• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vindgenerator och utbyggnad..

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Hej...
Nu har jag utvecklat min husbil ytterligare ;)
Huvuddelen är elförsörjning, sen är det lite extra som skulle passa i en annan tråd, men det får åka med här med;)

Jag blev nyfiken på de bilder og trådar som finns om vindgenerator. Nu börjar de ju bli humana i pris och nyfikenheten i mig avgjorde det hela.

Jag köpte en Ista breeze på e-bay med tillhörande laddare/styrenhet.
den ger som mest 500W och 12 volt, vilket teoretiskt blir 41amp i timmen.
Nu har jag bara testat den och det har inte varit jätte kraftiga vindar. men ca 5-8 m/s och den ger mig precis vad jag förbrukar till tv, dator, router och övriga små förbrukare ca 5-6 amp i timmen. när jag vaknade i morse vid 05:30 så var batteribanken full.. Mycket praktiskt! det regnade under natten och dagen, men batterierna var fulla.. solpanelerna är bra på sommaren men nu har jag vad jag behöver även på höst och vinter.

Jag köpte två st 2-meters rör i aluminium, sedan fräste jag ett spår i det grövsta så att det mindre röret kan löpa i det stora med en stoppskruv (En teleskopmast byggde jag). köpte motorupphängningsgummin på biltema och monterade det hela på stegen. I vindbyarna kan jag höra lite svagt brum, annars tar gummina alla vibrationer. Bladen viner och hörs inte när jag stänger takluckan.

Jag har även byggt ut, då jag behövde mer utrymme ;) plats för tvättmaskin, elverk, grill och vattenfilter. Vattenfiltren köpte jag på e-bay och det är tre olika filter som tar allt ner till en micron, aktivt kol och brännt kol.. skall tydligen ta allt som är onyttigt i vattnet. Detta kopplade jag till tanken med en flottörkoppling som stoppar när tanken är full. Huvudanledningen till filteranläggningen är att jag får massa sand och kalk i systemen när jag är utomlands. detta sätter sig i varmvattenberedare och i kranar som börjar läcka. och för några hundralappar och lite arbete så har jag nu en anläggning som enligt reklamen kan göra regnvatten till dricksvatten.

Sen tänkte jag installera ett nytt larmsystem.. Det jag har fungerar men jag vill ha mer funktioner. Det visade sig vara onödigtdyrt. Jag köpte två d-link motorkameror med full HD och natt seende. Dessa är online och om någon går in i bilen eller kommer förnära i de zoner som jag angett fotar och filmar de samtidigt som de skickar sms och bilder till min mobil. All film och foto lagras i en gömd nas server i bilen samt online. Om någon nu kommer för nära så blir jag informerad samt att man har bilder på vem det var, polisen kanske inte bryr sig så mycket även om man har bilder på banditerna. Men man kan ju alltid publicera och se om någon vet vem det är ;)

Om ni vill diskutera lagligheten i att filma, gör det i en annan tråd. För jag bryr mig inte det minsta, jag skyddar mina prylar på mitt sätt! Vill ni gnälla o gny över något så vill jag informera om att klagomålsavdelningen stängde i går. ;)

Så här gjorde jag, och nu skall det testas och mätas.. det var ganska enkelt att installera vingeneratorn. Om ni har funderat på att göra det, GÖR DET! Känns kul att vara klimatekonomisk ;) snart kan jag lämna elverket hemma, har ju bara test kört det ett par gånger ;)

//Freddy
 

Bilagor

  • 20140818_184325.jpg
    20140818_184325.jpg
    113,8 KB · Visningar: 117
  • 20140818_184336.jpg
    20140818_184336.jpg
    141,3 KB · Visningar: 124
  • 20140818_184427.jpg
    20140818_184427.jpg
    121,4 KB · Visningar: 116
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Vindgenerator och utbyggnad..

Hur mycket ger den i 90 knyck? :twitcy: Skämt åsido, verkar vara nåt att fundera på. Smart sätt att slippa stolpen.
Ove.G
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Vindgenerator och utbyggnad..

Jo asså..

Jag fick ju idén från våra politiker.. https://www.youtube.com/watch?v=xa2Cag9OrHc

Jag köpte en trefassäkring för din-skena på biltema som jag kortslöt på ena sidan. När jag slårtill den så tvärstannar rotorn, permanentmagnet och kortis i spolen gör att den stannar effektivt. I laddaren så sitter det även en kortslutningskrets också, är batterierna fulla stannar den...


//Freddy
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Vindgenerator och utbyggnad..

