• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken husbil passar för oss (nybörjare)?

jessica13

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Piteå
Hej,

Efter att ha tittat på husbilar på en mässa en hel dag är vi mer förvirrade än någonsin. Vi är två vuxna som blivit sugna på att köpa husbil nu när barnen är större, men vet inte riktigt vad vi är ute efter. Några saker har vi sett som vi tycker verkar bra, men hoppas att få lite hjälp och inspiration från de experter som finns här! Känner ni till någon modell som uppfyller våra önskemål?

* Max ca 7,50 m

* Queensbed i mitten bak, dock inte jättehög modell

* Halvintegrerad

* Taksängar i mitten (alltså ej över förarhytten)

* Gasoluttag på utsidan

* AC och air conditon

* Minst 150 hk

* Ugn/Micro

* Sopkorg som hänger på ytterdörrens insida

* Helst garderob/skåp till höger om ytterdörren i stället för en fast sittplats/soffa

* Helst separat kyl och frys


Tack på förhand!

/Jessica
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Vi tycker Queensbed också verkar mysigt, det är ju så man har hemma.
Men alla husbilar med Queensbed vi har sett är så korta så där faller dom bort för oss, sen är dom för smala..

Testa och lägg er ner i Queensbed utan att den är upphissad, som att sova för natten.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Vi tycker Queensbed också verkar mysigt, det är ju så man har hemma.
Men alla husbilar med Queensbed vi har sett är så korta så där faller dom bort för oss, sen är dom för smala..

Testa och lägg er ner i Queensbed utan att den är upphissad, som att sova för natten.
Viktigt att testa i nerskjutet läge! Ofta blir det då så trångt mot toa/dusch att man knappt kommer förbi.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Queensbed brukar vara rejält avrundade i fotändan. Vilket gör att täcket "rymmer" när man sover. Glider ner och åt sidan vid avrundningen. Så finns det säkert de som ligger stilla och inte har de problemen.
 

jessica13

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Piteå
Tack, som jag förstår er så ska jag ompröva kravet på queensbed ;). Varför jag mest är tveksam till longbed är att jag inte tror att man kan komma åt kläder mm som förvaras under dem om man har den ”ihopbäddad” i mitten till en jättebred säng. Kan man det eller ej? För med longbed vill jag nog ha den som en dubbelsäng i alla fall.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Vi har lång bäddar och det går lyfta bägge sängarna och komma åt garderoben oavsett hur du bäddar, madrasserna är delade
 
F

F.d. 24550

Guest
Sopkorg i dörren har jag aldrig förstått mig på. Något så opraktiskt! Skall man behöva slabba ner hela bilen för att slänga något när man står och lagar mat? Vi har två sopkorgar under lock under spisen/diskbänken som man kan dra fram.

Det finns inget som är så lärorikt som att hyra en husbil innan man köper. Det gjorde vi, och vi kunde testa en del lösningar som vi upptäckte inte fungerade och slapp på det sättet köpa "fel" husbil.

När det gäller sängar, kolla måtten så att ni inte väljer en bil med för korta sängar. Den husbilen vi hyrde hade en säng som var för kort för oss. Funkar kanske under de 2 veckor vi hyrde, men knappast en långsiktig lösning.

Skall ni köpa en ny bil, ej begagnad, så beställ den bil ni vill ha, t ex med gasoluttag på utsidan, välj klädsel, motor, växellåda etc. Det gjorde vi sist vi köpte husbil. Det är mycket bättre än att köpa en ny bil som står hos handlaren och få kompromissa på en del punkter. Det handlar ändå om mycket pengar, och att köpa "fel" husbil blir dyrt...
 
