• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vinteravställningsfunderingar.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vi har tidigare alltid haft bilen påställd och använt den hela året. De senaste åren har vi av olika anledningar tyvärr behövt ställa av. Nu har jag lite funderingar. Har flitigt följt alla ”vintertrådar” och förmodligen sett svaren på en del av mina funderingar, men kommer inte ihåg och hittar inte svaren.

Först gällande kallstarter. Första året vi ställde av över vintern, stod bilen ostartad i fem månader. Jag höll på att dö när jag startade den! Det lät för jäkligt. Ville helst stänga av men förstod att det förmodligen var resultatet av en snustorr, iskall motor, där de rörliga metalldelarna gjorde allt för att jäklas med varandra, innan de balanserades och smordes av oljan. Det tog ganska lång tid innan den gick normalt. Jag tyckte det var väldigt otäckt.

Tänkte…, aldrig mer och året efter startade jag upp en gång i månaden. Motorn lät då precis som vanligt. Sedan har jag läst här på forumet att man inte bör kallstarta på det viset, utan låta motorn stå i fred över vintern, eftersom de här ”mellankallstarterna” tydligen också sliter. Så min fråga är. Ska jag låta den stå hela vintern igen, eller kanske starta upp varannan vecka? Vilket är för- respektive nackdelar?

Sedan gällande ström och batteri. Har kopplat bort minuspol på både start- och bodelsbatterier. Underhållsladdar med en liten Ctek. Är det OK att ändå ha 230 V anslutet? Jag kan ju då tända belysning mm, vid inspektionerna inne i bilen. EBL omformar ju till 12 V, men utan batteri. Är det bra, eller tar EBL stryk av det?

Hur funkar sen den här batteribrytaren som sitter inbyggd i EBL. Den verkar normalt koppla från förbrukare, men ändå släppa fram laddning till både bodels- och startbatteri? Hur bör den stå vid vinterförvaring? Spelar det kanske ingen roll om batterierna ändå är bortkopplade? (Jordpol av)

Borde jag kanske hantera ström och batterier annorlunda? Har bilen på tomten under carport, med möjlighet till 230 V året om. Dvs jag har många alternativ.

Tacksam för alla svar, tankar och funderingar.

:-/rister

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Vinteravställningsfunderingar.

Ja det är som att välja mellan pest och kolera.
Startar man inte motorn ex en gång i månaden så finns risk att oljan dräneras ur ventiltryckarna med följande ventilslammer ett tag efter start.
Eftersom ett par ventiler också är öppna "andas" cylindrarna p g a temperaturväxlingar och det bildas då kondens i dessa.
Dessutom är det aldrig fel att cylinderväggarna och lager får lite olja då och då.
Ett annat problem som kan uppstå är att rost kan "krypa in" under packboxar och skada dessa när man startar på våren efter långt stillastående.
Därför bör man även köra Air Condition då och då under vintern.

Alternativet är då en 6-7 kallstarter med tillhörande slitage. (Motsvarande 3 dagars pendling till jobbet).
Mitt råd är att starta motorn då och då och låt den bli varm. Sätt värmen på fullt och recirkulation och sätt sedan på Air Condition.

Varför inte dra ur sladden till EBL och ha en 230 V-lampa för belysning så är problemen undanröjda.
//W

Senast ändrad:
F

F.d. 58573

Guest

Motorvärmare! Och du klarar dig med en elektrisk när du enbart skall ha den för att undvika kallstarter hemma i din carport.

aake

J

Jarn

Guest

Flera kallstarter under vintern är definitivt inte bra för motor och avgassystem.
En modern dieselmotor blir inte riktigt genomvarm utan att man kör ett antal km eller mil.
Räcker inte med tomgångskörning.
Olja som rinner av ytorna hinner göra det på ett antal veckor likaväl som månader.
Jag startar aldrig mina bilar under de 5 -6 månaderna de står avställda.

Likadant när bilarna tillverkades, ibland får de stå minst lika länge för att byggas på eller väntas på att säljas, då är där ingen som går ut och startar dem ibland.

