• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vimla Roaming

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Fick precis epost från Vimla.

För alla med Vimla: Kostandsfri roaming i hela EU

Fri roaming inom EU
Vilken supervecka! Idag släpper vi en riktigt fin nyhet för alla semestersurfare: Från den 15 juni kan du surfa, ringa och messa i hela EU utan extra kostnader! Upp till 7 GB varje månad. Om du har så stor surfpott alltså, eller sparad data. Ringa och messa funkar precis som här hemma!

Glöm inte bort att du även kan använda din sparade data i EU, upp till 7 GB per kalendermånad inklusive din månadspott. Ringer och messar gör du som vanligt från din pott.


Det var väl positivt tycker jag :)
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Vimla Roaming

Notera dock att det billigaste abbonemanget, det med 2Gb data (eller 3Gb för 55+) och 60/samtal inte ingår i roaming från 1 Oktober. Har man detta abb måste man uppgradera till ett större för att få tillgång till roaming.

Jag håller dock med dig, detta är föredömligt tydliga regler där det är lätt at avgöra vad som gäller.

//Stefan
 

pincher

FD HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
13761
Medlemskap
2022
Sv: Vimla Roaming

För egen del kommer jag att höja från 3 Gb till 7 Gb, en merkostnad på 50 kr/månad. 7 Gb/kalendermånad räcker för mina resor inom EU.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Vimla Roaming

Notera dock att det billigaste abbonemanget, det med 2Gb data (eller 3Gb för 55+) och 60/samtal inte ingår i roaming från 1 Oktober. Har man detta abb måste man uppgradera till ett större för att få tillgång till roaming.

Jag håller dock med dig, detta är föredömligt tydliga regler där det är lätt at avgöra vad som gäller.

//Stefan

Tack, det hade jag inte sett, har ett +55 med 3gb+pott just nu för 50kr/mån.
Kanske man ska uppgradera då, det är just pott-systemet jag vill ha, och så klart lite fri EU-roaming ifall man tar en tur till Tyskland.

Gick in o kollade, jag tolkar det som att det är det ordinarie abbet som behöver uppgraderas efter 1/10, inte student/+55, se bild.
 

Bilagor

  • vimla1.JPG
    vimla1.JPG
    95,5 KB · Visningar: 32
Senast ändrad:

pincher

FD HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
13761
Medlemskap
2022
Sv: Vimla Roaming

Tack, det hade jag inte sett, har ett +55 med 3gb+pott just nu för 50kr/mån.
Kanske man ska uppgradera då, det är just pott-systemet jag vill ha, och så klart lite fri EU-roaming ifall man tar en tur till Tyskland.

Gick in o kollade, jag tolkar det som att det är det ordinarie abbet som behöver uppgraderas efter 1/10, inte student/+55, se bild.

Klicka på student/+55 så den blir "grön". Min tolkning var att jag (+55) behövde höja frän 3 till 7 Gb för att ha internet inom EU efter 1/10.
 
Senast ändrad:

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Vimla Roaming

Ja det gäller att välja rätt operatör. Vimla är ju dotteroperatör till Telenor.
Vilken har bäst villkor.
Lennart
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Vimla Roaming

Klicka på student/+55 så den blir "grön". Min tolkning var att jag (+55) behövde höja frän 3 till 7 Gb för att ha internet inom EU efter 1/10.

Gjorde som du och +55 blir grön, men ingen skillnad på texten,
Jaja det blir som det kan, man får iallafall använda potten, alltid nåt.
 

Bilagor

  • Screenshot_2017-05-18-22-56-17.png
    Screenshot_2017-05-18-22-56-17.png
    186,8 KB · Visningar: 18
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Vimla Roaming

Notera att detta gäller från 1 Oktober. Fram till dess kan vi (jag har också 3Gb/mån för 50 kr just nu) surfa i Europa på samma sätt som de andra varianterna.

Jag kommer också att byta till 7 Gb varianten nästa vår. Tills dess kommer troligen nuvarande fungera bra.

Notera att det bör gå bra att byta upp sig inför semesterresa och sedan byta ner sig igen. De har ju inga bindningstider (ytterligare en bra sak med Vimla).
Det kommer jag inte att göra för skillnaden på 50 Kr är helt OK iom att de har en kundvänliga regler och inställning.

Jag är dock lite orolig för 7Gb gränsen. Senast jag var tre veckor i Tyskland gjorde jag av med närmare 10 Gb. Har frågat dem vad de då har för alternativ. Får se vad de svarar.

//Stefan
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Vimla Roaming

Håller med i det mesta ni skriver. Nu när alla operatörer lagt sina "bud" så har jag räknat igenom alternativen för mig/oss och Vimla står sig fortfarande gott i kampen om vem som passar oss bäst.
Eftersom jag förbrukar en hel del GB i Spanien så blir det ett knippe 7GB abonnemang från Vimla som gäller. Hade jag förbrukat 60GB eller mer per månad hade jag valt Moderbolaget Telenor.
Med vänlig hälsning,
Rolf
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Vimla Roaming

Jag är dock lite orolig för 7Gb gränsen. Senast jag var tre veckor i Tyskland gjorde jag av med närmare 10 Gb. Har frågat dem vad de då har för alternativ. Får se vad de svarar.

//Stefan

Svaret från Vimla: Den extradata man kan köpa till kostar 45 Kr per Gb.
Samma pris i Sverige och EU. Den köpta potten kan användas fullt ut utomlands.

//Stefan
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Vimla Roaming

Dom är lite roliga på Vimla.
Mailade dem idag då jag inte kunde beställa ett extra abonnemang.
Jag loggade in och valde beställa. Var tvungen att skriva in epostadressen (bara det lite udda eftersom jag var inloggad) och fick felmeddelande - "Angiven epostadress finns redan." Ja konstigt vore det annars...

Svaret jag fick var att de jobbade på det och att varje abonnemang just nu måste ha en unik epostadress. Men samma personnummer kopplad till flera epostadresser går tydligen bra. :)

Stefan
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tänkte välja Vimla peta in simkortet i min router, det skall funka enl. Vimla, 10GB per månad i EU ,20GB extra att använda hemma just nu, Telenors nät, någon med erfarenhet av Vimla ?
 
J

Jarn

Guest
Frun har det i sin telefon, funkat bra, både samtal o surf i Tyskland o Italien bl.a.
Blir ju billigt också om man tipsat någon eller några eller själv blivit tipsad.
 
R

Rolfevert

Guest
Har använt Vimla länge och för mitt(vårt) behov det bästa alternativet på marknaden.
Bra täckning i Sverige och utan jämförelse det billigast alternativet.
Rolf
 
  • Gilla
Reaktioner: pbd

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Frugan har Vimla, även jag körde med Vimla i en router förra säsongen. Funkade genom Europa fram till Kroatiska gränsen. Där var det dött. Kontaktade supporten och de hade något strul med roamingen i Kroatien. Vet inte om de fått ordning på det nu, men det borde de fått.
 

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Går det att använda all 6 GB surf hos vimla i Spanien, utan extra kostnad?
 
Toppen