• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som inte har elpatron

Country

HBK Medlem
Inlägg
190
Kommun
Avesta
HBK-Nr
286
Medlemskap
2024
Har ni en värmefläkt eller kupe värmare som står på golvet löst??

För man kanske inte vill köra med gasolvärmen då man står på el på en camping!

Det är ju inte alltid bra att ha en elfläkt stående löst på golvet när man har hund!

Hur gör ni andra???

Country
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Vi som inte har elpatron

Har en liten kupevärmare typ bilmodell som står på hyllan till kylskåpet allt mellan stolarna fram för att eliminera ev kallras från hytt. Med stöd från gasolvärmarn då inte bara fläkten klarar å värma bilen jämnt.



ps enda problemet var att hitta en som var tillräckligt tyst
 
Senast redigerad av en moderator:

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: Vi som inte har elpatron

I vår gamla bil med luftvärme utan värmepatron, monterade jag en värmefläkt i undergolvet.
Jag gjorde en front i metall med två runda munstycke för två rör.
Dessa rör kopplade jag sen till de befintliga värmerören i bilen via Y-skarvar.
Värme fläkten skruvade jag fast i undergolvet efter att ha flyttat ut reglagen till garderobsväggen.
Funkade kanon bra.

M.V.H.
Hi Life
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vi som inte har elpatron

Vi har en elfläkt/värmare, modell vanlig bilkupévärmare står på i bilen under vintern, annars kör vi med elpatron då vi står uppkopplade då det sitter en Alde panna med vattenburen värme i bilen. Om ni har en jycke i bilen så är det som sagt kanske inte så lämpligt att ha en lös kupéfläkt stå på golvet. Det finns kupévärmare med fästkonsoler så att man kan motera värmaren uder ett skåp tex. Gå in på Mekonomen och kolla, dom har hela Defa sortimentet.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Citroen C25 Dehtleff

Ett tips är att du skall kolla VAR den elektroniska tändmodulen sitter. Vi hade våran mitt i grillen. Som gjort för överslag.
Jag flyttade in min i motorrummet och det blev bra.
När det regnade blev det överslag och mycket problem. Men efter att vi hade flyttat den till en plats som var vattenskyddat så funkade bilen jättebra. Vi hade ett annat märke än Cittra men jag tror att det är samma problem med ditt bilmärke,/Kurt.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Citroen C25 Dehtleff

Ett tips är att du skall kolla VAR den elektroniska tändmodulen sitter. Vi hade våran mitt i grillen. Som gjort för överslag.
Jag flyttade in min i motorrummet och det blev bra.
När det regnade blev det överslag och mycket problem. Men efter att vi hade flyttat den till en plats som var vattenskyddat så funkade bilen jättebra. Vi hade ett annat märke än Cittra men jag tror att det är samma problem med ditt bilmärke,/Kurt.

Jag hänger inte riktigt med på vad du menar...?

MVH Annette
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vi som inte har elpatron

Hej! Kan man inte ha gasolvärme på i husbilen om man har el kopplat???
Mvh Sunesson

Självklart kan man ha gasolen på även om man är uppkpplad på el!
Vi har kopplat in två st kupéfläktar när vi vinterkampat endast av en anledning, att spara på gasol som kostar pengar och tar slut fortare än vad man anar när det är 30 minus på utsidan...Inte så kul att behöva köpa ny gasol 2 gånger i veckan. Vi betalade inget för elförbrukningen, så för oss lönade det sig i dubbel bemärkelse att inte använda gasolen. Men det kan vara bra att köra med lite gasolvärme, så att det inte fryser i väggarna såvida man inte gör som Hi Life här i tråden har gjort. Vi funderar på en liknande lösning!

Hälsar Annette

DSC_0121w.jpg

DSC_0122w.jpg
 
F

F.d. 9673

Guest
Sv: Vi som inte har elpatron

Vi resonerade också som så att det kändes fel att stå elansluten och elda gasol...så vi provade en Calix kupefläkt...som bullrade så det inte gick att sova...så vi köpte en "tystgående värmefläkt" art nr 878-06-01 på sidan 78 i husvagn-svenssons katalog. http://np.netpublicator.com/?id=n85029876

Vi är helnöjda, både med tystare fläkt och en mycket hög värmekapacitet. Man får passa sig så det inte blir för varmt!
 

Emmalena & Hans

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
454
Medlemskap
2024
Sv: Vi som inte har elpatron

När vi körde en kall natt med kupévärmaren blev det för kallt för säkerhetsventilen för vattnet så hela tanken tömdes.

Eftersom den sitter under under en av sofforna öppnar vi nu bara den luckan. När man kör med luftburen gasolvärme är detta inget problem då en luftkanal passerar genom detta utrymme.

Annars fungerar det utmärkt med en kupévärmare som komplement.

Hans:cool:
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Vi som inte har elpatron

Vi brukar använda små oljefyllda radiatorer, dock brukar gasolen vara på men stäld lite svalare så den ej går hela tiden. fungerar även som garanti om strömmen går, detta hände oss mitt natten i påskas, men då startade truman och höll bilen varm, vilket inte husvagnsgrannarna hade tänkt på utan körde bara via elen. noteras att det var -26 den natten och camping grannarna hade +8 när dom vaknade:)
 

Country

HBK Medlem
Inlägg
190
Kommun
Avesta
HBK-Nr
286
Medlemskap
2024
Sv: Vi som inte har elpatron

Tack för alla tips och svar !!!:)
Gasolen är ju dyr och står man på el på campingen
så är det billigare att ha en elvärmare på ,fast ibland har vi gasolen lågt på..
ifall strömmen bryts på natten.

Country
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Vi som inte har elpatron

Jag köpte ett Wifa FH-1 element med inbyggd fläkt, 1000/2000W, bimetalltermostat och främst av orsaken att det bara är 9,5cm djupt och bara 27 cm brett och 35,5cm högt, samt var tystgående och snyggt (svart el rött el vitt). Detta element fick då plats på väggen utanför toaletten och mitt emot gasolvärmaren. Betyder att det blåser på gasolvärmaren och har man då dess fläkt på lågvarv så blåses varmluften runt i ordinarie kanaler. Elementet anslutes med vanlig jordad kontakt. Elementet kan även ställas på golvet men stödet är för litet för att det skall stå stadigt i en husbil. Hittade det på Elman för 496kr.
Har sedan centralt satt en elektronisk termostat från Clas Olson, ställt Wifa termostaten på max och kopplat elkabeln till centrala termostaten så nu har vi elvärme i bilen som håller +19 C med +/- 0,5 C. Så bra får man inte ens i nya bilar. Rekommenderas! Hälsningar Hasse
 
Senast ändrad:

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Vi som inte har elpatron

Vill man göra det ordentligt köper man en Truma Ultrahat och montrar in i Gasolvärmaren
passar Trumatic S3002 och S 5002. Har själv en SL 5002 som inte skulle gå att montera i men det gick bra.Kostade då 165€ i dag mellan 226 och 250 € i Tyskland.
Husvagnsvensson tar3850Kr.
Har man en sådan kan man beroede på säkring välja mellan 500 ,1000, och 2000W
Fläkten sprider sedan värmen jämnt och tyst.
Har själ monterat en nerfällbar lucka i värmaren för bättre verkningsgrad.

Tipps från Jägarn :D
 
Toppen