• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vikt som begränsar var man kan köra

Alicante

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30931
Medlemskap
2024
Hej,

Tittar på att köpa husbil, en jag talade med sade att man bör har en med 3500kg totalvikt annars kan de vara svårt bla i Italien, österrike att köra bla till vingårdar. Min fråga är om man blir begränsad att köra överallt (inom EU) om man har en bil som väger tex 4430kg?
Är det vanligt att man blir kollad på totalvikt (inom EU)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej,

Tittar på att köpa husbil, en jag talade med sade att man bör har en med 3500kg totalvikt annars kan de vara svårt bla i Italien, österrike att köra bla till vingårdar. Min fråga är om man blir begränsad att köra överallt (inom EU) om man har en bil som väger tex 4430kg?
Är det vanligt att man blir kollad på totalvikt (inom EU)
Det är inte vanligt med kontroll av vikt, har aldrig upplevt att vikt över 3.5T har begränsat var jag kör i Italien eller Österrike ,däremot får du betala högre avgifter på motorväg i tex. Österrike, körkortet kan begränsa ,om du har nytt Bkort får du inte köra bil över 3.5T.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Min husbil var på 5 ton, inga problem någonstans i Europa även om vissa vägar var märkta max 3,5 ton. Begränsningen gällde vanligen genomfart för lastbilar medan bl.a. turistbussar och varutransporter körde på dessa vägar. Viktigt är begränsningar för broar gäller alla fordon.
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Hej,

Tittar på att köpa husbil, en jag talade med sade att man bör har en med 3500kg totalvikt annars kan de vara svårt bla i Italien, österrike att köra bla till vingårdar. Min fråga är om man blir begränsad att köra överallt (inom EU) om man har en bil som väger tex 4430kg?
Är det vanligt att man blir kollad på totalvikt (inom EU)

Våra 2 senaste husbilar har varit och är 9 meter långa och under alla de resor vi gjort på kontinenten så har aldrig vare sig längd eller vikt vållat oss några som helst problem.

Har du tagit körkort före 1/7 1996 och aldrig fått det återkallat, så får du köra husbil oavsett vikt på fordonet.
Om du endast har ett B-kort förvärvat efter detta datum, så gäller max 3,5 ton såvida du inte tar ett C1-kort - då får du köra en husbil med en totalvikt på max 7,5 ton.

Nackdelen med att köpa en husbil med en totalvikt på max 3,5 ton är den begränsade lastkapaciteten så det gäller att ta sig en ordentlig funderare på vilket som passar just dig bäst.
Lycka till!
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Vi gav oss iväg upp på berget i Österrike och vägen blev smalare och smalare tills vi kom fram till en bro med viktbegränsning, om jag minns rätt så klarade bron 2½ ton. Tänkte chansa men min bättre hälft tyckte det var dumt så vi fick backa ca 100 meter, hade vi inte hittat en upplåst grind så hade vi fått backa 400-500 meter i nerförsbacke på en smal slingrig väg. En av dom läskigaste saker vi upplevt med husbilen

Nu har vi en TomTom med inställd viktbegränsning för det där vill vi aldrig vara med om igen.

Tänk på att en tung husbil även kan ha dålig lastvikt, väg alltid bilen innan köp.
Häftigaste upplevelserna tror jag man får i så lätt och kort fordon som möjligt om man ska ge sig in i småbyar och upp i bergen allt är ju beroende på hur man tänker utnyttja husbilen, oftast måste man kompromissa.

Vår förra husbil var 6.5 meter och den nuvarande är 6,95 meter, man kan tycka att det lilla gör ingen skillnad men det är jättestor skillnad i osmidighet.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Allt beror ju på var man kör och vilka områden man söker sig till, men det är väldigt sällan som vikten blir problem,någon gång har jag stött på en bro för 3,5 ton! Oftast är det storleken längd, höjd som är problemet, men du får fundera över vilken typ av HB åkare du är, vart vill du åka och vill du prioritera bort rymlig bodel mot smidighet, framkomlighet ?
 
Senast ändrad:

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Vi gav oss iväg upp på berget i Österrike och vägen blev smalare och smalare tills vi kom fram till en bro med viktbegränsning, om jag minns rätt så klarade bron 2½ ton. Tänkte chansa men min bättre hälft tyckte det var dumt så vi fick backa ca 100 meter, hade vi inte hittat en upplåst grind så hade vi fått backa 400-500 meter i nerförsbacke på en smal slingrig väg. En av dom läskigaste saker vi upplevt med husbilen

Nu har vi en TomTom med inställd viktbegränsning för det där vill vi aldrig vara med om igen.

Tänk på att en tung husbil även kan ha dålig lastvikt, väg alltid bilen innan köp.
Häftigaste upplevelserna tror jag man får i så lätt och kort fordon som möjligt om man ska ge sig in i småbyar och upp i bergen allt är ju beroende på hur man tänker utnyttja husbilen, oftast måste man kompromissa.

Vår förra husbil var 6.5 meter och den nuvarande är 6,95 meter, man kan tycka att det lilla gör ingen skillnad men det är jättestor skillnad i osmidighet.

Ditt inlägg får oss osökt att tänka på en incident i Norge för en del år sedan...
Gott om vägar där, som är mycket smala och även med många kurvor och som även är avsedda för tung trafik.
Vi ligger bakom en långtradare med släp och passerade en större mötesplats cirka 2 km längre bak och då möter vi en annan långtradare med släp och båda undrar vi vem av dessa 2 som kommer att få backa till närmaste mötesplats....
Nyfikna som vi är så kliver vi ur husbilen för att få besked - vi står ju som första bil bakom långtradaren - och den mötande långtradaren, som hade endast 1 km att backa - på en mycket kurvig väg - var den som fick backa.

Här snackar vi om ”piloter” på allra högsta nivå - hästlängder före oss som kör husbil...
 
Toppen