• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterförvaring ute temperaturhållning ?

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
145
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Hej !
Vi hade vår nya husbil vinterförvarad inomhus förra året .
Nu tänker vi prova att ha den utanför på vår parkering intill altanen på vårt radhus .
Vi har endast köpt skydd till hjulen som står utåt mot ev. solen , vi tänker inte täcka över bilen .

Vad jag undrar över är , om man ska höja upp bakändan så regn och smält snö rinner av lättare .

När det gäller temperaturen i bilen , vad är bäst ? Ska den stå på el hela tiden hur många grader är att rekommendera?
Vi har tänkt att åka så lge det inte är vinterväglag eftersom vi inte har tänkt att byta till vinterdäck , vi bor söder om Stockholm i Södertälje.

Sista frågan jag tänker på , vad är bäst att göra med värmen om man inte åker något alls ungefär 1-3 månader när det är som kallast ( om det blir någon vinter , ibland har vi haft 2-3 veckor minusgrader) ska man ha lite värme typ hur många grader för att slippa blåsa ur Truman 6 och vattenledningar ?

Tackar för tips jag kan få .
 

Bilagor

  • IMG_20220928_092605.jpg
    IMG_20220928_092605.jpg
    1,7 MB · Visningar: 30
  • IMG_20220928_092558.jpg
    IMG_20220928_092558.jpg
    3,3 MB · Visningar: 30

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Gennemsnitstemperaturer i Södertälje er nogenlunde som her hvor jeg bor.

Jeg tømmer husbilen for alt vand om vinteren, det sidste som ikke selv løber af suges med en vådstøvsuger. Ting i husbilen som ikke kan tråle frost eller som lokker mus tages naturligvis ind. Ellers gør jeg ingenting. Hvis din almindelige bil kan stå ude hele året, så kan din husbil også.

Jeg har ikke varme på blandt andet fordi husbilen har tvangsudluftning, og dermed luftskifte hele tiden. Jeg står ikke på el, da mine solceller under det gennemsigtige plasttag kan underholdslade mit LiFePo4. Derfra via en dc/dc lader til startbatteriet, der jo mister en lille smule strøm hele tiden..

Min husbil står under et carporttag, men iøvrigt har vi ikke vældig mange dage med kraftig sne. Men det kunne måske være en god ide om du kørte op på dine kiler i den ene ende af husbilen, Jeg ville nok vælge at køre op med forenden, der der ofte er en samling på tværs over taget ved førerhytten. Den kan hindre at alt vandet løber af i tøvejr.
 

algutsrum210

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
4125
Medlemskap
2024
Hej !
Vi hade vår nya husbil vinterförvarad inomhus förra året .
Nu tänker vi prova att ha den utanför på vår parkering intill altanen på vårt radhus .
Vi har endast köpt skydd till hjulen som står utåt mot ev. solen , vi tänker inte täcka över bilen .

Vad jag undrar över är , om man ska höja upp bakändan så regn och smält snö rinner av lättare .

När det gäller temperaturen i bilen , vad är bäst ? Ska den stå på el hela tiden hur många grader är att rekommendera?
Vi har tänkt att åka så lge det inte är vinterväglag eftersom vi inte har tänkt att byta till vinterdäck , vi bor söder om Stockholm i Södertälje.

Sista frågan jag tänker på , vad är bäst att göra med värmen om man inte åker något alls ungefär 1-3 månader när det är som kallast ( om det blir någon vinter , ibland har vi haft 2-3 veckor minusgrader) ska man ha lite värme typ hur många grader för att slippa blåsa ur Truman 6 och vattenledningar ?

Tackar för tips jag kan få .
Det räcker med 5-6 grader, jag har haft 2 st frostskydd på 200 w ett vid diskbänken och ett i toaletten om man vill kan man köpa ett kopplingsur om det är kalla nätter och plusgrader på dagarna
 

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
145
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Gennemsnitstemperaturer i Södertälje er nogenlunde som her hvor jeg bor.

Jeg tømmer husbilen for alt vand om vinteren, det sidste som ikke selv løber af suges med en vådstøvsuger. Ting i husbilen som ikke kan tråle frost eller som lokker mus tages naturligvis ind. Ellers gør jeg ingenting. Hvis din almindelige bil kan stå ude hele året, så kan din husbil også.

Jeg har ikke varme på blandt andet fordi husbilen har tvangsudluftning, og dermed luftskifte hele tiden. Jeg står ikke på el, da mine solceller under det gennemsigtige plasttag kan underholdslade mit LiFePo4. Derfra via en dc/dc lader til startbatteriet, der jo mister en lille smule strøm hele tiden..

Min husbil står under et carporttag, men iøvrigt har vi ikke vældig mange dage med kraftig sne. Men det kunne måske være en god ide om du kørte op på dine kiler i den ene ende af husbilen, Jeg ville nok vælge at køre op med forenden, der der ofte er en samling på tværs over taget ved førerhytten. Den kan hindre at alt vandet løber af i tøvejr.
Tack för bra svar
 

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
145
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Det räcker med 5-6 grader, jag har haft 2 st frostskydd på 200 w ett vid diskbänken och ett i toaletten om man vill kan man köpa ett kopplingsur om det är kalla nätter och plusgrader på dagarna
Menar du att jag har 5-6 grader under perioden som är fram tills jag ställer den på vintervila . Eller menar du under hela vintern ?

