• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Vindrutan av sämre material idag, eller...?

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Tänkte skicka ut en fråga till samtliga vad gäller våra bilars vindruta.
Min första husbil kördes i många år utan egentligen minsta repa i vindrutan. Stenar träffade den ibland men aldrig uppstod en enda "stjärna" och inte heller slogs det bort några flisor. På den senaste bilen (2017) så har vindrutan på ett år blivit med inte mindre än 5 kompletta stjärnor och 2 bortslagna flisor. Jag relaterar till min 1 år gamla personbil som också den har blivit med inte mindre än 4 kompletta stenskotts-stjärnor.
Vad är det som händer och finns det någon som reagerar... ?
Är det kvaliteten på "glaset" som blivit sämre eller är det så att Trafikverkets outsourcing av väghållning till privata aktörer (exempelvis PEAB) har gjorts utan att man tydliggjort hur vintertidens sandnings-sand faktiskt skall vara fysiskt betingad (maximal storlek på sandkornen)...?
Är det så att försäkringsbolagen har ekonomiska intressen i bilglassindustrin...?
Har du möjligen uppfattat samma som undertecknad...?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Min gamla Hymer från 1989 är rutan utan en massa repor och stenskott.
Den rullar bara på sommaren.
Min personbil är från 2007. Rutan är är totalt sönder repad. Stenskott överallt.

Jag tror att en stor orsak är att sanden bytes ut mot grus för många år sen.
Gruset har även vassa kanter. Det innehåller även massa damm.
Dammet syns tydligt när man kör i långa tunnlar på vintern, i Stockholm.
Även utmed motorvägarna ibland under våren när det blir torrare ute.

Gruset fastnar i däcken och sprätter iväg. Speciellt från framhjulsdrivna bilar vid omkörningar.
Det syns tydligt på vinterdäcken. Bakdäcken brukar vara fulla med grus men inte framdäcken. När man skrapar framrutan på vintern blir det repor. Det brukar vara en kant med fint damm/ grus runt rutan. Dammet fastnar på skrapan.

Även körstilen kan påverka. En hel del svänger in väldigt tidigt vid en omkörning.
Även de kortare avstånden i trafiken.

Jag tror att det är mindre risk för stenskott och repor om bilen bara rullar på sommaren.

Ett tips. Ha alltid en rulle med genomskinlig tejp i husbilen.
Sätt tejpen över stenskotten. Skyddar rutan/ stenskottet mot smuts.
Då kanske det går att rädda rutan och reparera den.

Åke
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Som glasmästare kan säga att glaskvaliteten inte är sämre. Det är som påpekats yttre förhållandena som ställer till det. På personbilar i synnerhet, är det tunnare glas idag för att få ner vikten och bränsleförbrukning. Dessutom är vindrutorna större och blir då lättare måltavla för stenskott. Skrapa aldrig bort is från en skitig glasyta. Hälsningar Göran Hellman
 
S

Sören-6830

Guest
På vår Arto 2012 som gått 6800 mil när vi sålde den i somras hade vi underligt nog inte ett enda stenskott i fronten, varken på rutan eller övriga ytor. Den nye ägaren trodde att vi krockat eller råkat ut för något som gjort att delarna var utbytta. Berodde säkert på tur och kanske att vi hela tiden undvikit att ligga nära framförvarande. På vår Audi 2011, 7000 mil, hade vi däremot fler än tre stenskott vilket medförde att man inte kunde göra några lagningar utan rekommenderade byte av rutan.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har en Sprinter, Mercedes flakbil, från 2004. I samband med omlackering bytte jag vindruta efter 10 år och ca 12.000 mil. Inget fel på rutan men den behövde bort för lackeringen. Efter en vecka fick jag stenskott som efter ett år hade orsakat en spricka längs hela underkanten. Bytte ruta igen. Fick stenskott samma dag med samma utveckling som förra bytet. Bytte för tredje gången och den rutan kör jag fortfarande med efter ca 3 år. Frågade vid samtliga tillfällen om rutorna var av sämre kvalitet än originalrutan. Svaret var att det var samma kvalité och tjocklek. Då rutorna limmas tror jag att det är/blir spänningar i rutan som gör att de är mer känsliga för stenskott och sprickor.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Inte att förglömma är att det dräller av Suvar därute som har stora hjul, hög markfrigång och saknar stänklappar. Vill minnas att dom tidigare kraven på stänklappar försvann för en massa år sen så nu har väl i princip ingen ny bil sådana.
Smattrar fint i rutan ibland...
 
