• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinteranpassa en fabriksbyggd sommarplåtis?

T68

HBK Medlem
Inlägg
1.024
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej!
Detta är mer en nyfiken och allmän fråga än början på något projekt.
Vi har en sommaranpassad standard Pössl Fiat Ducato-plåtis från 2012.
Frågan är om och hur man kan vinteranpassa den?
Något den händige (tveksam om undertecknad kvalificerar) kan göra själv eller måste den lämnas till en firma som gör detta? Isåfall vilka tar sådana jobb och vad kan det kosta?
Är det värt det? Får man igen kostnaden vid eventuell försäljning?
Vad är det viktigaste att göra?
Just nu sitter det en Truma 4 luftvärmepanna i den.
Tack på förhand för svar?
 
Senast ändrad:

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.653
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Det första jag tänker på är att sätta in en dieselvärmare kopplad till din vanliga tank så du slipper byta gasolflaskor,
Det går att bo i en plåtis som din åtminstone kortare perioder även på vintern.
Det som kan bli problem är gråvattnet och tömning av det. Vill gärna bli en plugg i utloppet även om man låter det stå öppet.
Sätt ett bra vintertäcke över fronten.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
771
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Nu svarar jag utifrån hur min plåtis är. Jag vet inte om det överensstämmer med andra.

1: Hytten är helt oisolerad. Framruta och sidorutor är enkelglas. Dvs hytten släpper ut mycket värme. Därmed gör ett rejält vintertäcke stor nytta. Jag har Masa vintertäcke. Nu börjar det bli dags att använda Masatäcket. Men hittills under hösten har jag använt två (för att kunna täcka hela rutan) vanliga liggunderlag av skum som jag lägger över fönstret och fänster med en rem mellan backspeglarna. På insidan av sidofönstren har jag tillklippta bitar av samma material. Det hade varit bättre om de hade kunnat fästas på utsidan eftersom utvändig isolering gör att rutorna blir varma och därmed undviks kondens.
2: På golvet i hytten har jag lagt ett vanligt ca 8 mm tjockt liggunderlag av cellplast. Tillklippt för att passa. Ovanpå detta ligger vanliga bilmattor.
3: Bakom de löstagbara panelerna på sidodörr och bakdörrar fanns ingen isolering alls. Bara plåt som i en vanlig bil. Jag fyllde med diverse överblivna skumplastbitar från madrasser etc. Detta kan påverka risken för kondens och rost på plåten. Därför öppnar jag upp och kollar varje vår. Jag har inte sett några problem.
4: Min bil hade inga överskåp eller bakstam innanför bakdörrarna. Jag monterade en bakstom (tillsågad bräda) som kan användas för att hänga upp diverse prylar. Bl a veven till markisen. Jag har även skruvat i tre krokar. På dessa hängar jag ett kvastskaft. Över kvastskaftet hänger jag tre självuppblåsande liggunderlag som jag köpt för ca 150 kr vardera på DollarStore. De är dåliga att ligga på men det gör inget för det jag använder dem till. I kanterna av dem finns tryckknappar så att jag kan koppla ihop dem. I fotändan finns remmar för att hålla ihop dem när de är rullade. Jag fäster kvastskaftet i dessa remma och hänger allt innanför dörrarna.
5: Två likadana liggunderlag kopplar jag ihop och hänger innanför sidodörren på en duschdraperistång. Liggunderlagen täcker hela dörren genom att den går in bakom köksbänken.
6: Tre likandana liggunderlag kopplar jag ihop och lägger över instrumenbrädan och ner över golvet.

Jag är övertygad om att mina åtgärder sänker energiförbrukning. Men det gör också att ytorna innanför isoleringen blir varmare och jag känner därmed inget, eller i alla fall mindre, kallras. Det är en del fix att göra inför varje kväll men jag tycker det är värt det.

Förra vintern tog jag en kall bil och körde knappa två timmar med bara bilvärmen på. Det var -10 gr ute. När jag kom fram satt jag på värmen inställd på ca 17 gr (jag vill ha svalt när jag sover), monterade allt ovan och gick och la mig. Naturligtvis då svalt/kallt/rått i sängen men det gick bra. På morgonen var det -17 gr ute men varmt i bilen. 6 kW som jag har i Truman räcker ju länge. Däremot försvinner gasolen fort om värmen läcker ut.

