• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Vilken försäkring rekommenderar ni?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Ramis

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Smedjebacken
HBK-Nr
38291
Medlemskap
2026
Hej, jag har haft länsförsäkringar ( dalarna ) i många år, men dom hjälper aldrig till vid stora skador.. fick byta bakaxlarna på min Eura Mobil 800 (-97 ) men enligt deras kundtjänst var inte bakaxel en chassidel utan en maskindel och då gällde inte försäkringen..

sen förra året så tyckte jag att husbilen var låg i fronten på förarsidan.. visade sig att styrleden var slut / av och inte heller då var det godkänd skada för det var slitage men jag fick t.o.m ett underlag från verkstaden på att det inte var slitageskada utan en tramaskada..

vid samtal med skaderegleraren då tog jag upp att detta var andra gången jag fått avslag.. pga att dom inte räknade bakaxel som en chassidel.. dom kom det fram att jodå det var det viss och jag kunde lämna in en skadeanmälan i efterhand..

efter månader av väntan ringde jag upp och fick svaret att en tekniker hade tittat på ärendet och inte återkopplat till skaderegleraren

jag fick då prata med denna skadetekniker, fick svaret att husbilen var för gammal och att bilen är en 97 så är det normalt med bakaxeln går av..
jag kan lägga till att vi pratar inte om små bakaxlar.. i det närmaste lastbils nivå på dom då husbilen väger 4,5 ton

då min fråga är.. har ni några tips på försäkringar? och har ni erfarenhet från Länsförsäkringar / Dalarna?
kan lägga till att ärendet är fortfarande öppet och jag har inte fått något slutgiltigt beslut så jag kan överklaga.. det handlar om ca 100 000 på dessa två reparationer..
tillägg.. tydligen har dom avslutat båda skadorna utan att höra av sig till mig.. seriöst Försäkringsbolag..
 
Hej, jag har haft länsförsäkringar ( dalarna ) i många år, men dom hjälper aldrig till vid stora skador.. fick byta bakaxlarna på min Eura Mobil 800 (-97 ) men enligt deras kundtjänst var inte bakaxel en chassidel utan en maskindel och då gällde inte försäkringen..

sen förra året så tyckte jag att husbilen var låg i fronten på förarsidan.. visade sig att styrleden var slut / av och inte heller då var det godkänd skada för det var slitage men jag fick t.o.m ett underlag från verkstaden på att det inte var slitageskada utan en tramaskada..

vid samtal med skaderegleraren då tog jag upp att detta var andra gången jag fått avslag.. pga att dom inte räknade bakaxel som en chassidel.. dom kom det fram att jodå det var det viss och jag kunde lämna in en skadeanmälan i efterhand..

efter månader av väntan ringde jag upp och fick svaret att en tekniker hade tittat på ärendet och inte återkopplat till skaderegleraren

jag fick då prata med denna skadetekniker, fick svaret att husbilen var för gammal och att bilen är en 97 så är det normalt med bakaxeln går av..
jag kan lägga till att vi pratar inte om små bakaxlar.. i det närmaste lastbils nivå på dom då husbilen väger 4,5 ton

då min fråga är.. har ni några tips på försäkringar? och har ni erfarenhet från Länsförsäkringar / Dalarna?
kan lägga till att ärendet är fortfarande öppet och jag har inte fått något slutgiltigt beslut så jag kan överklaga.. det handlar om ca 100 000 på dessa två reparationer..
tillägg.. tydligen har dom avslutat båda skadorna utan att höra av sig till mig.. seriöst Försäkringsbolag..
Om jag förstår rätt tycker du att försäkringen skall betala reparationer på en nästan 30år gammal husbil? Eller missförstår jag något?
 
Om jag förstår rätt tycker du att försäkringen skall betala reparationer på en nästan 30år gammal husbil? Eller missförstår jag något?
ja för vagnskadeförsäkringen har ingen åldersgräns.. och det kan vara en 50år gammalt fordon är ingen skillad.
 
Senast ändrad:
ja för chassiförsäkringen har ingen åldersgräns.. och det kan vara en 50år gammalt fordon är ingen skillad.
Jag har aldrig hört talas om någon "chassieförsäkring" var hittar man en sådan? Sedan är väl alla skador på en ca 30år gammal bil slitage
eller skador av bristande underhåll. Bilen är ju nära eller förbi vad man kan räkna som normalt förväntad livslängd!
 