Kul att du förverkligar dina idéer och att vi får ta del av dom. Som ett komplement till solpaneler verkar det kanon men tror att du kan vidareutveckla det lite. Köp en gammal automatisk parabol och sätt propellern på. Lite automatik på det så när du stannat så åker den upp själv och laddar om det behövs.

Är det något liknande den här du köpt? Verkar ju inte så blodigt dyr som jag trodde.
SET 12V 500W WINDGENERATOR + LADEREGLER, BLACK EDITION WIND TURBINE iSTA-BREEZE® | eBay
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vindgenerator och utbyggnad..

Reduksjonen i pris henger sikkert sammen med volumet på motorer til el-cyckler og MPPT regulatorer. En 500W børsteløs motor noen dioder og en mppt regulator og vips så er det elektriske på plass. Et snygt hus og en propell på motoren er resten av pakken. Her trenger en ikke noen regulering slik som det er i en dynamo på en bil, mppt regulatoren tar hånd om det hele. Begrensende faktor for et slikt vindkraftverk er turbulens om en ikke får snurra opp høyt nok over alle ujamnheter.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Vindgenerator och utbyggnad..

Nog är det så Knut.

Den ger trefas växelspänning, har inte mätt hur hög spänning den ger ännu innan laddkretsen. Men kablarna från snurran var ganska klena, vilket tyder på hög spänning.

Stormbyar i natt, och snurran var lugn och fin. Den bromsade ner sig och snurrade mycket långsamt i de kraftiga vindarna. Något som jag reflekterade över var att det vinande ljudet från den minskade ju mer det blåste. Vid ett tillfälle var den knäpptyst och jobbade på ganska bra med 18 amp i timman.

Jag var orolig för turbulens, det jag kan se hittills är att den svajjar lite vid svaga vindar. Eftersom den bara går upp ca 20 cm över taket just nu kan det ge turbulens beroende på vindriktningen.. skall testa vidare och se..

//Freddy
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Vindgenerator och utbyggnad..

Tredje test dygnet..

Vindarna är med mig ;)

Tror jag kan börja sälja ström... TV Radio och datorer igång, ändå är batterierna fulla hela tiden. Solen levererar ganska bra på dagarna vilket gör att vindgeneratorn bara snurrar tillräckligt för att bromsa sig. På kvällar och nätter så laddar den vad jag behöver till förbrukning )TV, Dator, larm system, panna (varm vatten), router och övriga ström tjuvar. I går kväll så var det riktigt kraftiga vindar, då låg förbrukningen på 7 amp och laddningen på 18 amp. Detta gjorde att den startade och stoppade med jämna mellanrum eftersom batterierna var fulla.

Då vindarna är lite byiga och vrider sig just nu, så varvar den upp o ned vilket gör att strömmen pulserar mellan -7 o +7. Får väll se hur batterierna mår av detta.. Kanske skulle vara bättre med litium batterier nu ;)


//Freddy
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Vindgenerator och utbyggnad..

Tredje test dygnet..

Vindarna är med mig ;)

Tror jag kan börja sälja ström... TV Radio och datorer igång, ändå är batterierna fulla hela tiden. Solen levererar ganska bra på dagarna vilket gör att vindgeneratorn bara snurrar tillräckligt för att bromsa sig. På kvällar och nätter så laddar den vad jag behöver till förbrukning )TV, Dator, larm system, panna (varm vatten),


//Freddy
Hej.
Det kanske går att driva kylskåp på 12 V direkt utan att blanda inverter ?

Mvh
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Vindgenerator och utbyggnad..

Hej vad det går...

Nu har snurran fått snurra några dygn. Först idag har den börjat föra väsen, det är byiga vindar och den spinner fint i vinden. Men när vinden vrider så skär bladen i luften med ett lätt irriterande ljud med jämna mellanrum.

Jag kan ju sänka masten om jag vill, men samtidigt ger den mycket ström när den väl spinner. Ljudet kan man ju ignorera genom att sjunga eller föra mer oväsen helt enkelt ;) En modifiering på stjärtfenan kanske är en bra idé, då den skulle bli mer riktnings stabil.. skall fundera på det.

De positiva delarna med snurran överväger lätt de små ljuden som den ger när vinden kantrar. Funderar på en snurra till och köra på elvärme i vinter ;)
Det är en klar förbättring med elproduktionen om man som jag inte gillar att leva som en inhysing på div campingar. skall bli intressant att se senare i höst hur det fungerar, för just nu ger ju även solpanelerna ganska mycket ström. Men frågan är om man kan leva på en snurra när vintermörkret infinnersig.

//Freddy
 
Toppen