R

Rikard

Guest
Hej e ny med husbil.har haft husvangn i17.nu e dax med husbil..har varit o kört o se på bilar...nu vet vi vilken vi ska ha långbädd o wc längst bak .o taksäng. Ps ha en trevilg sommar
 
J

jan o marianne

Guest
hej, trivs jättebra med enkel sängar, inga problem med garderobber, en under var säng med dörrar. Har en pilot 747. mvh janols
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Den bil ni tittat på med toa bak, har begränsade stuvutrymme endast under sängarna normalt, därför valde vi bort denna , det blev drottningsäng 195x145 hörnen är ytterst lite rundade.
När det gäller taksäng se till att det går att ta sig ur bilen med sängen nere, den skall inte spärra utgången.
Nyttan av AC i bodelen bör man fundera över, står just nu på ställplats med mest utländska bilar ytterst få har AC, är svenskar värmekänsliga? det kräver el och kostar 25000kr installerad.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Den bil ni tittat på med toa bak, har begränsade stuvutrymme endast under sängarna normalt, därför valde vi bort denna , det blev drottningsäng 195x145 hörnen är ytterst lite rundade.
När det gäller taksäng se till att det går att ta sig ur bilen med sängen nere, den skall inte spärra utgången.
Nyttan av AC i bodelen bör man fundera över, står just nu på ställplats med mest utländska bilar ytterst få har AC, är svenskar värmekänsliga? det kräver el och kostar 25000kr installerad.
Visst kostar AC en hel del men denna sommar har den verkligen varit värd varje krona. Tänker man dessutom köra söderut på sommaren skulle jag inte vilja vara utan AC.
 
F

F.d. 24550

Guest
Vi hade ac i vår förra husbil, men kunde bara använda den ett fåtal gånger då den krävde bra strömstyrka som sällan fanns på ställplatser. Vi åker ofta söderut utan ac och det går utmärkt. Vi har en fläkt som knappt drar någon el och bullrar betydligt mindre än en ac. Sen har vi en del knep vi tar till för att få ner temperaturen inne även om det är 40 grader ute.
 

Kenneth johansson2

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
22556
Medlemskap
2024
Vi har en Kabe 760 med låga långbäddar och toa längst bak. Stuvytrymmen fullt tillräckliga får 2 personer (spelar inte golf), cyklar hänger bak.
 
R

RobbeS

Guest
Vi hade ac i vår förra husbil, men kunde bara använda den ett fåtal gånger då den krävde bra strömstyrka som sällan fanns på ställplatser. Vi åker ofta söderut utan ac och det går utmärkt. Vi har en fläkt som knappt drar någon el och bullrar betydligt mindre än en ac. Sen har vi en del knep vi tar till för att få ner temperaturen inne även om det är 40 grader ute.

Tar gärna del av dom knepen
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej,

Efter att ha tittat på husbilar på en mässa en hel dag är vi mer förvirrade än någonsin. Vi är två vuxna som blivit sugna på att köpa husbil nu när barnen är större, men vet inte riktigt vad vi är ute efter. Några saker har vi sett som vi tycker verkar bra, men hoppas att få lite hjälp och inspiration från de experter som finns här! Känner ni till någon modell som uppfyller våra önskemål?

* Max ca 7,50 m

* Queensbed i mitten bak, dock inte jättehög modell

* Halvintegrerad

* Taksängar i mitten (alltså ej över förarhytten)

* Gasoluttag på utsidan

* AC och air conditon


* Minst 150 hk

* Ugn/Micro

* Sopkorg som hänger på ytterdörrens insida

* Helst garderob/skåp till höger om ytterdörren i stället för en fast sittplats/soffa

* Helst separat kyl och frys


Tack på förhand!

