• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vindruta sprack vid tvättning

Rotax

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
I torsdags regnade det som bara den i Norrbotten, vi hamnade på en grusväg och husbilen blev väldigt smutsig, kommer hem idag efter en glad och fin midsommar. Spolar bilen med borste, gnuggar varsamt, kommer till vindrutan och märker att det går en spricka från sidan av rutan och snett uppåt mitt i förarens siktfält.
Är det vanligt att vindrutor kan spricka genom tvättning? Visserligen är det varmt och skönt väder i Norrbotten just nu, men ändå.
 

Rotax

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
En cm från gummilisten är ett litet stenskott,, stort som ett litet knappnålshuvud.
 

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Jag råkade ut för något liknande. Fick min framruta bytt, två dagar senare skulle vi åka till Skåne fick ett litet stenskott precis längst ner på rutan, tänkte åka in till en glasmästare för att fixa det när vi kom fram. Stannade för att fika efter en liten stund, solen låg på mot fronten såg att det helt plötsligt blev en spricka över hela rutan glasmästaren sade att det förmodligen var temperaturskillnaden som gjorde det. Kan vara detsamma med vatten.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Förra tisdagen fick jag ett litet stenskott på framrutan, 10 minuter senare hade det plötsligt blivit en ca 3 dm lång spricka och imorgon byter man framrutaN.

Troligen beroende på den varma solen och att jag samtidigt hade AC’n på för fullt.

Dyrt för försäkringsbolagen, dvs för oss själva på sikt,

TommyD
 
F

F.d. 22252

Guest
Har bytt ruta på vanliga personbilar 2 ggr det har blivit både stenskott och sprickor bara stenskott omfattas av försäkringen.
Det jag undrar över är att samma firma som gjort jobbet har jag fått bekymmer med eftersom att jag vid olika vädertyper fått ganska högt smällanden och knäppanden i rutan.
Verkar som om limmet i rutan släpper här och var och det har hänt på två bilar . Dåligt jobb? bor i en mindre ort de som känner mej har säkert en åsikt jag kan ju nås privat som sagt en mindre ort.
Husbilen har ju en gummilist inga problem där. Men idag ska man ju strunta i hållfastheten hos karosserna och räkna in rutan i krockskyddet men om limmet har släppt??
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
457
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Har bytt ruta på vanliga personbilar 2 ggr det har blivit både stenskott och sprickor bara stenskott omfattas av försäkringen.
...
Jag blev osäker när du skrev att det inte gäller vid sprickor (utan stenskott), kollade med min försäkring (Folksam),
om jag förstår texten rätt så gäller det vid ”självsprickor” också.
B0B151E4-A24B-4BEB-BF2C-DD25D60B2923.jpeg
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
834
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Självklart får man en ny ruta vid en skada sen vad som är orsaken spelar ingen roll! Är skadan så den stör sikten eller om det är risk att det spricker upp så blir det nytt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag blev osäker när du skrev att det inte gäller vid sprickor (utan stenskott), kollade med min försäkring (Folksam),
om jag förstår texten rätt så gäller det vid ”självsprickor” också.
Visa bilaga 194795
Det är vad firman uppgav när jag tänkte lämna in bilen för byte av rutan det var en spricka som löpte.
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
I torsdags regnade det som bara den i Norrbotten, vi hamnade på en grusväg och husbilen blev väldigt smutsig, kommer hem idag efter en glad och fin midsommar. Spolar bilen med borste, gnuggar varsamt, kommer till vindrutan och märker att det går en spricka från sidan av rutan och snett uppåt mitt i förarens siktfält.
Är det vanligt att vindrutor kan spricka genom tvättning? Visserligen är det varmt och skönt väder i Norrbotten just nu, men ändå.
använde du varmt vatten?
 

Rotax

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Nej det var iskallt, vid gummilisten var det ett stenskott stort som ett knappnålshuvud.
Solen låg på rakt framifrån och det var väldigt varmt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Nej det var iskallt, vid gummilisten var det ett stenskott stort som ett knappnålshuvud.

Hej, det hade nog spruckit efter ett tag ändå troligen. Lyckades hamna på en väg som man fläcklagade med tjära och småkross, som man kan undra över varför de får hålla på med när det är tänkt att bilarna sedan skall pressa fast stenarna och damma ner överflödet i diket.
Trafiken lugnade ner sig tills rallykalle kom med blyfot. Flera rejäla stenskott i stora framrutan som inte är så gammal tyvärr. Även några träffar på sidorutorna fram som troligen kan vara svårast att få tag i till en äldre helintegrerad om de går sönder. Men bara märken och det verkar inte hända något mer.
Men efter några timmar när jag hade varit inne och handlat så hade även min framruta en spricka från nederkant som vandrar uppåt. Vid noggrann kontroll så finns det ett litet stenskott bredvid gummilisten som man inte ens tänkte på innan sprickan kom. Det måste finnas spänningar särskilt i rutornas utkanter för att sådan liten skada skall övergå till en spricka som vandrar vidare.

M.v.h. JANKRO.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Samma här, fick ett litet stenskott på vindrutan nära nedre listen, nu klättrar sprickan så fint uppåt :(
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Och så var det klart. Åter en ny ruta i husbilen p.g.av vägverkets jä... snållagningar som det berodde på även förra gången.
Jättefin och lätt bronsfärgad samt beställd från Tyskland tillsammans med ny gummilist som tyvärr inte gick att få vettig utan gamla listen fick vara kvar.
Bra utfört jobb av RYDS och inget att klaga på, samt "gratis" lånebil i ett dygn.
Liten överraskning dock, Länsförsäkringar har höjt självrisken från 1500:- till 1800:-, montro i alla län eller?.... Men kanske inget att klaga på, förra gången var räkningen på 18.000:- och denna gång 20.000:- som försäkringsbolaget samt jag med självrisken får betala. Men man kanske kan tycka att både jag och försäkringsbolaget skulle skicka räkningen till vägverket eller kommunen där det hände så man får lite tillbaka av det de sparar på sina snålreparationer av vägar.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen