Vi har tidigare alltid haft bilen påställd och använt den hela året. De senaste åren har vi av olika anledningar tyvärr behövt ställa av. Nu har jag lite funderingar. Har flitigt följt alla ”vintertrådar” och förmodligen sett svaren på en del av mina funderingar, men kommer inte ihåg och hittar inte svaren.
Först gällande kallstarter. Första året vi ställde av över vintern, stod bilen ostartad i fem månader. Jag höll på att dö när jag startade den! Det lät för jäkligt. Ville helst stänga av men förstod att det förmodligen var resultatet av en snustorr, iskall motor, där de rörliga metalldelarna gjorde allt för att jäklas med varandra, innan de balanserades och smordes av oljan. Det tog ganska lång tid innan den gick normalt. Jag tyckte det var väldigt otäckt.
Tänkte…, aldrig mer och året efter startade jag upp en gång i månaden. Motorn lät då precis som vanligt. Sedan har jag läst här på forumet att man inte bör kallstarta på det viset, utan låta motorn stå i fred över vintern, eftersom de här ”mellankallstarterna” tydligen också sliter. Så min fråga är. Ska jag låta den stå hela vintern igen, eller kanske starta upp varannan vecka? Vilket är för- respektive nackdelar?
Sedan gällande ström och batteri. Har kopplat bort minuspol på både start- och bodelsbatterier. Underhållsladdar med en liten Ctek. Är det OK att ändå ha 230 V anslutet? Jag kan ju då tända belysning mm, vid inspektionerna inne i bilen. EBL omformar ju till 12 V, men utan batteri. Är det bra, eller tar EBL stryk av det?
Hur funkar sen den här batteribrytaren som sitter inbyggd i EBL. Den verkar normalt koppla från förbrukare, men ändå släppa fram laddning till både bodels- och startbatteri? Hur bör den stå vid vinterförvaring? Spelar det kanske ingen roll om batterierna ändå är bortkopplade? (Jordpol av)
Borde jag kanske hantera ström och batterier annorlunda? Har bilen på tomten under carport, med möjlighet till 230 V året om. Dvs jag har många alternativ.
Tacksam för alla svar, tankar och funderingar.
:-/rister
Först gällande kallstarter. Första året vi ställde av över vintern, stod bilen ostartad i fem månader. Jag höll på att dö när jag startade den! Det lät för jäkligt. Ville helst stänga av men förstod att det förmodligen var resultatet av en snustorr, iskall motor, där de rörliga metalldelarna gjorde allt för att jäklas med varandra, innan de balanserades och smordes av oljan. Det tog ganska lång tid innan den gick normalt. Jag tyckte det var väldigt otäckt.
Tänkte…, aldrig mer och året efter startade jag upp en gång i månaden. Motorn lät då precis som vanligt. Sedan har jag läst här på forumet att man inte bör kallstarta på det viset, utan låta motorn stå i fred över vintern, eftersom de här ”mellankallstarterna” tydligen också sliter. Så min fråga är. Ska jag låta den stå hela vintern igen, eller kanske starta upp varannan vecka? Vilket är för- respektive nackdelar?
Sedan gällande ström och batteri. Har kopplat bort minuspol på både start- och bodelsbatterier. Underhållsladdar med en liten Ctek. Är det OK att ändå ha 230 V anslutet? Jag kan ju då tända belysning mm, vid inspektionerna inne i bilen. EBL omformar ju till 12 V, men utan batteri. Är det bra, eller tar EBL stryk av det?
Hur funkar sen den här batteribrytaren som sitter inbyggd i EBL. Den verkar normalt koppla från förbrukare, men ändå släppa fram laddning till både bodels- och startbatteri? Hur bör den stå vid vinterförvaring? Spelar det kanske ingen roll om batterierna ändå är bortkopplade? (Jordpol av)
Borde jag kanske hantera ström och batterier annorlunda? Har bilen på tomten under carport, med möjlighet till 230 V året om. Dvs jag har många alternativ.
Tacksam för alla svar, tankar och funderingar.
:-/rister