• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

vilket val, en dragkrok med MC ställ på kroken eller direkt monterad MC ställ?

L

Lakia Iveco 400i

Guest
Kroken är bra för annat en MC ställ men blir dyrare.
I frankrike många kör med ett vagn med 2 krok, som följa husbilen när du backa, den är bra men dyr, 3000 euro, sedan man kör bara på 80km/t med den.
Vad ska jag göra?
jag har en laika iveco chassi 2000. Det blir 50.000 kr är det värt? Jag är en glad men fartig pensionner, måst göra försiktig nu på tiden.

Vad det är bra med den släp är att du ta upp och sänka när MC bara med mekanismen. Men i frankrike det är registrering nummer från bilen som gäller på släp under 750 kg. Det betyder att den skulle passera en special test eller papper arbete för att vara godkänd i sverige???
Charles
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ett MC-ställ på en dragkrok låter både dyrt och mindre bra. Det finns ju även begränsningar i hur mycket vikt man får lägga på kulan.
Om du sätter ett MC-ställ direkt i ramen behöver du heller inte registreringsbesikta bilen och stället kan i princip se ut hur som helst.

Vet inte om det finns ställ med färdiga fästen till ditt Ivecochassie. Annars kan det finnas kombinationer där både dragkrok och ställ kan sitta tillsammans i samma ramfästen.
Jag hade turen att få tag på en AL-KO dragkrok med löstagbar kula och ett AL-KO löstagbart MC ställ som båda sitter tillsammans i samma bulthål i ramen och kan användas oberoende av varandra. Kostnad 2.000:- + 3.500:- på Blocket.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.064
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Kroken är bra för annat en MC ställ men blir dyrare.
I frankrike många kör med ett vagn med 2 krok, som följa husbilen när du backa, den är bra men dyr, 3000 euro, sedan man kör bara på 80km/t med den.
Vad ska jag göra?
jag har en laika iveco chassi 2000. Det blir 50.000 kr är det värt? Jag är en glad men fartig pensionner, måst göra försiktig nu på tiden.

Vad det är bra med den släp är att du ta upp och sänka när MC bara med mekanismen. Men i frankrike det är registrering nummer från bilen som gäller på släp under 750 kg. Det betyder att den skulle passera en special test eller papper arbete för att vara godkänd i sverige???
Charles
Den typen av 2hjuliga släp som du visar tror jag inte är godkänt i Sverige,här har du ett billigare alternativ
 

Toek

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2024
Bosse Sjöstrand i Tyresö har ett mc ställ till salu 070 755 26 60
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Jag har nyligen köpt ett Alko mc ställ som bultas i ramen. Har inte monterat det ännu, men köpte det av en kompis som haft alla modeller. Han fastnade för denna konstruktion som är både simpel och ser estetiskt helt okej ut. Jag har även lånat ett hemgjort som monteras direkt på kulan. Funkade utmärkt även det, men det va nog inte lagligt. Inga av dessa får lasta större hojar oavsett om de är Alko eller hemgjorda. Tror mitt Alko är godkänt för 150kg. Funkar alltså till eu-moppar eller som i mitt fall enduro/crosshojar.
Ola
 
Toppen