S

Sören-6830

Guest
Inte att förglömma är att det dräller av Suvar därute som har stora hjul, hög markfrigång och saknar stänklappar. Vill minnas att dom tidigare kraven på stänklappar försvann för en massa år sen så nu har väl i princip ingen ny bil sådana.
Smattrar fint i rutan ibland...
För att inte tala om traktorerna som ibland kommer direkt från åkrarna ut på vägen och kör i 45 km/tim, ofta på mindre vägar där det inte är så lätt att köra om. Kan vara rena duschen av lera och sten, har kostat mig en ruta på pb:n en gång.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja det är nog skillnad på kvaliten på vindrutor de som egentligen höll bäst från sltagesynpunkt var ju gamla härdade rutor men idag med lamellglas verkar de hålla sämre sen finns det ju olika kvaliteer monteringen är ju viktig idag har ju rutan en funktion på vridstyvheten i bilen. Har varit med om flera gånger att nybytta rutor börjat knäppa ibland när det är kallt använde samma lim till en solpanel och den ramlade bort mitt i vintern. Gamla volvo limmades med butyl verkade fungera bra precis som det gör på min tacklucka. Eftersom man åker på en hel del av självrisken så kan det vara bra med ett samtal om rutkvalite med glasmästaren och få den bästa kvaliten.
En sak jag gör med regelbundna mellanrum är att behandla rutan med RainOff finns ju lite olika fabrikat, det ger ju en betydligt halare yta bra för torkarblad men tror att det hjälper mot stenskott eftersom de vid en sned vinkel kan halka av rutan.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Overgangen fra sand til stenkross ved strøing vinterstid gir skarpere sten. En rund sten gir ikke samme punktkraft som spissen på en kantig sten. En annen sak er avstanden til forankjørende bil er den lang nok til av sten som kastes opp i luften rekker å falle nedenfor ruten? Møtende biler og stensprut kan en ikke gjøre stort med, men det er begrenset hvor langt til siden stenen kastes.
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Hej Bengtic. Vill rätta dig på att härdade glas har bättre yta mot slitage. Det är samma hårdhet på ytorna oavsett härdat glas eller lamellglas. Härdat glas har inbyggda drag och tryckspänningar. Detta gör att glaset blir c.a 5 ggr starkare mot slag än motsvarande glas i samma tjocklek. Hälsningar Göran Hellman.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
I Karlstad var det inte så kul för cyklisterna för ca: 10-15 år sen.
Fel slags grus användes till vinterunderhållet.
Smått och vasst grus.
Det var många cyklar som fick punka.

Hur det gick för bilarnas vindrutor sades det inget om.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
En orsak skulle kunna vara omkörningsbeteende. Dels tycker jag antalet omkörningar med tight marginal har ökat jämfört med förr. Kan ha att göra med att dagens bilar har mycket bättre prestanda än dom hade förr.
Sen upplever jag många som genar in så man tror dom skall ta med sig min framskärm, även när det är gott om plats & sikt framåt. Vet inte vad detta beteende bottnar i? Men en gissning är någon slags irritation över husbilar och släpvagnar för det är markant mer vanlig när jag kör sådana ekipage än om jag kör lugnt i personbil utan släp.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Sedan är det ju så att idag är rutorna, nästan alltid, en del av de bärande delarna i karossen. Det gör att om du får något djupare stenskott spricker nästan alltid rutan. Även om den inte spricker direkt kan det räcka med att du kör över en trottoarkant eller ett fartgupp så spricker den.
Min förra Volvo bytte jag ruta på varje år. Oftast fick jag stenskott på E4 genom Stockholm, troligen för att alla ligger så nära och kastar sig in framför om man själv försöker skapa en lucka :-(
Nä tacka vet jag min gamla Isuzu där rutan är av planglas, enkelt och billigt...
 

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
På min husbil en helintegrerad Dethleffs från -01. Den första rutan höll från 2001 till 2017 efter det så har jag bytt två gånger. Efter första bytet så fick jag ett stenskott i nederkant på rutan, tänkte åka till glasmästaren för att laga men hann inte mer än några kilometer så blev det en spricka över en stor del av rutan, när sedan bilen stod parkerad på garageuppfarten och solen låg på så blev det fullt av sprickor .
 
F

F.d. 22252

Guest
Efter mycket googlande för en del år sedan när min caddy skulle byta ruta kom jag fram till att det fanns olika kvaliteer på rutorna vilket inte glasmästaren ville gå med på men jag insisterade och fick en originalruta och hade inga problem med den.
Förr i tiden lade man ofta oljegrus det fanns hastighetskyltar men dom brydde sig inte många om mindre roligt eftersom många hade bilar med härdat glas som blev mjölkvitt nästan vid varje vägsträcka som gjordes i ordning såg man de typiska högarna med glasbitar.
 
Toppen