/Jessica

Hej Jessica!
Om man inte riktigt vet vad man letar efter för något, kan det upplevas som en djungel där ute.
Då vi bestämde oss för att köpa husbil valde vi därför att sätta oss ner och skriva en lista på saker vi inte tänker göra avkall på. Det gäller funktioner som är svåra, eller ommöjliga att ändra på i efterhand. T.ex storleken på bilen, Hel/halvintegrerad, Queensbed, etc. AC,och liknande går alltid att eftermontera om man hittar en perfekt bil i övrigt.
När vår "lista" var klar begav vi oss ut på mässor för att leta. Vi kunde välja bort en hel del bilar med det filter vi hade skapat. Det kändes jätteskönt! Djungeln glesnade lite.
Vårt val föll på en helintegrerad Rapido 9090 DF. Vi har varit supernöjda med bilen sedan dag 1 ;)

Utifrån de önskemål ni har nedtecknat skulle jag föreslå en modell enligt länken nedan.
Just denna bil i länken innehåller inte alla de önskemål ni har, men jag ville bara upplysa er om ett bra fabrikat och en trevlig modell:)

Rapido 7090 DF *Queensbed *ALDE *157hk - VARBERG


Lycka till i ert fortsatta letande.

//Jocke
 
S

Sören-6830

Guest
Kanske kan ytterligare ett par synpunkter läggas till? Vi har en helintegrerad bil med lackerade aluminiumklädda sidor och några plastdetaljer i front och akter. Bilen är 6 år gammal och jag tycker det är svårt och arbetsamt att hålla plasten blank och snygg, aluminiumsidorna är däremot som nya utan stora arbetsinsatser.
Känns kanske lite säkrare med helintegrerad så man slipper Fiats dörrar som av skickliga tjuvar kan öppnas på några sekunder.
 

CeGeT

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Örebro
HBK-Nr
14749
Medlemskap
2025
Som Evanders skrev så kan jag bara hålla med om att hyra HB någon eller några veckor för att se om ”önskelistan” håller i praktiken. En sak är att skriva ner önskemål på en lista för att minska urvalen, men försök hyra en liknande bil ni önskar. Vi hyrde HB två somrar och efter det viste vi vad vi behövde till familjen. Vi är nu inte på vår andra HB men bägge har haft lika design utifrån det vi lärde oss under hyrperioden. Jag förstår att ni vill ha en HB i dag, gärna igår:)! Vårt andra val av vår nuvarande bil baserades som sagt var på samma design/layout men där närheten till en bra serviceverkstad, drivlina och service av känt märke i Sverige och Europa var något som vi prioriterade. Ja det var lite tankar från mig. Lycka till med köpet och ni har en underbar tid att se fram emot. Hälsningar Greger med familj
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Mitt tips är att ni hyr en husbil en vecka och testar hur det är. Många idéer om vad som är viktigt är kanske inte så viktigt som något annat ni ännu inte tänkt på. Vi hyrde en vanlig standardplåtis från McRent (jag tror de oftast har sparsamt utrustade bilar till uthyrning) på hösten för två år sedan. Visst, det kostar en del, men oj vad vi lärde oss mycket! Vissa husbilssäljare med uthyrning drar av hyreskostnaden om man sedan köper bil från dem, det kan vara värt att kolla upp. McRent har ibland last minute-erbjudanden, skulle tro att detta endast gäller vissa husbilar under lågsäsong, till bra pris. Efter testveckan tycker jag att jag har stenkoll på vad som funkar och vad som inte funkar så bra, vilka problem vi stötte på och hur det vara att färdas med bilen i många mil. Vissa problem dyker bara upp på vissa ställen... väldigt svårt att förutse. I en av städerna vi åkte igenom hade de en viss sorts farthinder vid några övergångsställen. Just där blev det tydligt hur obekväm bilen var att köra över de upphöjningarna. Som i sin tur hänger ihop med fjädringen. Skulle jag äga den bilen skulle jag behöva ta den till en fjädringsverkstad för justering, för egentligen var fjädringen inget vidare överlag, det bara inte märktes lika tydligt på andra ställen. Nä, ut och provkör olika bilar, testa att sitta och ligga och gå in och ut. Hyr en bil och packa in era saker och se hur det fungerar med mat, värme, kyla, batteriladdning, vattenåtgång och hundra andra saker en husbilsboende vill ha koll på. Själv bestämde jag mig för att bygga min egen.
 
Toppen