• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterförvaring

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
146
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Hej allihopa , trevlig helg på er !

2 frågor angående vinterförvara HB .

Ska man ha vattentanken tom eller full under vinterförvaring ?
Hur kommer man åt att koppla bort minuspolen på batteriet när det är under passagerarstolen ?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag har alltid tömt vattentanken och sugit ur ledningar och kranar med vattendammsugare. Man kan också blåsa ur med luft som har ett lågt tryck.
Lämna sedan kranar öppna i mittläge men stäng utlopp från tanken så inte ohyra hittar in.
Om du inte kommer åt polerna under stolen så får du nog ta bort stolen och då kan det vara bra att montera en frånskiljare så du slipper detta nästa gång.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
På vår förra bil (Carado) satt bodelsbatteriet under passagerarstolen.
Där satt även 2 st säkringar, en på 50 A och en mindre. Vi tog bort båda 2 och då var batteriet helt bortkopplat
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Absolut inget vatten kvar om bilen förvaras där det är risk för minusgrader stor risk för frosts sprängning om inte allt vatten är tömt lite spolar vätska i avloppen där det är svårt att tömma kvarvarande vatten öppna alla kranar så vattnet kan rinna ur öppna dräneringen till varmvatten beredaren spola toaletten när tanken är tömd detta öppnar magnetventilen antagligen måste pumpen vara igång då glöm inte att stoppa pumpen sedan töm filtret på pumpen om det sitter något där så gör jag på våran bil.
 

WMTHZET

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Österåker
HBK-Nr
33013
Medlemskap
2023
Hej, första gången jag förbereder husbilen för vinterförvaring. MEN, när jag vrider frostvakten 90 grader så åker inte den röda knappen ut.
Någon som kan ha en idé vad det kan bero på?
Fundera för en vecka sedan vid demonstration av den nu har vi knappt 4 grader här hemma.
Vill ju vara säker på att jag tömt varmvattenberedaren.
 
Toppen