Senast ändrad:
Vad är en chassiförsäkring?

Så här svarar Gemini Pro

Länsförsäkringar har inte en separat försäkring som heter just "chassiförsäkring". Istället ingår skyddet för chassit (fordonets stomme och mekaniska delar) i deras vanliga bil-, husbils- eller lastbilsförsäkringar under olika rubriker.


Här är hur det fungerar beroende på vilken typ av fordon du har:


1. För personbil och husbil​


För personbilar och husbilar är det främst två delar av försäkringen som täcker skador på chassit:


  • Vagnskadeförsäkring (Helförsäkring): Denna täcker yttre skador på chassit vid till exempel en dikeskörning, krock eller annan yttre olyckshändelse. Om du har en ny bil med vagnskadegaranti behöver du oftast bara en halvförsäkring.
  • Maskinskadeförsäkring:Denna ingår i både halv- och helförsäkring. Den täcker invändiga fel på bland annat kraftöverföring och styrsystem (som tekniskt sett tillhör chassit).
    • Begränsning: För bil gäller den ofta tills bilen är 10 år eller gått 15 000 mil. För husbil är gränsen oftast 8 år eller 10 000–12 000 mil.

2. För husbilar (Specifikt chassi vs. bodel)​


Inom husbilsvärlden pratar man ofta om chassit (bildelen, t.ex. Fiat eller Mercedes) och bodelen. Länsförsäkringars husbilsförsäkring är utformad för att täcka båda delarna i ett och samma paket. Det finns alltså ingen anledning att teckna en "lös" chassiförsäkring.


3. För tunga fordon och lastbilar​


För tunga lastbilar kan man välja tillägg som täcker specifika maskinella komponenter i chassit om fordonet inte är för gammalt. Här delas skyddet upp i:


  • Trafik, Halv eller Hel: Där helförsäkringen täcker vagnskada (skada på själva chassistommen vid olycka).
  • Maskin- och elektronikförsäkring: Ett tillval för företag som täcker plötsliga maskinfel i chassit/motorn.

Sammanfattningsvis: Om du letar efter skydd för chassit ska du teckna en helförsäkring för att vara skyddad mot krockar/olyckor, samt se till att fordonet uppfyller kraven för maskinskadeförsäkring för att täcka mekaniska haverier.


Vilken typ av fordon gäller det? Jag kan hjälpa dig att kolla upp de exakta mil- eller åldersgränserna för just din kategori.
 
Hej, förstår inte heller hur du menar faktiskt, på en så gammal bil får man t.o.m. vara glad om försäkringsbolaget går med på att laga en bil efter en riktig trafikolycka, ett skambud och skrotning brukar nog vara alternativet till att man ev. får ta hand om bilen själv om man vill och kan.
Jag har haft och har ofta äldre bilar i bra skick dessutom, men att få dem reparerade vid olycka kan man för det mesta glömma och att få dem reparerade om de skulle gå sönder finns det inte en tanke på, egentligen är det rätt meningslöst att ha mer än halvförsäkring på äldre bilar, så man i alla fall får ny ruta på försäkringen minus självrisk. Men en helförsäkring och det lilla den täcker på en äldre bil och vad man ev. kan få ut av det kostar ju inte mycket mer för ett helt år än vad en nyare bil kostar i försäkring på två månader.

M. mycket v. h. JANKRO.
 
Hej, förstår inte heller hur du menar faktiskt, på en så gammal bil får man t.o.m. vara glad om försäkringsbolaget går med på att laga en bil efter en riktig trafikolycka, ett skambud och skrotning brukar nog vara alternativet till att man ev. får ta hand om bilen själv om man vill och kan.
Jag har haft och har ofta äldre bilar i bra skick dessutom, men att få dem reparerade vid olycka kan man för det mesta glömma och att få dem reparerade om de skulle gå sönder finns det inte en tanke på, egentligen är det rätt meningslöst att ha mer än halvförsäkring på äldre bilar, så man i alla fall får ny ruta på försäkringen minus självrisk. Men en helförsäkring och det lilla den täcker på en äldre bil och vad man ev. kan få ut av det kostar ju inte mycket mer för ett helt år än vad en nyare bil kostar i försäkring på två månader.

M. mycket v. h. JANKRO.
hej var lite otydlig men det gäller vagnskada på försäkringen.. den har ingen åldersavdrag eller max antal mil.. om det gäller yttrepåverkan och i detta fall kan man lugnt säga att det är så.
 
