• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Vilken (billig färg) till att måla taxbox

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
hej
Ville snygga upp boxen lite med vit färg.
Önskar tips på en bra färg på sprejburk bara. Färgen ska funka i längden också och inte gulna eller andra konstigheter, falla av .
Tänkte då färg på sprejburk bara.
Vill bara måla locket inte underdelen för den är fin

1625601535924.png
 
Senast ändrad:

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Du behöver troligen en topcoat av samma slag som man använder på plastbåtar. Vit färg med en separat härdare. Har inte sett den som sprayfärg. Vanlig färg krackelerar troligen då plasten i boxen är flexibel.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Du behöver troligen en topcoat av samma slag som man använder på plastbåtar. Vit färg med en separat härdare. Har inte sett den som sprayfärg. Vanlig färg krackelerar troligen då plasten i boxen är flexibel.

Är det glasfiber eller ABS-plast? Du måste i varje fall matta ner den, sedan finns det plastprimer att köpa, när man sprutar på plast använder man ett medel som gör färgen mer elastisk, kanske finns det färdig sådan färg i spray?
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Är det glasfiber eller ABS-plast? Du måste i varje fall matta ner den, sedan finns det plastprimer att köpa, när man sprutar på plast använder man ett medel som gör färgen mer elastisk, kanske finns det färdig sådan färg i spray?
Det är en FLAMMA box, kanske man kan kolla på FLAMMA hemsida för att veta typ av plast
Vi har mattat ner den med 300 sandpapper typ
kollar på Tipro efter en färg med det är svårt att veta vilken typ man ska köpa
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej som redan skrivits så är det lite knepigt att lacka plasten som används i sådana här pressade eller vakuumsugna delar.
Men eftersom firman som du kikat på blandar färgen och "stoppar den i en sprayburk" så varför inte ringa till dem om lämplig plastprimer till grund som troligen behövs, och kanske 2k färg på top med ev. lite mjukgörare inblandad. Så du har så stor chans som möjligt att färgen hänger kvar i längden, vilket ofta är största problemet med att lacka sådana här plastdetaljer.

M.v.h. JANKRO.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
A.b.s. plast verkar ju vara ett helt galen material att jobba med.
Jag har en spricka som jag ska laga och Man ska tydligen smälta ner med aceton Legobitar så att man får ett spackel.
Typ som denna video

Har någon erfarenhet av detta
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
A.b.s. plast verkar ju vara ett helt galen material att jobba med.
Jag har en spricka som jag ska laga och Man ska tydligen smälta ner med aceton Legobitar så att man får ett spackel.
Typ som denna video

Har någon erfarenhet av detta

Jag har limmat en tunn aluminiumplåt på baksidan med lim PL400, och sedan smält ihop det på framsidan med lödkolv, eventuellt kan du vid behov ta lite fyllnadsmaterial någonstans där det inte syns.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En liten advarsel når det gjelder ABS oppløsning. Litt for mye acetone så blir det porøst og krymper når det tørker. Men med rett blanding så kan en bygge opp nesten så langt det skal være. En sprekk i ABS kan limes med noen dråper acetone, husk plastmodellene som en limte med et klart lim - acetone med veldig lite oppløst ABS. Printer selv en god del i ABS på 3D printer og noen av konstruksjonene trenger litt lim i sluttmontering. Acetone gir der kjemisk svets, litt enklere enn varme hvor en trenger over 210 grader og acetone kan gi større bindeflate.

Om en klarer å lage en plastisk masse så kan en bygge forsterkning på skulte flater over sprekken.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
ABS-plast: måla abs plast - Sök på Google

Tror dessutom att det sitter en UV-skyddande folie på boxen, vilket försvårar ytterligare.

