• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilket Fiskespö??

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Vilket fiskespö ska man köpa om man vill vara med ibland de STORA pôjkera och fiska. Jag är nybörjare förståss........

Det finns hopfällbara och haspel o spinn o fluga o ........

Fram med kunskapen så jag också kan bli lika glad som Kejo!!!!!
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Vilket Fiskespö??

:cool: Ja du Håkan, du kan låna ett av mig i huskvarna och ta upp största fisken på träffen, då vinner du ett ABU Garcia Haspelspö då slipper du köpa ett.
Annars tycker jag att du ska köpa ett spö typ 8-9 fot med en haspelrulle,varför jag förordar en haspelrulle är av den enkla anledningen att det finns många bra och billiga rullar på marknaden, har man en gång börjat med Haspel så brukar man inte byta till något annat förens man blir lite nyfiken på Flugfiske.
Ett litet tipps är att inte köpa för billiga rullar ett bra pris brukar vara 250-500 kr.
Tipps nummer två gå gärna in i en fiskebutik och fråga grabbarna, har ni något bra nybörjarspö för ca 350,00 kr så hjälper dom gärna till, ställ dom frågor till dom som du tycker är viktigt att veta, jag har hållt på med fiske sen barnsben och lär mig nya saker varje dag som jag fiskar.
Vad jag vill ha sakt är (köp inte ett spö på macken eller liknande) det är ingen kvalite på dom och det brukar sluta med ett J-vla trassel efter ett tag.
Ska du endå ge dig chansen att bli en lycklig fiskare skall du börja med bra grejer,annars tappar man lätt sugen efter ett tag.
Hoppas att du vart lite klokare på svaret, Annars hör av dig igen så ska jag försöka svara så gott jag kan, det finns ju massa bra fiskare på forummet som säkert skriver in och svarar.

Sktfiske på dig och alla andra.;)
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Vilket Fiskespö??

Tycker du har fått ett väldigt bra svar av Hasse P

Beror på hur mycket o ofta man tänkt sig att fiska, en del köper gärna det dyraste som finns med tron att då är det bäst. Det viktigaste som jag tycker är att man börjar med o lära sig hantera redskapen.

Det brukar bli så att ju mer man fiskar så väcks intresset för o skaffa sig mer o dyrare tillbehör.

Mitt råd till nybörjare är att börja med haspelspö i nämda prisklasser, sen kommer det där vad man ska "hänga" på i andra ändan, allt från Postis bautawobbler till lätta spinnare.

En viktig sak i sammanhanget är ju att sköta om sina spön o rullar så håller de mycket längre o fungerar bra under många år.

Bifogar en liten "skötselista"

15 tips för ditt fiskespö
Det är inte alltid man tänker på att underhålla sitt fiskespö. Men med dessa enkla tips kommer du ge ditt fiskespö bättre förutsättningar för att behålla bla kastkvaliteten & fina spö öglor under en längre tid.
Ställ alltid undan spö i en uppåträt position eller i en spöhållare som stöder båda sidorna av spöt. Om fiskespö ställs lutande mot en vägg under en längre tid så kan klingan bli böjd.
Lagra inte ditt spö i ett område där det kan uppstå hetta. Till exempel: Bil kofferten eller spölådan I båten.
Lagra inte ditt spö i direkt solljus under en längre tid. Detta kan göra att beläggningen/färgen försvinner eller bryts ner, vilket försvagar klingan.
Ställ inte undan spöt med linan spänd under en längre tid. (som tex när spö är undanställt med ett drag på linan). Detta kan göra så kan klingan bli böjd.
Bär/transportera inte spöna i "buntar" detta kan göra så att klingan eller öglorna skadas när dom trycks mot varandra.
När du transporterar ditt fiskespö i en bil eller båt, lägg/ställ spöt så att klingan inte gnider mot en vass kant som kan ge onödigt slitage eller skada på spöringarna.
När du ställer undan spöt för sommar eller vinterförvaring så skall du låssa på rullfästet så ett det inte är konstant tyck på rullfästs materialet. Detta kommer att motverka onödigt slitage på rullfästet.
Dra aldrig drag, jiggar, flugor, beteslås, lekande mm genom lin/spö-öglorna när du skall fälla ihop spöt efter fisket. Detta skapa skada på öglorna som i sin tur skadar fiskelinan.
Rengör alltid ditt spö efter att du fiskat i alg-, salt- eller bräcktvatten. Dessa typer av fiskevatten lämnar en skadlig hinna på ditt spö och i öglorna som kan skapa korrosion och bygga upp smuts i öglorna. Detta kommer att ge onödigt slitage på fiskelinan men kan också göra så att fiskelinan går av direkt. När du har fiskat i dessa vatten så skall du skölja av ditt spö i vanligt rinnande sötvatten samt att du skall rengöra öglorna med en tandborste eller en duk som du drar fram och tillbaka.
Glöm inte att rengöra korkhandtaget minst en gång per är. Läs på tillverkarens webb om hur ditt korkhandtag skall rengöras.
När du fiskar med "Super lina" vid trolling så skall du låta slirbromsen vara ställd så att fisken får rusa. Den skall inte vara helt stum. Detta är extra viktigt om du fiskar snabbt med båtar efter som att hårda påslag kan ge bristningen på spön med "top action".
Om slirbromsen är för hårt ställt så kan ett tunnare spö gå sönder när en större fisk är nära land eller båten för landning. Vid landning skall du också tänka på att aldrig ta in mera lina är vad ditt spö är långt. Om fisken vill rusa så skall den får göra det. Detta underlättar sedan landningen efter som att fisken är trött.
Försök aldrig att få lös en krok som fastnat i ett träd, buske eller liknande genom att "studsa" eller snärta med spö. Du skapar ett stort tryck på klingan och på spöringarna. Använd en pinne, åra eller liknande.
Då och då kan du dra en bomullsboll eller en nylonstrumpa genom varje spö ögla för att kolla om öglorna blivit skadade. Med dessa material så ser du snabbt om någon är fel efter som att dom lätt går sönder eller "frasas".
Byt alltid ut en trasig spö ögla på en gång. Du vill väl inte tappa din drömfisk pga att linan går sönder när du drillar fisken?
Mvh
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Vilket Fiskespö??

Fiskespön ja!
Som många vet har vi sålt huset och håller som bäst på och packar, det roliga är att jag har nog hafft ett dolt fiskeintresse tidigare då jag hitintills hittat totalt fem spön som jag inte visste att jag hade, minnet är kort och intensivt, men nu med mitt nyvakna intresse för denna ypperliga hobby som ju även kan ge mat så kommer dom väl till pass.
Nu gör det inte så mycket om man kasstar ett i sjön i ilska eller så.
MVH KEJO
 
Toppen