Jag bifogar bild på bakdörrstäcket. Det finns motsvarande isolering både för bak- och sidodörrar att köpa i campingbutiker. Men då för tusenlappar.
bakifrån in 2.jpg
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Ett problem är ju att det blir dyrt med gasolen att hålla en vettig temperatur inne, en dieselvärmare kopplad till bränsletanken kan ju ge ganska mycket värme till rimlig kostnad. I min Toyota jag bodde i vintras kunde man inte sätta gång att isolera men det var ju mycket glasytor som jag hängde upp plädar i fleceetyg de är tjocka och isolerar bra. Gick bra att bo i den hade en fläktkamin 500w som man sätter direkt i eluttaget och fast det ibland var minusgrader hade jag inga problem med värmen ställde den på 22grader och termostaten gick till och från.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
1.024
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Tack för alla svar!
En mer specifik fråga är om det går att lösa så att vvs:en funkar på vintern utan att frysa? Alltså färskvatten, gråvatten o thetford-toan.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.653
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Tack för alla svar!
En mer specifik fråga är om det går att lösa så att vvs:en funkar på vintern utan att frysa? Alltså färskvatten, gråvatten o thetford-toan.
Håller du värmen uppe i bilen klarar sig färskvattnet och toan. Gråvattnet bör du kunna med någon typ av monterad värmare. Svårast blir det med tömning av gråvattnet eftersom det lätt blir en isplugg i utloppet.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
380
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Håller du värmen uppe i bilen klarar sig färskvattnet och toan. Gråvattnet bör du kunna med någon typ av monterad värmare. Svårast blir det med tömning av gråvattnet eftersom det lätt blir en isplugg i utloppet.
Gråvannstanken min ligger under bilen og er uisolert. Jeg vurderte også varme av noe slag, men endte nå i første omgang med å kjøpe 2 stk 40 l gråvannsdunker på hjul. 80 liter gråvann holder lenge for meg. Plasserer den under utløpet og parkerer med krana åpen, så renner alt rett gjennom og ned i dunken. Hvis den skulle fryse er den ikke større enn at jeg kan plassere den i lasterommet/garasjen slik at den tiner opp før tømming. Hvis utløpet mot formodning skulle fryse igjen satser jeg på at det holder å kjøre gjennom litt rent varmt vann, selve tanken er jo tom.
 

Pielstick

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
36688
Medlemskap
2024
Fram har jag satt upp ett draperi som täcker främre delen av förarutrymmet samt sidodörrarna inkl. skjutdörr. Från golv till tak. Jag upplever att kallraset från denna oisolerade del minskar något. Kunde varit bättre.
Bak har jag också ett draperi som täcker hela bakdörrarna. Vid minusgrader så kondenseras luften och is bildas mellan bakdörrarna.

Jag har ingen elvärme i min Truma värmare utan har ett fritt stående konvektionselement på golvet. Detta upplever jag inte som optimalt. När jag sitter i bilen så känns det kallt om nedre delen av benen och låren. Värmen från elementet stiger rakt upp i taket. Av den anledningen har jag nu i stället en värmefläkt som sprider värmen bättre. Det finns ju element med fläkt också förstås.

Det bästa jag gjort är att montera golvvärme. Under mattan har jag lagt en "Ebeco Foil 48 V". Ända från bakdörrarna och fram. Nästa steg är att koppla in en liten bit folie på golvet under bordet. Detta förutsätter att jag har tillgång till 230 V. Golvvärmen är på ca 90 w. Det känns inte som att det strålar värme från golvet med det är mycket behagligare att gå på.

Vid minusgrader har jag inget vatten i tanken. Vattensystemet är tomt. Jag har en dunk med vatten så att jag kan spola på toaletten, koka kaffe och borsta tänderna.

Om man kopplar in sig på 230 V så är ju de övervägande stolparna säkrade med 10 A. Det är lätt att komma upp i 10 A med olika värmealternativ. Håll koll på dina egna anslutningar för 230 V i bilen så att det inte uppstår något övergångsmotstånd med brand som risk.
 
  • Gilla
Reaktioner: T68
Toppen