• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi frös inatt! Hur lagar jag våran primus 2480

Linus-sweden

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
12350
Medlemskap
2024
Hej!
Fick ett sug igår eftermiddag att campa med familjen så vi drog iväg till en mysig bokskog (Biskopstorps naturreservat) förövrigt väl värt ett besök! Ligger nordost om Halmstad.

Försökte starta värmaren innan vi skulle lägga oss men den ville inte!

Pannan är en Primus 2480
Den startar och går tills vattentermostaten bryter och den sen ska återtända, sen vill den inte. Ställer sig i "felläge".

Vad jag har läst mig till kan det vara vattentermostaten eller styrenheten. Någon som vet om man kan motståndsmäta termostaten??
Vilket brukar det vara??

Eller kan det vara något annat??

Den sitter illa till så det tar en stund att riva/montera så därav vill jag gärna ha lite "kött på benen" innan jag sätter igång:)
 

Bilagor

  • DSC_0921.jpg
    DSC_0921.jpg
    1 MB · Visningar: 30
  • DSC_0922.jpg
    DSC_0922.jpg
    390 KB · Visningar: 46

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Vi frös inatt! Hur lagar jag våran primus 2480

Dessa pannor är mycket känsliga för spänningsfall så att inte styrboxen får rätt spänning. Kontrollera matarspänningen. Sedan kan du ju som kontroll om du har 230V tillgängligt att kör pannan med batteriladdaren inkopplad och se om den går riktigt då. Om den gör det kan man misstänka spänningsfall/dåligt batteri eller dålig kontakt någonstans i systemet.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Vi frös inatt! Hur lagar jag våran primus 2480

Hej Linus!

Jag tycker du ska vara glad över att pannan inte vill fungera. Att döma av bilderna, är nämligen installationen livsfarlig.

Primus 24XX är en serie värmepannor som har sitt ursprung i en värmepanna avsedd för entreprenadmaskiner. När pannan så småningom (mitten av 1970-talet, vill jag minnas), modifierades för att användas i husvagnar bibehöll man konceptet att pannan ska vara monterad utanför fordonet - alltså i husvagnens gasolkoffert.

För de första pannorna i 24XX-serien släpptes avgaserna ut genom ett hål i koffertlocket, i de senare modellerna sattes ett T-rör ovanpå pannan och avgaserna släpptes ut genom ett runt galler i koffertgaveln.

Vidare arbetar 24XX-pannorna med s.k. mellantryck - alltså 500 mbar - och får absolut inte monteras inne i ett fordon.

Vad jag kan se på dina bilder (har även tittat på bilderna under "Min husbil"), är pannan monterad inne i bostaden. Något avgasutsläpp av "husvagnsmodell" kan jag inte se, och inte heller något insläpp till nischen för förbränningsluft.
 
Senast ändrad:

Linus-sweden

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
12350
Medlemskap
2024
Sv: Vi frös inatt! Hur lagar jag våran primus 2480

Hej!
Det tack för tips och omtanke om våran hälsa!

Har själv funderat i huruvida monteringen är tillräcklig eller inte, men då hela ombyggnationen från husvagn till husbil är mycket proffsigt gjort har jag bedömt att dom nog visste vad dom gjorde.

Utrymmet som värmaren sitter i är gipsad invändigt med lufthål i botten och ett ventilationsgaller längst upp (utanför bilden) som leder ut luften/avgaserna. Locket är också av gips och tätat med tjock tape utifrån.

Köpte husbilen i vintras och har ett använt värmaren vid ett 5-10 tillfällen utan att vi har störts av mycket avgasrök. Har vid något tillfälle känt det när den har startat, men det har försvunnit när den har blivit varm.

Har funderat på att montera ett avgasrör så jag bättre kan leda ut röken.
Någon som har något annat tips eller idé på förbättring??

Kan även lugna läsaren med att jag sedan värmaren senast var i full drift har monterat ett G.A.S-pro gaslarm med två sensorer, så jag tror vi kan sova tryggt:)
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Vi frös inatt! Hur lagar jag våran primus 2480

Och desutom var pannan livsfarlig med sin montering i gasolkofferten där var en del bränder i polar vagnar som hade den monterad bredvid gasol flaskorna, för visso var det en plåt monterad so skiljevägg men det hände att den lossnade, den pannan hade inte blivit godkänd i dag, de försökte modernisera den men lycades int fullt ut så dom sålde den till något uland och polar giick över till Alde även Hobby hade denna panna monterad et tag, den lär sitta i någon HB men jag tror inte den är så vanlig det var ingen risk att man försov sig var gång pannan startade så blev där en smäll och den som inte vaknade av det han var nog döv, jag hade en Hobby en tid med sådan panna men det gick inte at fortsätta med den.
 

