• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilket lim?

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.222
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Vilket är det bästa limmet till att fästa kantlisten "plast" mot trät. Har minskat ner mitt bord så det är lite smalare. Så ska limma tillbaka listen igen

Tack på förhand

2019-12-07 18.09.09.jpg
 

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Skulle tro att kontaktlim skulle vara bra, kom bara ihåg att när båda ytorna är bestrukna inte ha för bråttom låt det torka till innan sammanfogning. Tryck till ordentligt tycker det fungerar bra att ha en trasa i handen och trycka efter med. Fördelen med kontaktlim är ju att det inte "bygger" utan att det blir en fin övergång till skivan.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Det finns lister som redan är bestrukna med smältlim. Man applicerar listen med hjälp av ett strykjärn. Listen påminner om den som finns på din bild.

Vill du återanvända den gamla listen är nog limmet som redan föreslagits bra.
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Plast mot trä är inte enkelt, men det finns bra grejer även för det. Danalim har ett MS-polymer som heter Montage extra 292 och detta passar utmärkt för detta ändamål. Skulle du någon gång ha behov av extrem belastning så köper du Danalims Turbo Tack. Finns i 300 ml patroner. Jag säljer sådant i jobbet och hade du bott närmare så hade du fått en patron gratis. Finns förövrigt i grått, svart och vitt.
Ola
 
F

F.d. 54808

Guest
Fick en tub Biltema BT Multibond och testade att limma trä mot trä och trä på putsade Leckaväggar
Limfogarna höll när jag bröt isär, men träet sprack och putsen lossnade.
 
Toppen