• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka monteringsdetaljer behöver jag till bilstereon?

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Har ägnat mig åt att montera den nyinköpta 10-tums Android-bilstereon i helgen (ersatte en 10 år gammal Pioneer) och inser då att den ram för dubbel-DIN apparater som hängde på den förra bilstereon aldrig satts fast. Anledningen är helt enkelt att den inte GÅR att sätta fast (det saknas lämpliga kanter i hålet att vika upp plåtflikar emot.

Nu till min fråga: Vad behöver jag för att på ett säkert sätt kunna montera min nya bilstereo, så att den inte riskerar att åka ur sitt hål vid en kraftig inbromsning?
Förslag på leverantörer är också trevligt :)
 
F

F.d. 4220

Guest
När jag satte in en 2din i min bil fick jag bra hjälp av BRL (brl.se) med att hitta rätt monteringskonsoll till min bil.
Jag skickade dem bilder på hålet och de hjälpte mig att peka ut de delar jag behövde (det var inte så lätt som att säga en modell och årtal).
 

Kenneth Göteborg

HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14616
Medlemskap
2024
Har ägnat mig åt att montera den nyinköpta 10-tums Android-bilstereon i helgen (ersatte en 10 år gammal Pioneer) och inser då att den ram för dubbel-DIN apparater som hängde på den förra bilstereon aldrig satts fast. Anledningen är helt enkelt att den inte GÅR att sätta fast (det saknas lämpliga kanter i hålet att vika upp plåtflikar emot.

Nu till min fråga: Vad behöver jag för att på ett säkert sätt kunna montera min nya bilstereo, så att den inte riskerar att åka ur sitt hål vid en kraftig inbromsning?
Förslag på leverantörer är också trevligt :)
Den lär inte åka ur vid kraftig inbromsning själv blev jag kraftigt påkörd bakifrån en gång då flög radion ut
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Den, ofta medföljande, monteringsramen har jag i flera fall kompletterat med hålband som poppas fast i flikarna. Dessa skruvas sedan mot lämplig yta bakom konsolen.
Alternativet är att köpa en modellanpassad ram som skruvas fast bakom instrumentpanelen. Den är sedan tillräcklig för att peta in plåtflikarna på monteringsramen i.
Har även monterat huvudenheter som ska skruvas från sidan, vilket lätt ger svordomar och blodvite....
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Problem nummer 2: Jag får inte back-kameran från den gamla installationen att fungera. Det krävs ju en signal som säger att back-växeln är ilagd. Var hittar jag den? Inte i de två ISO-kontakterna väl? Det finns en tredje kontakt, men den har bara tre stift anslutna. Jag har ingen aning om vad den skall användas till. Kan det vara en CAN-bus anslutning? Och att jag i så fall behöver någon slags adapter för att få ut Back-växel-signalen ur CAN-bussen?
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.225
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Här är en annan tråd om detta

 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Här är en annan tråd om detta

Och där står det:
"
Signalen finns vid säkringshållaren i instrumentbrädan nere till vänster, man bör ta bort hela undre panelen inte bara luckan.
Där sitter två multikontakter till vänster, den nedre grön låssas och i ledningsknippet så letar man fram en vit med blå rand ( det finns 3 stycken men en av dom är något grövre än de andra ) som det går att tjuva backsignal från.

"
Är det någon som vet hur man "tar bort hela undre panelen"?
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Och där står det:
"
Signalen finns vid säkringshållaren i instrumentbrädan nere till vänster, man bör ta bort hela undre panelen inte bara luckan.
Där sitter två multikontakter till vänster, den nedre grön låssas och i ledningsknippet så letar man fram en vit med blå rand ( det finns 3 stycken men en av dom är något grövre än de andra ) som det går att tjuva backsignal från.

"
Är det någon som vet hur man "tar bort hela undre panelen"?
Så här ser säkringsskåpet ut i min bil:
IMG_20201030_192937.jpg
Om man nu skall "tjuva" bakljus-signalen från någon av multi-kontakterna - vilken av de två knippena är det då? Den vänstra (med svart kontakt) eller den högra (med brun kontakt)?
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Lösning

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Det här kan ju vara ett sätt att komma åt signalen, utan att ge sej på kablaget: Flatsäkringshållare med uttag, 2 st.
Jo STACT tipsade redan om den (ovan). Men frågan är om det funkar, för säkring F35 som säkrar av backljuset säkrar även av andra grejer. Så här står det i manualen: F35: Reversing lights, sevotronic control unit. Water in diesel fuel filter sensor, (+key). Betyder inte det att det alltid ligger +12V över denna säkring, oavsett om backväxeln är i eller ej?
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jo STACT tipsade redan om den (ovan). Men frågan är om det funkar, för säkring F35 som säkrar av backljuset säkrar även av andra grejer. Så här står det i manualen: F35: Reversing lights, sevotronic control unit. Water in diesel fuel filter sensor, (+key). Betyder inte det att det alltid ligger +12V över denna säkring, oavsett om backväxeln är i eller ej?
Det gör det med all sannolikhet. Det blir nog att hitta ett ställe efter switchen för just backljuset...
 
Toppen