• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterförvaring med husbilsöverdrag

Baldmore

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Piteå
Hej,

Funderar lite på vinterförvaring ( det kommer en vinter igen ;)) för en husbil. Jag har läst om husbilsöverdrag från bland annat Jula som de flesta här verkar nöjda med.

Det finns många andra överdrag också ser jag vid lite googlande. Jag undrar om ni vet om det är ”bättre” att köpa ett lite dyrare överdrag som det här?

Wintertime Husbilar

Har någon av er provat att använda takprofiler under överdraget?
Det ser både bra och dåligt ut. Är det regn man vill skydda ifrån så fungerar det säkert bra. Men det blir svårt att hålla överdraget sträckt med snö på taket och risk för att det blir revor i överdraget vid hög belastning på topparna av takprofilerna tänker jag.

Takprofiler

/Stefan
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Jag har tillverkat takprofiler själv i plyfaträ som jag lägger på listen för fäste av takräcke.på ena sidan och över markiskassetten på andra sidan. Samt en takprofil på stolpar framför husbilen. sen ett antal bärläkt.längsmed det hela. Över detta lägger jag en presenning, 10x6 m och spänner fast med gummistroppar.
Detta har fungerat utmärkt tills i höstas när en tidig höststorm flyttade hela ski...en till sidan av husbilen. En läktbräda hittade jag 20 meter bort. Som tur är blev det inga skador på husbilen. Efter detta har jag satt tre spännremmar över som får fungera som stormskydd.
Jag hade ett Julatäcke första året men dels är minsta täcket alldeles för stort för en liten plåtis, (5,60 m) dels slarvade jag med underlägg på taket så den frös fast och rycktes sönder.
Enklast är nog att göra profiler till Julatäcket av "Frigolit".
 
Toppen