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025

Är alternativet att låta den stå på laddning via EBL förkastligt?
Är det dåligt för batterierna, och/eller förkortar man livslängden på EBL märkbart? Om inte, tycker jag det är den enklaste lösningen. Förra vintern satte jag bara in sladden ett par gånger i månaden, men hittills i år har den suttit i nu i ett par månader.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Flera kallstarter under vintern är definitivt inte bra för motor och avgassystem.
En modern dieselmotor blir inte riktigt genomvarm utan att man kör ett antal km eller mil.
Räcker inte med tomgångskörning.
Olja som rinner av ytorna hinner göra det på ett antal veckor likaväl som månader.
Jag startar aldrig mina bilar under de 5 -6 månaderna de står avställda.

Likadant när bilarna tillverkades, ibland får de stå minst lika länge för att byggas på eller väntas på att säljas, då är där ingen som går ut och startar dem ibland.

Men är det inte skadligare för motorn när den rasslar och skakar så förfärligt som jag beskrev i mitt första inlägg? När jag startar varannan vecka låter den ju helt normalt? Eller det sliter lika mycket ändå? Det blir ju en 7 - 8 starter över vintern.

En fundersam :-/<rister

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Är alternativet att låta den stå på laddning via EBL förkastligt?
Är det dåligt för batterierna, och/eller förkortar man livslängden på EBL märkbart? Om inte, tycker jag det är den enklaste lösningen. Förra vintern satte jag bara in sladden ett par gånger i månaden, men hittills i år har den suttit i nu i ett par månader.

Jag vet inte säkert. Men det känns som om EBL är lite brutal mot i första hand bodelsbatteriet, vid långtidsuppställning. Annars hade det varit det bekvämaste alternativet.

Jag lossar jorden på både bodels- och startbatteriet. Har en liten Ctekladdare som jag alternerar mellan de båda batterierna ett par veckor i taget. Den verkar underhållsladda väldigt skonsamt. Har mycket fräscha batteri för att vara 5 år gamla.

:-/<rister

J

Jarn

Guest

Men är det inte skadligare för motorn när den rasslar och skakar så förfärligt som jag beskrev i mitt första inlägg? När jag startar varannan vecka låter den ju helt normalt? Eller det sliter lika mycket ändå? Det blir ju en 7 - 8 starter över vintern.

En fundersam :-/<rister

Ja Krister, om det rasslar o skakar så förstår jag att det inte känns bra.
Vad det beror på kan jag inte svara på då mina bilar efter att stått still så många månader, alltid gått igång på direkten och låtit helt normalt.

Jag är faktiskt lite förvånad över att de bara går igång så direkt.
Undantaget var min första husbil som jag köpte i slutet på -80 talet, men det var en bensinare, så den fick man hålla på med startmotorn en stund för att bensinen stått och avdunstat under vintern.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej Rolandn!
Där får jag hålla m. krinil i inlägg Nr. 6 (Men är det inte skadligare för motorn när den rasslar och skakar så förfärligt )?
Jo man håller på att "dö" när man startar efter vinter uppehållet!
Mvh.

Ja Krister, om det rasslar o skakar så förstår jag att det inte känns bra.
Vad det beror på kan jag inte svara på då mina bilar efter att stått still så många månader, alltid gått igång på direkten och låtit helt normalt.

Jag är faktiskt lite förvånad över att de bara går igång så direkt.
Undantaget var min första husbil som jag köpte i slutet på -80 talet, men det var en bensinare, så den fick man hålla på med startmotorn en stund för att bensinen stått och avdunstat under vintern.

J

Jarn

Guest

Jo men det är det jag skriver, flor16, att jag förstår att man blir orolig.

Själv har jag ju ingen kunskap om vad det kan bero på, är inne på 6:e dieseldrivna husbilen och alla har stått avställda under hela vintern fram till april.
Står i en lada som har en temperatur som är väl 2-3 grader högre än yttertemperaturen men jag har som sagt aldrig råkat ut för detta.
Däremot är jag väldigt noga med att motor och avgassystem är genomvarma när jag ställer in den på hösten om det kan ha någon betydelse?
Sen är det ju normalt inte så kallt heller när jag startar den på våren.

