• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Vibrationer

portugalien

HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Tanum
HBK-Nr
12765
Medlemskap
2024
Har en Ducati 2.5 tdi, som har börjat vibrera vid accleration, uppträder runt 60km/tim,försvinner om jag släpper på gasen. Vid högre hastighet märks inget alls.
Verkstaden kollat drivaxlar och framhjulslager utan att egentligen hittat något fel.
Har för mig att jag läst om något snarlikt på det här forumet och att det då var ett dåligt inre drivaxellager som var orsaken.
Är det någon som känner igen problemet? Bilen har gått 20.000mil så det är säkert något som är slitet.
 

pving57

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
14713
Medlemskap
2021
Har en Ducati 2.5 tdi, som har börjat vibrera vid accleration, uppträder runt 60km/tim,försvinner om jag släpper på gasen. Vid högre hastighet märks inget alls.
Verkstaden kollat drivaxlar och framhjulslager utan att egentligen hittat något fel.
Har för mig att jag läst om något snarlikt på det här forumet och att det då var ett dåligt inre drivaxellager som var orsaken.
Är det någon som känner igen problemet? Bilen har gått 20.000mil så det är säkert något som är slitet.
Hade en hymer 2,5 med detta problem på den var det stödlagret på höger drivaxel som var dåligt
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Förmodligen är felet någon eller båda inre drivknutar, blir vibrationer när vridmomentet är som störst. Känns både vid acceleration och motorbroms. Samt inget när bilen rullar eller går på lätt gas. Byt båda när du ändå är igång så löser det säkert problemet.

Bra drivaxlar köper du här (slå in ditt reg.nr.). CDX Driveline
 

portugalien

HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Tanum
HBK-Nr
12765
Medlemskap
2024
Förmodligen är felet någon eller båda inre drivknutar, blir vibrationer när vridmomentet är som störst. Känns både vid acceleration och motorbroms. Samt inget när bilen rullar eller går på lätt gas. Byt båda när du ändå är igång så löser det säkert problemet.

Bra drivaxlar köper du här (slå in ditt reg.nr.). CDX Driveline
Det får bli byte av båda drivaxlarna,tack för informationen
 
Toppen