke från Välkommen! M.Huhtalo Ab - Internetservice. Fick paketet idag. Ser mycket bra ut. Jag visste inte att även sommartäcket innehöll en isoleringsmatta vilket var en positiv överraskning. Så den stora skillanden mellan sommar och vinter verkar vara att vintertäcket täcker hela dörren och är tvåfärgat så man kan "suga" i sig solvärme om man vänder den färgade sidan utåt. För min det är sommarvarianten (helt i silver) helt ok då bilen ska stå i förråd under snöperioden, tyvärr (i år i alla fall). Jag betalade 1300 inkl frakt med klubbens rabatt. Täcket levererades i en påse av samma material som täcket. Mycket prisvärt tycker jag. Gynna den firman !!
 
Toppen