Man får ju köra med sommardäck på vintertid om det inte är vinterväglag, vi brukar ju ha ibland 8-10 plusgrader vid årsskiftet . Därför vet man inte hur länge man kan åka med HB.
Vi hade ju tänkt ta korta utflykter om väglaget tillåter under vintern .
Frostskydd vet jag inte vad det är ?
 

sjorog65

FD HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
27139
Medlemskap
2023
Vi har haft värme c:a 8-10 grader i tre vintrar nu och det har funkat perfekt.
Kruxet är att det har gått c:a 4000 kWh för detta över en period på 6-7 månader och med dagens elpris på 5 kr/kWh och kanske ännu mer skulle det bli över 20 000 kr för en vinter.
Där gick smärtgränsen, och sen ska man också försöka vara solidarisk och dra ner på elförbrukningen.
Så nu är den redan tömd på vatten och sen blir det väl att stötta med gasol nån gång om det blir riktigt kallt.

/Roger
 

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
145
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Om man först laddar upp batterierna helt och sedan lossar på minuspolerna ska de klara sig över vintern (om det inte är något fel på batterierna)
Jag tror att jag måste underhållsladda , för om jag ska koppla bort minuspolerna på bodelsbatterierna måste jag skriva bort passagerarstolen .

Det finns väl inbyggda batteriladdare på nya Husbilar, så man bara har elen inkopplad hela tiden.

Obs ! Jag är inte hemma och har tillgång till manualen , därför kan jag inte läsa mig till kunskapen .
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
326
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Jag har kört minst 11 grader i bilen för att hålla funktion borta.
Funderar på att börja styra temperaturen efter fuktmängden istället men har inte kommit igång med det ännu.
Jag använder min bil även på vintern.
Jag har en Sunlight.
 

Hasse L

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
33183
Medlemskap
2024
Hej !
Vi hade vår nya husbil vinterförvarad inomhus förra året .
Nu tänker vi prova att ha den utanför på vår parkering intill altanen på vårt radhus .
Vi har endast köpt skydd till hjulen som står utåt mot ev. solen , vi tänker inte täcka över bilen .

Vad jag undrar över är , om man ska höja upp bakändan så regn och smält snö rinner av lättare .

När det gäller temperaturen i bilen , vad är bäst ? Ska den stå på el hela tiden hur många grader är att rekommendera?
Vi har tänkt att åka så lge det inte är vinterväglag eftersom vi inte har tänkt att byta till vinterdäck , vi bor söder om Stockholm i Södertälje.

Sista frågan jag tänker på , vad är bäst att göra med värmen om man inte åker något alls ungefär 1-3 månader när det är som kallast ( om det blir någon vinter , ibland har vi haft 2-3 veckor minusgrader) ska man ha lite värme typ hur många grader för att slippa blåsa ur Truman 6 och vattenledningar ?

Tackar för tips jag kan få .
Jag hade vår husbil ute med elen inkopplad, termostaten på 7+, samt att den då underhållsladdar både start och bodelsbatteri, det är Alde värme med golv-värme, är en Adria Matrix Supreme 687 SL, jag tömdet allt vatten, och det var ingen fukt eller något problem över huvud taget vintern 2021 - 22, och ska göra lika denna vinter, en lite ökning av elförbrukningen med ca 2300 kw mot tidigare år men det är ju överkomligt, med det elpris vi betalar, ett par ggr, slutet Dec och mitten Feb så höjde jag värmen till 20 + samt då också hade gasolpannan på några tim, tog då också ur elsladden och varmkörde motorn ca 20 min. Allt funkade kanonbra.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Jag har haft husvagn och husbil sedan 80-talet, har aldrig haft någon värme påslagen på vintern (har stått både i kallgarage och utomhus). Har alltid efter en avslutad resa under den kalla årstiden kallställt husbilen. Det tar för mig ca 10 minuter. Jag är av den uppfattningen att husbilen mår bäst av att följa temperaturskiftningarna. Jag läste i någon branschtidning att skulle bilen må bra av värme på vintern så skulle man hålla minst 15 plusgrader.
 
Senast ändrad:

ottoilmari

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1214
Medlemskap
2026
Den senaste husbilen har jag haft sen 2003 köptes som ny Förvaras ute i hus parkering vintertid utan värme men förhöjt framända så att regnvatten rinner av bakändan Har inte haft några problem varken med fukt eller annat utom en vinter när en bekant övertalade mig att ta bilen till en lada över vintern resultatet möss hade kommit in och ätit kablar och dynor ALDRIG MER skall bilen förvaras inomhus vinter eller ha värme Bilen är 2003 års modell inga fuktskador eller annat. Brukar tömma vatten och lämna kranar i öppet läge så att isen inte har möjlighet att spränga kranar Mitt råd är att låta bilen stå utomhus över vinter utan värme den mår bäst av det se bara till att ventilationen funkar.
 
Toppen