• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilket är viktigast el eller tömning?

chaus&son

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Olofström
HBK-Nr
32953
Medlemskap
2024
som sagt gråvatten kan man tömma var som helst...diskvatten kaffesump,inget farligt...toa dunken kan man väl gå in med en bit i skogen...heller inget farligt,men har man möjlighet att tömma på en camping så gör man väl det....eller hur...
Som skogsägare skulle jag bli väldigt arg om någon tömmer toadunken i min skog, där rastar jag mina hundar, plockar svamp och bär och går med mina barnbarn...vill du ha andras toadunk tömd i din trädgård?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Dricksvatten å latrintömning finns på alla rastplatser
Det där stämmer inte.

På väg in till Ystad från Malmö finns en rastplats. Där finns vare sig latrintömning eller dricksvatten. Brösarps Backar har latrintömning men inget dricksvatten. Orranäsasjöns rastplats har latrintömning men inget dricksvatten och samma gäller Sandsjöns rastplats. Rastplatserna på de stora infarterna till Göteborg har alla latrintömning men saknar dricksvatten. Min erfarenhet är att dricksvatten på rastplatser är ovanligt medan det är något bättre ställt med latrintömning. Detta skrivet med reservation för ändringar senaste två åren.

//Michael, medlem
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Vägverket har en karta över rastplatser och vilken service som finns på dom. Kolla på nätet
Eller trafikverket som de heter numera;



Sen så finns det väl ytterligare några aktörer som har rastplatser(?) PEAB tillexempel.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Tömning gråvatten är ett problem, om man inte åker in på camping eller ställplats med fullservice. Vissa kommuner har anordnat marktömning men i stort sett så verkar det som att man tycker att vi kan vara natursvin och tömma lite varsomhelst. Trafikverket skriver ju tydligt att gråvatten inte får tömmas i latrintömning.

Är man då på resande fot och bara stannar på en parkering eller rastplats för att sova, så vad gör man?
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Eller trafikverket som de heter numera;



Sen så finns det väl ytterligare några aktörer som har rastplatser(?) PEAB tillexempel.
Tror nog inte PEAB har en enda rastplats, kanske på några ställen att dom sköter Trafikverkets, där dom har driften av området.
Och det är väl ingen här som tror att Trafikverket fixar tömning åt oss för att vara snälla, nej där har det nog kommit till pga att vi tömt burken i buskar eller toan och sölat ner, så vattenutkastare kan vi nog se väldigt sällan på toahusen runt i landet
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Som skogsägare skulle jag bli väldigt arg om någon tömmer toadunken i min skog, där rastar jag mina hundar, plockar svamp och bär och går med mina barnbarn...vill du ha andras toadunk tömd i din trädgård?
här är det bara pink,inte värre än något annat..
 

chaus&son

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Olofström
HBK-Nr
32953
Medlemskap
2024
här är det bara pink,inte värre än något annat..
Ok, så vart gör du resten? Men du uppmanade även andra att tömma i skogen, där är det kanske inte bara "pink"
Allt kan inte vara gratis, producerar man avfall får man nog räkna med att det kostar att göra sig av med det...precis som hemma där man bor.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag brukar inte ens ta vatten på rastplatser långt ute på landet som har ett dricksglas som symbol. Så långa ledningar gräver ju inte ens V.v. Inte för att jag tvivlar på att det är ok. och går att dricka och koka kaffe m.m. på borrat brunnsvatten, utan att det för det mesta om man t.ex. har det i en flaska börjar det smaka lite "grönt" efter ett dygn, och kan vara en början på lite slemmig algbildning i färskvattentanken som jag lyckats hålla borta länge.
I.o.f. med lite kemisk hjälp ;).

M.v.h. JANKRO.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Hej, jag brukar inte ens ta vatten på rastplatser långt ute på landet som har ett dricksglas som symbol. Så långa ledningar gräver ju inte ens V.v. Inte för att jag tvivlar på att det är ok. och går att dricka och koka kaffe m.m. på borrat brunnsvatten, utan att det för det mesta om man t.ex. har det i en flaska börjar det smaka lite "grönt" efter ett dygn, och kan vara en början på lite slem algbildning i färskvattentanken som jag lyckats hålla borta länge.
I.o.f. med lite kemisk hjälp ;).

M.v.h. JANKRO.

Vad brukar du använda för kemisk hjälp?
 
Toppen