• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Vilken laddare att köpa?

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2026
Jag har ett 100A LiFePO4 batteri 12v. Funderar på köpa laddare och koppla ur EBL laddning. Frågan är.

Viken av dessa 2 laddare är bäst. Nästan samma pris på båda ca 1500 kr. 15A laddning. Montaget kommer att vara inne i husbilen. I en sofflåda.

Bilagor

• Screenshot_20251112_125848_Samsung Internet.webp
    Screenshot_20251112_125848_Samsung Internet.webp
    85,2 KB · Visningar: 50
  • Screenshot_20251112_125825_Samsung Internet.webp
    Screenshot_20251112_125825_Samsung Internet.webp
    95 KB · Visningar: 50
Jag kör med en IP22 30A, fördel att den har inbyggd kylfläkt så den klarar att leverera sin max.ström.
Nackdel beroende på placering den hörs även på full effekt, dock inte störande, jag har min fast monterad i golvet under passagerarstolen med bra ventilation.

IP65 klarar fuktigare miljö samt är ljudlös, men kräver även en bättre ventilerad plats.

Så placeringen samt miljön avgör valet.

Jag har ett 100A LiFePO4 batteri 12v. Funderar på köpa laddare och koppla ur EBL laddning. Frågan är.

Viken av dessa 2 laddare är bäst. Nästan samma pris på båda ca 1500 kr. 15A laddning. Montaget kommer att vara inne i husbilen. I en sofflåda.
Det finns en riktigt svag punkt på IP65 laddaren. 230V kabeln är känslig för skarpa böjar. Jag köpte en 15A laddare, höljet på kabeln vid dragavlastaren var på gång att gå sönder. Jag är inne på fjärde laddaren, alla på garanti. På två hade kabeln börjat gå av. På en fungerade inte en av dioderna.

Ett tips om man köper i butik, packa upp laddaren i butiken och kolla på kabeln. Kartongerna har varit ganska små och 230V kabeln har legat veckad:-(

Den sista laddaren jag fick på garantin hade lite större kartong, problemet var antagligen känt av Victron. Jag tycker ändå att 230V kabeln är dålig, den tål inte att böjas.

Det finns en riktigt svag punkt på IP65 laddaren. 230V kabeln är känslig för skarpa böjar. Jag köpte en 15A laddare, höljet på kabeln vid dragavlastaren var på gång att gå sönder. Jag är inne på fjärde laddaren, alla på garanti. På två hade kabeln börjat gå av. På en fungerade inte en av dioderna.

Ett tips om man köper i butik, packa upp laddaren i butiken och kolla på kabeln. Kartongerna har varit ganska små och 230V kabeln har legat veckad:-(

Den sista laddaren jag fick på garantin hade lite större kartong, problemet var antagligen känt av Victron. Jag tycker ändå att 230V kabeln är dålig, den tål inte att böjas.
Bra info

Jag köpte en sån här inverter med inbyggd laddare på 80A

Tillbaka
Toppen