• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vin är nyttigare än motion.

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Sveriges restriktiva alkoholpolitik får till följd att många familjer splittras på grund av orimligt dyr sprit. När en stor del av inkomsten går till alkohol uppstår slitningar och t.o.m. fysisk våldsanvändning inom familjen. Av bekvämlighetsskäl betraktas alkoholism som en sjukdom i Sverige. Den psykosociala biten försvinner i otaliga utredningar som utmynnar i intet! Viss toppstyrning förekommer säkert. Söder om barrskogsbältet så hanteras detta på ett helt annat sätt och biverkningarna blir inte lika påfrestande för familjelivet på grund av att livsmedlet i fråga är rimligt prissatt och inte ett resultat av okunniga och klåfingriga politikers och vidskepliga Guds tjänares insatser.

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Roliga formuleringar Jappe, men för att ingen skall tro att jag håller med om vad du skriver så tackar jag istället här; tack!

Jag skall försöka komma ihåg att det är politikernas fel nästa gång jag hör om någon som spöar upp sin hustru och katt.

aake
 

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Sveriges restriktiva alkoholpolitik får till följd att många familjer splittras på grund av orimligt dyr sprit. När en stor del av inkomsten går till alkohol uppstår slitningar och t.o.m. fysisk våldsanvändning inom familjen. Av bekvämlighetsskäl betraktas alkoholism som en sjukdom i Sverige. Den psykosociala biten försvinner i otaliga utredningar som utmynnar i intet! Viss toppstyrning förekommer säkert. Söder om barrskogsbältet så hanteras detta på ett helt annat sätt och biverkningarna blir inte lika påfrestande för familjelivet på grund av att livsmedlet i fråga är rimligt prissatt och inte ett resultat av okunniga och klåfingriga politikers och vidskepliga Guds tjänares insatser.

Jappe

Detta är skrevet med ett smil och mitt tidigare medborgarskap i Minnet. :twitcy:

Denna diskussion för mig att tänka på en diskussion jag hade för någon år sedan. Vi flyttade hit från Danmark (2006). En kollega till mig var av den åsikt att Danmark hade ett störa problem med alkoholism an Sverige. Orsaken var att man fritt kan köpa alkohol i Danmark. Jag kunna inte låta bli att kolla upp statistik från Sverige och Danmark. Jag tycker om fakta i stället for påstående. SCB redoviste att Sverige hade 3,8% som var beroende av alkohol och Danmarks Statistik redoviste 3,6% var beroende av alkohol i Danmark.
Jag har inget problem med bolaget handlar där två till tre gånga i månaden. Jag går ofta efter bra vin eller special öl och bra Whiskey (singel malt) det mesta kan jag köpa billigera på bolaget an I Danmark och Tyskland. Men skal jag köpa Hof eller annat billigt öl och vin då är bolaget inte et bra ställe at handla när man tänker på priset.
Bolaget begränsar inte alkohol konsumeringen i Sverige om man tror det.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Roliga formuleringar Jappe, men för att ingen skall tro att jag håller med om vad du skriver så tackar jag istället här; tack!

Jag skall försöka komma ihåg att det är politikernas fel nästa gång jag hör om någon som spöar upp sin hustru och katt.

aake

Det är inte alltid man skall ta Jappe på riktigt allvar, han har en räv bakom varje öra och älskar att skapa debatt i kontroversiella ämnen.
 
H

hianders

Guest
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Men han är onekligen en frisk fläkt denne man! Tänk om det fanns fler Jappar i vår värld, då kanske maten och tillverkningen av densamma skulle se annorlunda ut!! Sen skall man ju dricka måttligt av starkare drycker och givetvis motionera enligt de förutsättningar man har!

Keep going och krya på dig unge man!

Inger
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Nu kom Lilla Moselboka till sjukhuset. Några små ändringar så går den i tryck och snart måste jag vara härifrån för att ta hand om den. Många beställningar redan! Det blir en annan, bättre spiralbindning än den på bilden. Det är bara en provbok.

20150907_162001.jpg

Snart middag. Hungrig!

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Här en lättläst översikt om diskussionen om alkohol och hälsa från BBC BBC - Future - Is alcohol actually bad for you?

Som så ofta när det gäller epidemiologi så får man passa sig för det som heter "confounding factors", i detta fall ligger det vilseledande i att det i gruppen som inte nyttjar alkohol döljer sig nyktra alkoholister och individer som inte tolererar alkohol pga annan sjukdom och/eller hög ålder. Rensat för sådant så finner man ingen gynnsam effekt på hjärta och kärl av måttlig alkoholkonsumtion. I artikeln nämns även översiktligt andra välkända bieffekter av alkoholbruk.

aake
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Med all vederbörlig respekt för vetenskap och nogrant utförda kliniska studier vill jag nog ändå drista mig att anföra en åsikit i ämnet.
Min högst personliga erfarenhet är att man troligen lever längre och mår bättre om man njuter av vad man gillar i livet. Själv gillar jag god mat med ett gott vin eller ett bra öl till maten.
Motion är givetvis viktigt men måste genomföras på ett sätt som personen i fråga tycker är roligt. Man har redan många måsten i livet så att ha det roligt och njuta av livet tror jag är den bästa grunden. Det skall vara gött att leva.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Visst Bestliner, jag kan hålla med om att det sitter bra med god mat och ett gott vin. Men det jag länkade till handlade om en felkälla i vissa epidemiologiska studier som Jappe sannolikt låtit sig förledas av när han hävdade det han skrev i trådens rubrik.
Samma typ av felslut som ligger bakom antagandet att det är farligt att vara smal utifrån den U-formade kurva som publicerats utifrån livförsäkringsdata över sambandet mellan kroppsvikt och risk för förtidig död. Ett visst antal människor i en population är magra pga sjukdom (ett annat exempel på en confounding factor), Tar man inte hänsyn till och korrigerar för detta så kan man få för sig att det är farligt att vara något lättare än normalvikt, vilket det inte är.

aake
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Jappe har gjort det igen & vi går på det varje gång. Med en provokativ rubrik har han fått igång en diskussion som hitintills är uppe i 90 inlägg. Det är bara att applådera:D. Vad gäller alkoholhaltiga drycker i alla dess former så är jag gammal nog att förstå njutningen av & farorna med dessa ädla drycker & läser inläggen med ett leende. Allt som går att inmundiga är ju hälsofarligt i omåttliga mängder.

Bennie
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Men han är onekligen en frisk fläkt denne man! Tänk om det fanns fler Jappar i vår värld, då kanske maten och tillverkningen av densamma skulle se annorlunda ut!! Sen skall man ju dricka måttligt av starkare drycker och givetvis motionera enligt de förutsättningar man har!

Keep going och krya på dig unge man!

Inger

Herregud Inger menar du allvar..., fler Jappar? Det tror inte jag att världen skulla klara av.

:-/<rister
 
Toppen