• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken funktion har dessa komponenter?

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Nu när bilen är avställd försöker jag lära mig lite mer om de olika komponenterna i husbilen. När jag öppnar upp ovanför bilbatteriet ser jag några saker som jag inte är helt säker på vad de är till för.
1. Är de gröna, bruna och röda sakerna säkringar? De ser ju lite annorlunda ut än dom vid EBL-en. Om det skulle vara det så bör jag kanske skaffa reservsäkringar? Vad betyder siffrorna på dem?
2. Vad är den silvriga burken för något?
Tackar för hjälpen på förhand.
/ToFa
20210618_113439.jpg20210618_113428.jpg20210618_113414.jpg
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Den bruna säkringen på 500A går till starthjälpskontakten i motorrummet. En förenkling att kunna koppla in startkablar när batteriet inte sitter i motorrummet som var vanligt tidigare.

//Michael, medlem
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Den gröna säkringen har påbyggaren hängt på. Du lär inte behöva reservsäkringar till dom andra med dig, brinner dessa av så hjälper det inte att byta. För då har du ett rejält problem på kabeln eller i andra ändan. Men om du nu bryr dig om detta så kan du gott kleta in med batterifett på alltihopa. Även om batteriet ligger fint i en batterilåda så kan det bli så här https://www.husbilsklubben.se/threads/oxid-på-batteriets-minuspol.96521/post-805211
 
Toppen