Hej, jag har haft länsförsäkringar ( dalarna ) i många år, men dom hjälper aldrig till vid stora skador.. fick byta bakaxlarna på min Eura Mobil 800 (-97 ) men enligt deras kundtjänst var inte bakaxel en chassidel utan en maskindel och då gällde inte försäkringen..

sen förra året så tyckte jag att husbilen var låg i fronten på förarsidan.. visade sig att styrleden var slut / av och inte heller då var det godkänd skada för det var slitage men jag fick t.o.m ett underlag från verkstaden på att det inte var slitageskada utan en tramaskada..

vid samtal med skaderegleraren då tog jag upp att detta var andra gången jag fått avslag.. pga att dom inte räknade bakaxel som en chassidel.. dom kom det fram att jodå det var det viss och jag kunde lämna in en skadeanmälan i efterhand..

efter månader av väntan ringde jag upp och fick svaret att en tekniker hade tittat på ärendet och inte återkopplat till skaderegleraren

jag fick då prata med denna skadetekniker, fick svaret att husbilen var för gammal och att bilen är en 97 så är det normalt med bakaxeln går av..
jag kan lägga till att vi pratar inte om små bakaxlar.. i det närmaste lastbils nivå på dom då husbilen väger 4,5 ton

då min fråga är.. har ni några tips på försäkringar? och har ni erfarenhet från Länsförsäkringar / Dalarna?
kan lägga till att ärendet är fortfarande öppet och jag har inte fått något slutgiltigt beslut så jag kan överklaga.. det handlar om ca 100 000 på dessa två reparationer..
tillägg.. tydligen har dom avslutat båda skadorna utan att höra av sig till mig.. seriöst Försäkringsbolag..
lägger till detta gäller Vagnskada delen av försäkringen.
 
Hej, förstår inte heller hur du menar faktiskt, på en så gammal bil får man t.o.m. vara glad om försäkringsbolaget går med på att laga en bil efter en riktig trafikolycka, ett skambud och skrotning brukar nog vara alternativet till att man ev. får ta hand om bilen själv om man vill och kan.
Jag har haft och har ofta äldre bilar i bra skick dessutom, men att få dem reparerade vid olycka kan man för det mesta glömma och att få dem reparerade om de skulle gå sönder finns det inte en tanke på, egentligen är det rätt meningslöst att ha mer än halvförsäkring på äldre bilar, så man i alla fall får ny ruta på försäkringen minus självrisk. Men en helförsäkring och det lilla den täcker på en äldre bil och vad man ev. kan få ut av det kostar ju inte mycket mer för ett helt år än vad en nyare bil kostar i försäkring på två månader.

M. mycket v. h. JANKRO.

Klurig tråd... men faktiskt intressant! !
Jankro, jag har faktiskt alla mina bilar så mycket försäkrade det överhuvudtaget går....Folksam. Och några av bilarna har ett mycket lågt försäljningsvärde.... jag har haft några..." mindre skador de sista 20 åren... någon skadegörelse, kört på två vildsvin, ett rådjur, ett inbrott. Nu kör jag många mil så förmodligen inte så konstigt. Och inbrott var utomlands. Min erfarenhet av Folksam är att de trots allt fixat till saker ganska bra...och då har det handlat om summor som nästan motsvarat bilarnas värde....men ok.... typ 5000-15000 kronor. Så inga jättesummor.
Men det har aldrig varit tal om att lösa in nån bil... en blev inlöst efter vildsvinsolycka..men den var ju omöjlig att reparera... så även det var ok. Den enda diskussionen jag haft gällde ett stackars rådjur.... där blev det en diskussion kring om det skulle räknas som vagnskada eller viltolycka? Det handlade enbart om att det skulle lackeras en mindre yta .... men även sådant, gjort på en riktig lackfirma kostar snabbt några tusen o lite till. Men det löste sig även det.... Folksam ligger säkert inte lågt i premier... men hittills har jag inte bytt...o är även nöjd med helförsäkring trots att det säkert har kostat en hel del ! För alternativet är ju att jag hade fått stå för vissa skador helt själv..så det hela har förmodligen gått jämnt ut? Nu pratar vi om en körsträcka på uppåt 100 000 mil...o det ger så klart risker för t ex viltolyckor!
 
