• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken takfläkt ska jag välja

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Inför vintern tänker jag montera en takfläkt i husvagnen jag har på camping Bahia. Väljer mellan Fiama Turbo-Vent för €590 och Dometic Fantastic-Vent för €800. Priserna gäller monterat och klart på plats i Spanien. Vore intressant att höra era erfarenheter av dessa två och om det är värt €210 för Dometicen. Kan läsa mig till att den har fjärrkontroll och regnsensor men i övrigt verkar de väldigt lika. Särskilt intressant är såklart effekten och ljudnivån.
 
Senast ändrad:
Lösning
Visst kan en AC vara värd sitt pris om man behöver den. Dock är vi inte i Spanien på sommaren så jag är rätt övertygad om att vi klarar oss med en fläkt. Många säger ju att de gör det även om de kör till t ex Kroatien på sommaren vilket jag har svårt att förstå.
Hur monteras en LLVP i en husvagn? Jag tänkte ju utnyttja en befintlig taklucka för att inte behöva ta upp ytterligare något hål. Vi har en montör som kommer och gör installationen på plats på campingen eftersom vi inte kan flytta husvagnen. Dessutom finns det ju inte direkt några outnyttjade väggytor.
Jo en väggyta behövs för innerdelen, har bara sett husvagnar ha llvp men aldrig sett vilken lösning dom har inuti vagnen. Det är även en fördel då man behöver billig...

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Inför vintern tänker jag montera en takfläkt i husvagnen jag har på camping Bahia. Väljer mellan Fiama Turbo-Vent för €590 och Dometic Fantastic-Vent för €800. Vore intressant att höra era erfarenheter av dessa två och om det är värt €210 för Dometicen. Kan läsa mig till att den har fjärrkontroll och regnsensor men i övrigt verkar de väldigt lika. Särskilt intressant är såklart effekten och ljudnivån.
Vill inte sabba din tråd men har du uteslutit Maxxfan? MaxxFan DeLuxe Taklucka 40x40
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Vill inte sabba din tråd men har du uteslutit Maxxfan? MaxxFan DeLuxe Taklucka 40x40
Tittade även på den men den verkade vara ännu dyrare än de andra två. Läste att den kunde vara öppen under färd men det har jag inget behov av. Ska ju ha den i min husvagn som står permanent på camping Bahia. Är där andra fördelar med den som jag kanske missat?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
När jag jämförde för något år sedan så hade Fiamma högst luftflöde och hög strömförbrukning jämfört med Fantastic vent.
Strömförbrukningen kanske inte är så viktig om du har ständig landström.

Visa bilaga 213703
Tack för bra input! Ganska stora skillnader i luftflöden. Undrar om det är lika stora skillnader på ljudnivån?
 

Anita A

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Lund
HBK-Nr
4354
Medlemskap
2024
Ljudnivån är rätt hög. Vi har en Fantastic Vent i vår husbil från 2012 och kör den alltid på lägsta varvtalet. Kanske har de blivit tystare med nya utgåvor. Kan du inte gå runt och kolla på några husvagnar eller husbilar och bilda dig en egen uppfattning.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack för bra input! Ganska stora skillnader i luftflöden. Undrar om det är lika stora skillnader på ljudnivån?

När jag jämförde Fiamma och Fantastic Vent var Fantastic Vent betydlig tystare med avsevärt lägre lägsta hastighet som gör att man kan sova med den igång, det tror jag inte att jag hade kunnat med Fiamma. Och flödet på de högre hastigheternas räcker, garanterat.
Regnsensorn gör ju att man kan lämna den igång även om vädret är lite ostabilt.
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Tittade även på den men den verkade vara ännu dyrare än de andra två. Läste att den kunde vara öppen under färd men det har jag inget behov av. Ska ju ha den i min husvagn som står permanent på camping Bahia. Är där andra fördelar med den som jag kanske missat?
En fördel är att den kan vara öppen även om det regnar, vilket jag inte vet om de andra två kan. Men det kanske inte regnar så ofta på camping Bahia?
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Jag vill inte heller sabba din tråd men eftersom vi aldrig står på 230V var jag tvungen att hitta en strömsnål variant:
4 x 140 mm chassiefläktar á
4 x 52,3 cfm = 209 cfm = ca 6 m3/min
4 x 0,18 A = 0,72 A
4 x 2,16 W = 8,64 W
19 dBA (ett normalt sovruma har ca 20 dBA)
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag vill inte heller sabba din tråd men eftersom vi aldrig står på 230V var jag tvungen att hitta en strömsnål variant:
4 x 140 mm chassiefläktar á
4 x 52,3 cfm = 209 cfm = ca 6 m3/min
4 x 0,18 A = 0,72 A
4 x 2,16 W = 8,64 W
19 dBA (ett normalt sovruma har ca 20 dBA)
Eftersom jag däremot alltid står på 230V och det inte är några storförbrukare vill jag ha något kraftfullare. Har ju haft AC i mina husbilar men tycker det känns lite onödigt dyrt till en 14 år gammal husvagn.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025

Kaktus

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4523
Medlemskap
2024
Hej,

Vi har en Fantastic Vent 7350 i vår husbil. Kör den på 30 - 40 % av max hastigheten under natten och upplever fläkten som förhållandevis tyst, men med ett märkbart luftflöde. Inga problem att sova. Det går dessutom att köra den ännu saktare om man skulle vilja det.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Köp en AC, värt vartenda öre då dom behövs!

Hade jag haft en stillastående husvagn hade jag istället köpt en LLVP, tystare än skramlet från en takmonterad husbils/husvagns-AC.
En bra LLVP kostar förmodligen bara 1/3 mot vad takmonterad husvagns-ac kostar, LLVP är 100 ggr bättre, dessutom betydligt tystare.
 
Toppen