Linus-sweden

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
12350
Medlemskap
2024
Sv: Vi frös inatt! Hur lagar jag våran primus 2480

Några smällar har jag inte störts av det minsta.
Vad tycker Ni att jag ska göra med värmaren? Spara eller byta ut? Vi har ingen dusch/varmvatten så den värmer bara det vattenburna uppvärmningssystemet. Vi frikampar det mesta och har för avsikt att använda husbilen året runt.
Finns det någon gaspanna som kan gå att montera där eller
ska jag kasta i en Webasto thermotop? Detta skulle ju dra med sig många timmars arbete, vilket är en bristvara för mig.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Vi frös inatt! Hur lagar jag våran primus 2480

Hej Linus
Vi hade en husvagn på -80 talet som hade en primuspanna i kofferten.
Men det var ett Galler på kort sidan så att avgaserna kunde ventileras ut.Dessutom var den en skiljevägg mellan Gasotuberna.
Var rädd om hälsan släng pannan på tippen eller montera den på utsidan.
/Vidhem
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Vi frös inatt! Hur lagar jag våran primus 2480

Jeg har en husvagn med Primusvarme. Den er montert i gasolkofferten. Husvagnen er en Solifer 2000 års model. Etter det jeg kjenner til ble alle Primuspanner montert i gasolkofferten. Årsaken til at ulike husvagnprodusenter er gått over til Alde er at Primus har lagt ned produksjonen av varmepanner. Alde har kjøpt opp Primus og Truma har så igjen kjøpt opp Alde.
Jeg er komfortabel med min Primusvarmer i gasolkofferten.
 
Senast redigerad av en moderator:

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Vi frös inatt! Hur lagar jag våran primus 2480

Några smällar har jag inte störts av det minsta.
Vad tycker Ni att jag ska göra med värmaren? Spara eller byta ut? Vi har ingen dusch/varmvatten så den värmer bara det vattenburna uppvärmningssystemet. Vi frikampar det mesta och har för avsikt att använda husbilen året runt.
Finns det någon gaspanna som kan gå att montera där eller
ska jag kasta i en Webasto thermotop? Detta skulle ju dra med sig många timmars arbete, vilket är en bristvara för mig.


Tag kontakt med Alde så kanske dom har någon bra lösning på på problemet dom har delar till både primus och truma.
 

Linus-sweden

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
12350
Medlemskap
2024
Sv: Vi frös inatt! Hur lagar jag våran primus 2480

Tack för många tips!

Jag har en en webasto thermo top T (5kw) liggande, funderar på att montera den istället.
Hade ju då också blivit mindre beroende av gas.

Blir ju till att fundera en del med kabeldragningen så allt fungerar, vill ju att rumstermostaten och elpatronen ska fungera också.

Det neggativa är ju att dieselpumpen för en del oväsen.

Är det någon som har bytt ut sin gaspanna mot diesel??
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Vi frös inatt! Hur lagar jag våran primus 2480

polarcampers har primusen i en låda fast dom har ett speciellt avgasutsläpp som blandar avgaserna med friskluft genom ejektorverkan.
I övrigt fanns det ingen form av brandskydd i lådan på dom.
Hade ett h-e med den värmaren till jag hittade att det blandats in ett 24v relä på kretskortet istället för 12v.
Var batterispänning på topp orkade det dra för att sedan låta pannan nödstoppa helst mitt i natten.
"poffandet" när den startade tyckte jag aldrig var problem
 

Linus-sweden

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
12350
Medlemskap
2024
Sv: Vi frös inatt! Hur lagar jag våran primus 2480

polarcampers har primusen i en låda fast dom har ett speciellt avgasutsläpp som blandar avgaserna med friskluft genom ejektorverkan.
I övrigt fanns det ingen form av brandskydd i lådan på dom.
Hade ett h-e med den värmaren till jag hittade att det blandats in ett 24v relä på kretskortet istället för 12v.
Var batterispänning på topp orkade det dra för att sedan låta pannan nödstoppa helst mitt i natten.
"poffandet" när den startade tyckte jag aldrig var problem

Okey! Intressant att polar campers hade den monterad på liknande sätt! Var inte lådan klädd på insidan?? Tog den kall luft till avgassystemet utifrån eller från lådan?
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Vi frös inatt! Hur lagar jag våran primus 2480

IMG_20130904_172504_zps5562f688.jpg
IMG_20130904_172516_zps19578aa7.jpg
IMG_20130904_172525_zps7e9ae0b0.jpg
IMG_20130904_172534_zps8676ee5e.jpg
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Vi frös inatt! Hur lagar jag våran primus 2480

och jag vill inte ha nått ojjande över förvaringen i pannan låda tack! väggarna i lådan är vanligt tunn väggaluplåt dvs inte ett smack brandsäkert.
Som synes finns luftintag i botten och utsläpp i luckan så det inte ska bli för varmt i lådan och sedan blandar skorstenen in luft i avgaserna för att ta ned tempen på dom
 

Linus-sweden

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
12350
Medlemskap
2024
Sv: Vi frös inatt! Hur lagar jag våran primus 2480

Tusen tack för bilderna Mathias!

Om Polar byggde så på campern känns det som om det kan duga för mig under en tid framöver.
Kommer nog att bygga bättre avgasrör/ventilation på min panna till att börja med, så bytar jag ut den vid ett senare tillfälle då jag har mer tid och pengar.

Någon som vet var man kan hitta ett begagnat avgassystem (t-röret som sitter ovanpå pannan)?
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Vi frös inatt! Hur lagar jag våran primus 2480

Kolla med SG Husvagnar utanför Mellerud. Dom skrotar en del och jag vet att dom haft en del Primus-delar på hyllan.

//Janne
 
Toppen