Klurig tråd... men faktiskt intressant! !
Jankro, jag har faktiskt alla mina bilar så mycket försäkrade det överhuvudtaget går....Folksam. Och några av bilarna har ett mycket lågt försäljningsvärde.... jag har haft några..." mindre skador de sista 20 åren... någon skadegörelse, kört på två vildsvin, ett rådjur, ett inbrott. Nu kör jag många mil så förmodligen inte så konstigt. Och inbrott var utomlands. Min erfarenhet av Folksam är att de trots allt fixat till saker ganska bra...och då har det handlat om summor som nästan motsvarat bilarnas värde....men ok.... typ 5000-15000 kronor. Så inga jättesummor.
Men det har aldrig varit tal om att lösa in nån bil... en blev inlöst efter vildsvinsolycka..men den var ju omöjlig att reparera... så även det var ok. Den enda diskussionen jag haft gällde ett stackars rådjur.... där blev det en diskussion kring om det skulle räknas som vagnskada eller viltolycka? Det handlade enbart om att det skulle lackeras en mindre yta .... men även sådant, gjort på en riktig lackfirma kostar snabbt några tusen o lite till. Men det löste sig även det.... Folksam ligger säkert inte lågt i premier... men hittills har jag inte bytt...o är även nöjd med helförsäkring trots att det säkert har kostat en hel del ! För alternativet är ju att jag hade fått stå för vissa skador helt själv..så det hela har förmodligen gått jämnt ut? Nu pratar vi om en körsträcka på uppåt 100 000 mil...o det ger så klart risker för t ex viltolyckor!

Ja hejsan, ja är den helförsäkrad som jag också alltid har på äldre och alla bilar, och som inte kostar så mycket just på gamla bilar så kan man ju i alla fall få så mycket som går att få.....
Men ändå så finns det ju relativt låga spärrar för reparationer vid skador på äldre bilar för det är ju ett generellt värde och de bryr sig ju inte så mycket om att bilen var jättedålig/ful eller jättefin/snygg, för att den måste ju fungera och vara bes. och godkänd.

Jag tror det förr i alla fall gick att få en bil lite bedömd om den var gammal och jättefin, men numera handlar det nog i så fall mera om hobbybilförsäkringarna, där proffs och ägaren bestämmer värdet på bilen genom massor med foton eller besiktning vid ännu finare bil, samt att olika udda villkor finns, som att man får bilen hemtransporterad och inte bara till närmaste lämpliga verkstad, det kan ju troligen också handla om transport till någon som kan laga den ex. specialfirman som byggt bilen om det är så avancerat.
Det var rätt länge sedan jag hade en bil som klassade in på sådan försäkring, men då (och nu) fanns det ju andra kriterier som skulle uppfyllas med garage, förvaring, milbegränsning, inte användas som "åka till jobbet bil" och även att man skulle vara ägare av någon annan vanlig bil m.m.

Ja spärren för inbyte/skrotning ligger ju en bit upp, men att bli nöjd med ett inbytesvärde på en gammal fin och välutrustad husbil som skall ersättas och byggas om som den gamla är nog omöjligt.
Bara byte av en framruta i en gammal helintegrerad husbil kostar uppåt 25.000:- och det gör de ju utan att protestera, som tur är.

På sätt och vis är det nog mindre krångel med att krascha en ny bil/husbil även om det är jättetråkigt, för där är ju värdet givet och behöver inte så mycket bedömning och olika uppfattningar.

M.v.h. JANKRO.
 
Lite krångligt detta med skojare för försäkring på husbil.
Har köpt en ny cliff plåtis 640 2026.
Folksam skulle ha 15000kr pga det är en husbil och då måste det vara helförsäkring.
Vad skiljer en plåtis mot hantverksbil,karrosen är samma?

Om det varit en hantverks/budbil gäller vagnskadegaratin personbil max 3,5t och det räcker halvförsäkring???
Ringde länsförsäkringar och sparade 54%
Tänk på att ångerrätt/distansköp gäller vi tecknande ,det fick jag hänvisa till Folksam när det hävdade bindningdtid.
(Tecknade tyvärr Folkskam trogen kund, hos handlaren för utan att kolla priset)
 
Senast ändrad:
Hej.Man måste väl inte ha helförsäkring men om man tex kör av vägen får man själv betala.Husbilar omfattas ej av vagnskadegaranti även lätta lastbilar och egen importerade bilar.Vagnskadegaramti finns bara o sverige och premien ingår i priset.Ingenting är ju gratis eller?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Tillbaka
Toppen