• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Vinterdäck, fast det snart är sommar

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Mina vinterdäck (Hankook Winter RW06) börjar bli dags att byta ut.
Var först inne på "åretrunt" däck men eftersom vi faktiskt brukar bilen i Sverige på vintern får det nog bli ett nordiskt friktionsdäck.
Vad kör ni på och hur upplevs de?

Hur vet jag om ett vinterdäck är ett nordiskt friktionsdäck, kontinentalt eller åretrunt däck?
Jo jag har koll på alptopp/snöflinga men dessa finns ju på väldigt många däck av ovanstående tre varianter....
 

Christer6

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24610
Medlemskap
2025
Ja tyvärr är kraven på testet för ”alptoppen” så låga att även vissa sommardäck klarar av det utan problem.
Men alla ledande kända fabrikat har bra nordiska vinterdäck utan dubb. Alla har inte CP däck, men det går lika bra med C-däck med rätt belastningsindex.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Härligt med dubbat
Japp. Då är det ingen tvekan.
Dock är en av fördelarna med odubbat att man kan lägga på, och köra med, vinterdäcken när det fortfarande är "varmt" ute.
Jag övergick till odubbat för 15år sedan på mina bilar och har utvärderat för och nackdelar med båda typerna under ca 50 000 vintermil och fördelarna överträffar nackdelarna.
Enda bilen idag som har dubbat är fruns som mest går i stan (typ 400mil/är) där det ofta är glansis vid övergångsställen och korsningar.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Mina vinterdäck (Hankook Winter RW06) börjar bli dags att byta ut.
Var först inne på "åretrunt" däck men eftersom vi faktiskt brukar bilen i Sverige på vintern får det nog bli ett nordiskt friktionsdäck.
Vad kör ni på och hur upplevs de?

Hur vet jag om ett vinterdäck är ett nordiskt friktionsdäck, kontinentalt eller åretrunt däck?
Jo jag har koll på alptopp/snöflinga men dessa finns ju på väldigt många däck av ovanstående tre varianter....
Det som brukar kallas för det missvisande namnet ”året runt” är ett kontinentalt vinterdäck! Vilka som är nordiska vinterdäck står angivet i prislistor och att det är speciellt framtaget för vinterbruk! Alla märken har bägge typerna av vinterdäck och vilken typ du ska ha i svenskt vinterföre vet du säkert redan och att man inte kör med ett nordiskt på sommaren. Varför inte gå till en riktig däckverkstad?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det som brukar kallas för det missvisande namnet ”året runt” är ett kontinentalt vinterdäck! Vilka som är nordiska vinterdäck står angivet i prislistor och att det är speciellt framtaget för vinterbruk! Alla märken har bägge typerna av vinterdäck och vilken typ du ska ha i svenskt vinterföre vet du säkert redan och att man inte kör med ett nordiskt på sommaren. Varför inte gå till en riktig däckverkstad?
Jag har en däckverkstad, eller egentligen två, som jag brukar gynna.
Den ena tycker allt utom Continental är skit och den andre monterar det jag vill ha till bästa pris.
Skulle tro att de jag har är kontinentala vinterdäck trots att jag inte hittar något om detta.
Kruxet på husbilssidan är att jag inte vet om den "dåliga" framkomligheten med nya husbilen beror på att bilen är framhjulsdriven eller att det ev. är kontinentala vinterdäck.
Gamla HB gick som tåget och fastnade aldrig men hade dubbdäck och bakhjulsdrift.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Mina erfarenheter är att friktionsdäcken tappar sina goda egenskaper betydligt snabbare än dubbade vinterdäck.
Sambon kör 5000mil/år och hennes friktionsdäck på drivhjulen förlorar märkbart på en säsong, måste byta vartannat år på vinterdäcken.
Samma resultat på både fram-/bak-hjulsdrift.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Jag har en däckverkstad, eller egentligen två, som jag brukar gynna.
Den ena tycker allt utom Continental är skit och den andre monterar det jag vill ha till bästa pris.
Skulle tro att de jag har är kontinentala vinterdäck trots att jag inte hittar något om detta.
Kruxet på husbilssidan är att jag inte vet om den "dåliga" framkomligheten med nya husbilen beror på att bilen är framhjulsdriven eller att det ev. är kontinentala vinterdäck.
Gamla HB gick som tåget och fastnade aldrig men hade dubbdäck och bakhjulsdrift.
Det låter som att du bör byta däckverkstad!
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det låter som att du bör byta däckverkstad!
Nej den som monterar Continental får jag däck till inköpspris från och den andre är mycket billig.
Tex bytte han till stålventiler på gamla husbilen inklusive balansering på 4 däck för 200:-, det går inte att slå.
Bättre att kolla runt själv och bilda sig en uppfattning om utbudet och sedan använda någon man vet gör ett bra jobb.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Nej den som monterar Continental får jag däck till inköpspris från och den andre är mycket billig.
Tex bytte han till stålventiler på gamla husbilen inklusive balansering på 4 däck för 200:-, det går inte att slå.
Bättre att kolla runt själv och bilda sig en uppfattning om utbudet och sedan använda någon man vet gör ett bra jobb.
Det låter inte seriöst tycker jag, bara billigt men ingen kunskap och utbud!
 
F

F.d. 22252

Guest
Det är väl så att såna som Bäckis vet vad dom gör och har kontakter. Att man har kunskap gör att man till skillnad från dom som inte kan något kan få saker billigare ska man inte vara avundsjuk på kunskap har också sitt pris.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Mina dubbfria europeiska vinterdäck tänker jag bytta till renodlade sommardäck för jag behöver inte ha vinterdäck ..är ingen krav för min bil ,och på vinter åker jag i alla fall med min lilla turbo maskinen ,bekvämare och framför allt varmare :D
 

Bilagor

  • IMG_20190720_125358.jpg
    IMG_20190720_125358.jpg
    3,3 MB · Visningar: 14
Toppen