Nu svarar jag utifrån hur min plåtis är. Jag vet inte om det överensstämmer med andra.
1: Hytten är helt oisolerad. Framruta och sidorutor är enkelglas. Dvs hytten släpper ut mycket värme. Därmed gör ett rejält vintertäcke stor nytta. Jag har Masa vintertäcke. Nu börjar det bli dags att använda Masatäcket. Men hittills under hösten har jag använt två (för att kunna täcka hela rutan) vanliga liggunderlag av skum som jag lägger över fönstret och fänster med en rem mellan backspeglarna. På insidan av sidofönstren har jag tillklippta bitar av samma material. Det hade varit bättre om de hade kunnat fästas på utsidan eftersom utvändig isolering gör att rutorna blir varma och därmed undviks kondens.
2: På golvet i hytten har jag lagt ett vanligt ca 8 mm tjockt liggunderlag av cellplast. Tillklippt för att passa. Ovanpå detta ligger vanliga bilmattor.
3: Bakom de löstagbara panelerna på sidodörr och bakdörrar fanns ingen isolering alls. Bara plåt som i en vanlig bil. Jag fyllde med diverse överblivna skumplastbitar från madrasser etc. Detta kan påverka risken för kondens och rost på plåten. Därför öppnar jag upp och kollar varje vår. Jag har inte sett några problem.
4: Min bil hade inga överskåp eller bakstam innanför bakdörrarna. Jag monterade en bakstom (tillsågad bräda) som kan användas för att hänga upp diverse prylar. Bl a veven till markisen. Jag har även skruvat i tre krokar. På dessa hängar jag ett kvastskaft. Över kvastskaftet hänger jag tre självuppblåsande liggunderlag som jag köpt för ca 150 kr vardera på DollarStore. De är dåliga att ligga på men det gör inget för det jag använder dem till. I kanterna av dem finns tryckknappar så att jag kan koppla ihop dem. I fotändan finns remmar för att hålla ihop dem när de är rullade. Jag fäster kvastskaftet i dessa remma och hänger allt innanför dörrarna.
5: Två likadana liggunderlag kopplar jag ihop och hänger innanför sidodörren på en duschdraperistång. Liggunderlagen täcker hela dörren genom att den går in bakom köksbänken.
6: Tre likandana liggunderlag kopplar jag ihop och lägger över instrumenbrädan och ner över golvet.
Jag är övertygad om att mina åtgärder sänker energiförbrukning. Men det gör också att ytorna innanför isoleringen blir varmare och jag känner därmed inget, eller i alla fall mindre, kallras. Det är en del fix att göra inför varje kväll men jag tycker det är värt det.
Förra vintern tog jag en kall bil och körde knappa två timmar med bara bilvärmen på. Det var -10 gr ute. När jag kom fram satt jag på värmen inställd på ca 17 gr (jag vill ha svalt när jag sover), monterade allt ovan och gick och la mig. Naturligtvis då svalt/kallt/rått i sängen men det gick bra. På morgonen var det -17 gr ute men varmt i bilen. 6 kW som jag har i Truman räcker ju länge. Däremot försvinner gasolen fort om värmen läcker ut.
Jag bifogar bild på bakdörrstäcket. Det finns motsvarande isolering både för bak- och sidodörrar att köpa i campingbutiker. Men då för tusenlappar.