Pålle
Ja det har du rätt i tror ja, den har släppt lite och flagnar (genomskinlig) så därav att jag ville måla om den.
Har slipat ner hela locket nu med 300 papper, den plastprimer borde kunna fastna nu kanske, sen måla med vit färg
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Ja det har du rätt i tror ja, den har släppt lite och flagnar (genomskinlig) så därav att jag ville måla om den.
Har slipat ner hela locket nu med 300 papper, den plastprimer borde kunna fastna nu kanske, sen måla med vit färg

Om den genomskinliga, UV-skyddande folien börjat släppa måste du få bort ALLT innan du börjar måla. I annat fall är risken stor att folien så småningom börjar släppa under färgen.

Åtminstone två svenska husvagnstillverkare har haft motsvarande problem med sina gasolkoffertlock, och de lyckades aldrig hitta någon metod som gav ett varaktigt resultat.

Om jag var i dina kläder, skulle jag inte ge mig på att "kladda" på boxen. Risken är att man i slutändan får ett resultat som är värre än hur det såg ut när man började.

Pålle
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Om den genomskinliga, UV-skyddande folien börjat släppa måste du få bort ALLT innan du börjar måla. I annat fall är risken stor att folien så småningom börjar släppa under färgen.

Åtminstone två svenska husvagnstillverkare har haft motsvarande problem med sina gasolkoffertlock, och de lyckades aldrig hitta någon metod som gav ett varaktigt resultat.

Om jag var i dina kläder, skulle jag inte ge mig på att "kladda" på boxen. Risken är att man i slutändan får ett resultat som är värre än hur det såg ut när man började.

Pålle
Tack för heads-up , jag ska ta 180 papper och ge mig på det innan jag primar
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ett alternativ är att sänka kraven på säker hållbarhet en aning.
Slipa ner, på med Biltemas plastprimer och sen Biltemas bättringsfärg på det. Kan hålla hur bra som helst och kanske flera år t.o.m.

Om inte, så har bara ett par hundralappar gått åt och det krävs bara en nerslipning igen.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag hade det problemet med flagnande färg på gasolkofferten på en gammal husvagn.
Målade med vit oljebaserad utomhusfärg och fin pensel.
Det höll i flera år och såg betydligt bättre ut än innan.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Ett alternativ är att sänka kraven på säker hållbarhet en aning.
Slipa ner, på med Biltemas plastprimer och sen Biltemas bättringsfärg på det. Kan hålla hur bra som helst och kanske flera år t.o.m.

Om inte, så har bara ett par hundralappar gått åt och det krävs bara en nerslipning igen.
Det var en bra ide faktiskt tack då jag inte vill lägga ner en förmögenhet typ.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag hade det problemet med flagnande färg på gasolkofferten på en gammal husvagn.
Målade med vit oljebaserad utomhusfärg och fin pensel.
Det höll i flera år och såg betydligt bättre ut än innan.
Hej igen, ibland så kanske man går för långt för att få det bra.
Efter Bäckis inlägg så kom jag att tänka på när jag hade en Chevrolet Blazer K5 (den största :p) så var det en slags kåpa bak på den över baksäte och lastutrymme. Det var ingen vidare färg på den vid renoveringen och frågan uppstog vilken sorts färg på bakkåpan.
Jag köpte då vanlig svart utomhusakrylatfärg, visserligen någon som då benämndes Listakrylat för att få lite högre glans på färgen än vanlig väggakrylat men ändå vattenbaserad utomhusfärg för hus. Jag rollade på färgen med en skumgummiroller för att få den så slät som möjligt kommer jag ihåg, och gjorde inte något mer under de år jag hade bilen.
Det finns ju visserligen vidhäftningen kvar på toppboxen men kanske vit akrylathusfärg över plastprimer först på ytan kan vara enklast och bäst i all sin enkelhet för den är ju helt klart lite elastisk.
ÖÖÖchva.jpg
Nostalgin greppar in :applaus:.......

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Med samma typ av färg så målade jag plåtarna på yttertaket för 5 år sedan. Den gamla beläggningen hade ramlat av. Akrylatfärgen strök jag i två varv oc den sitter bra efter 5 år
 
Toppen