• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka gör service eller reparationer när det gäller gasol?

Thomas1982

HBK Intresserad
Inlägg
25
Kommun
Solna
Hej
Jag undrar om de är någon som vet vilka som gör service eller reperationer på gasol. Att bilprovning och opus gör tester vet jag. Men om de är en läcka och man hittar inte felet själv vem eller vilka vänder man sig till ?
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Hej
Jag undrar om de är någon som vet vilka som gör service eller reperationer på gasol. Att bilprovning och opus gör tester vet jag. Men om de är en läcka och man hittar inte felet själv vem eller vilka vänder man sig till ?
Den här firman har jag använt mig av vid några tillfällen och fått mycket bra hjälp av

Även den här gör också sådana jobb du efterfrågar
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, har en fiat med knaus skåp där det står att man ska snvända 50 regolator men vid test så läckte den vid en skarv, körde till en husbilsfirma för byte av regolator vick besked att det INTE v BRA att använda sådan ,byte till 30 regolator men min fråga är kan man inte rätta sig efter vad som står på gasolluckan,
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
682
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Hur gammal är din Knaus?? Är den privatimporterad från Tyskland?? I Sverige har det varit 30 mbar i gasolen så länge jag har hållit på med husbil. (35 år)
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.388
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej
Jag undrar om de är någon som vet vilka som gör service eller reperationer på gasol. Att bilprovning och opus gör tester vet jag. Men om de är en läcka och man hittar inte felet själv vem eller vilka vänder man sig till ?
Fogas har en verkstad, kolla med dom.
De finns i Älvsjö. Bara ett stenkast från Solna.

 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
hej, har en fiat med knaus skåp där det står att man ska snvända 50 regolator men vid test så läckte den vid en skarv, körde till en husbilsfirma för byte av regolator vick besked att det INTE v BRA att använda sådan ,byte till 30 regolator men min fråga är kan man inte rätta sig efter vad som står på gasolluckan,

Du ska rätta dig efter vad det står på apparaternas (kylskåp, spis värmare) typskyltar. Är apparaterna gjorda för 30 mbar ska du använda en 30 mbar-regulator. Är de gjorda för 50 mbar ska du använda en 50 mbar-regulator.

Att använda en regulator med för lågt tryck ger dålig effekt i brännarna. Att använda en regulator med för högt tryck innebär brandfara.

Dessutom bör du nästa gång du behöver hjälp vända dig till ett företag med kompetent personal.

Pålle
 
Senast ändrad:

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
svar till larsemil, den är en 92 årsmodell, var ute i helgen dålig effekt på kylen men det kunde vara utomhustempen som gjorde att jag fick öka ett hack på termostaten , men tack för hjälpen ALLA
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
svar till larsemil, den är en 92 årsmodell, var ute i helgen dålig effekt på kylen men det kunde vara utomhustempen som gjorde att jag fick öka ett hack på termostaten , men tack för hjälpen ALLA
Hejsan, du bör nog ändå kolla upp vilket tryck som kyl, spisel och värmeanläggningarna skall ha. Det står nästan jämt på en liten skylt eller dekal på gasoldrivna saker.
Om du även har en skylt där det står att du skall använda 50m.bar's regulator så har den ju inte hamnat där av misstag från början, som annars kunde vara fallet om inget i bilen skulle hänvisa till 50m.bar.
Problem kan dyka upp om någon gasoldriven enhet är utbytt så man har både 30 och 50m.bar's saker i bilen.
Så kolla vad du skall ha om det nu sitter en 30 regulator och sakerna skall ha 50 för det blir dålig effekt på alla gasolsaker i så fall.
Lita aldrig på vad någon säger eller kanske bara tror, i alla fall inte när en skylt säger annat. Det är tyvärr inte ovanligt med lite för dålig kunskap inom campingbranschen, och om bilen skulle ha 50 från början så är det rätt tveksamt att alla gasoldrivna saker skulle vara utbytta till 30m.bar och i så fall borde nog skylten vara bortplockad.
Så kolla upp för din egen skull och för att slippa att gasolsakerna ger för dålig effekt och kanske strular.
Du kan även kolla upp om bilen är importerad privat eller av någon firma beg. från Tyskland, för då är det mycket troligt att en -92'a skall ha 50m.bar's regulator.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Hej
Jag undrar om de är någon som vet vilka som gör service eller reperationer på gasol. Att bilprovning och opus gör tester vet jag. Men om de är en läcka och man hittar inte felet själv vem eller vilka vänder man sig till ?
Har också problem med lukt i kofforten där bara kopplingar går då jag har tank under bilen. ”Min” verkstad, samma som sålde bilen och monterade tanken, har gjort täthetskontroll men upptäckte ingenting. Hur gör jag då?
 

Thomas1982

HBK Intresserad
Inlägg
25
Kommun
Solna
Fogas har en verkstad, kolla med dom.
De finns i Älvsjö. Bara ett stenkast från Solna.

Gjorde de och nu är de löst!
de byte ut krocksenorn för de var en läcka i den. Byte till en nyare modell inkl filter. Totalt 2900kr super bra service och snabbt fixat!!
 
Toppen