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

Jag hör till dem som startar upp husbilen en gång i månaden. Någon riktig kallstart är det aldrig frågan om eftersom jag låter motorvärmaren sitta i en bra stund innan. Det märks direkt eftersom värmemätaren ligger en bit över bottenmärket. Jag kör fram och tillbaka ett antal gånger för att bromsarna ska få lite motion. Det är mitt recept som jag tänker fortsätta med eftersom det fungerat bra.

Night hawk

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2025

Hej!

Intressant fråga du funderar över. Efter lite dividerande och en "intellektuell diskussion" med mig själv så är i alla fall jag övertygad om att svaret borde bli, både och...

Risken är kanske att vi gör för stor sak av det hela. Framförallt med tanke på dagens syntetiska oljor och kylarvätskor. Förutsatt att vi bara sett till att alltid ha friska vätskor av rätt mängd i maskineriet så skall det nog verkligen mycket till för att något skall kunna skadas av varken eller.

I normalfallet kan möjligen en kall start efter 5 månader te sig lite skrämmande men den är nog inte direkt skadlig. Tänk på att alla motorns rörliga delar har moderna "rester" av oljan på sig och trycket från oljepumpen är i grunden ganska omgående. Låter nog absolut betydligt värre än vad det i verkligheten ställer till med (om allt är OK rent mekaniskt vill säga).

Att starta upp motorn under några minuter varje månad skadar säkert inte heller detta
på något avgörande sätt. Hur många är vi inte som sätter oss i bilen och kör de 7 minuterna till jobbet varje morgon...och även dessa bilars motorer fungerar länge.

Jag skulle tro att det nog är mer kopplat till våra olika förhållningssätt.
Vissa av oss vill ha koll och med jämna mellanrum verkligen konstatera att allt är sunt och vid god vigör. Skapar en skön kvittens helt enkelt och ger en möjlighet att få "umgås" en stund med fordonet framför alla andra...
Andra husbilsägare kan enkelt och avslappnat låta saker bero och de känner sig helt trygga med att "höstningen" förberett fordonet så att det galant klarar hela vintern utan minsta behov av att röra vid det.

Tror det viktigaste är att du gör det du själv känner är rätt och trivs med.

G

gigge

Guest

Jag vågar inte koppla in 230V när batteri är frånkopplade, tycker ha läst att laddaren kan ta stryk, om man inte kan koppla bort laddaren förstås.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Om du har bilen avställd så kanske du ska kolla om maskinskadeförsäkring, vagnskada etc gäller.
I annat fall är det nog bättre att ställa på först ifall motorn eller något annat havererar vid start.

F

F.d. 6334

Guest

En vanlig personbil kallstartar du nära på varje dag vintertid.
Man kör ner till affären och tillbaka, Man åket till jobbet som är kanske 3 km bort m.m.
Varför skulle det vara direkt farligt att starta en husbil vintertid.
Starta upp den ibland och låt den puttra upp till sin arbetsteperatur.
Ser inte jag som något som skulle vara några problem med.

susanne

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
3647
Medlemskap
2025

Har jag helt fel i detta ,laddar inte husbilen sig lite hela tiden när den står på ström? Har just köpt ett wirehus så jag kan ha den hemma på gården och tänkte ha strömmen i hela vintern men inte med värme och motorhuven öppen för att det ska blåsa och störa om några möss får för sig att dom ska flytta in när jag inte har andvänder den.Detta är summan av många inslag jag läst här på klubben och tror det blir bra eller ? :music-icon:

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej susanne!
Har du fått huset levererat?
Om vad tycker du?
Mvh.

Har jag helt fel i detta ,laddar inte husbilen sig lite hela tiden när den står på ström? Har just köpt ett wirehus så jag kan ha den hemma på gården och tänkte ha strömmen i hela vintern men inte med värme och motorhuven öppen för att det ska blåsa och störa om några möss får för sig att dom ska flytta in när jag inte har andvänder den.Detta är summan av många inslag jag läst här på klubben och tror det blir bra eller ? :music-icon:

Toppen