• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vevhusventilation värmare

F

F.d. 940

Guest
Försöker hitta en ny värmare som sitter på slangen till vevhusventilationen på motorn till min Hymer 2005
Motorn är en 2,8jtd. Reg.nr WHS676.
Jag vill hitta den på nätet för att få den så billigt som möjligt.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Nu letar du något som jag aldrig hört talas om Arne.
Jag kommer att följa din tråd med nyfikenhet. Jag har inte tid just nu att söka på ämnet. :)
Lycka till med svaren du kommer att få. Mvh Tony
 
F

F.d. 940

Guest
Nu letar du något som jag aldrig hört talas om Arne.
Jag kommer att följa din tråd med nyfikenhet. Jag har inte tid just nu att söka på ämnet. :)
Lycka till med svaren du kommer att få. Mv
Nu letar du något som jag aldrig hört talas om Arne.
Jag kommer att följa din tråd med nyfikenhet. Jag har inte tid just nu att söka på ämnet. :)
Lycka till med svaren du kommer att få. Mvh Tony
Värmaren sitter mellan dessa slangklämmor,kabeln är bortkopplad på grund av kortslutning i värmaren.
 

Bilagor

  • Screenshot_2021-04-05-13-12-54-278.jpeg
    Screenshot_2021-04-05-13-12-54-278.jpeg
    982,6 KB · Visningar: 141

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Så vitt jag minns,var vevhusventilationsvämaren bara aktuell för de nordiska marknaderna. Därför tveksamt om det finns någon tredjepartsleverantör. Men, som kan läsas inlägget ovan, tar inte Fiat hutlöst betalt för en originaldel.

Pålle
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Jag hittade en på bildelsbasen men dom har skrivit det andra numret (3900160984) och inte PSA 1477896080.
Jag testade att söka på PSA 3900160984.
 
F

F.d. 14324

Guest
1980 kr kostar hela slangen med värmare hos en Fiatåterförsäljare idag i sverige, jag skulle få nån krona i rabatt så jag lät dem beställa hem den åt mig.
Jag har letat och sökt om det går att köpa värmardelen på något sätt utan hela slangen men misslyckats totalt med det.
 
F

F.d. 940

Guest
1980 kr kostar hela slangen med värmare hos en Fiatåterförsäljare idag i sverige, jag skulle få nån krona i rabatt så jag lät dem beställa hem den åt mig.
Jag har letat och sökt om det går att köpa värmardelen på något sätt utan hela slangen men misslyckats totalt med det.
Jag köpte min värmare på bildelsbasen kostade 100:- .
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Min erfarenhet är att när den går sönder så kommer lampan för insprutningsfel att lysa pga att en väl dold och såvitt jag vet odokumenterad säkring löser ut. Men är den inte inkopplad så larmar ingeting så mitt tips är att koppla ur denna under det varma halvåret.
Som Pålle skrev så är bara bilar för kalla marknader utrustade med denna.

Hälsningar
Peter
 
F

F.d. 940

Guest
Min erfarenhet är att när den går sönder så kommer lampan för insprutningsfel att lysa pga att en väl dold och såvitt jag vet odokumenterad säkring löser ut. Men är den inte inkopplad så larmar ingeting så mitt tips är att koppla ur denna under det varma halvåret.
Som Pålle skrev så är bara bilar för kalla marknader utrustade med denna.

Hälsningar
Peter
Säkring f11 och hastighetsmätaren slutar fungera och motorlampan tänds.
 
F

F.d. 14324

Guest
Min erfarenhet är att när den går sönder så kommer lampan för insprutningsfel att lysa pga att en väl dold och såvitt jag vet odokumenterad säkring löser ut.
Säkring f11 och hastighetsmätaren slutar fungera och motorlampan tänds.

Det är min uppfattning också.
För mig började röda motorlampan lysa samtidigt som hastighetsmätaren dog. Vid nästa omstart blinkade även glödningslampan
Fick ett antal felkoder som jag inte blev riktigt klok på.
Jag hittade säkring nr f11 trasig i motorrummet, "sekundära system" (nånting sånt) tror jag den kallades, den var blå på 15 a och i instruktionsboken står det att den ska vara på 10 ampere, inte mycket att gå på alltså och jag hittade infon om symptomen på fiatforum.com som stämde på pricken med min situation.
Just nu har jag bara kopplat ur värmaren, bytt säkring och nollställt alla felkoder, så problemet är löst tillfälligt men jag vill ha dit en ny så fort som möjligt då jag annars förmodligen glömt bort det till vintersäsongen. :msn_embarrassed:
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Säkring f11 och hastighetsmätaren slutar fungera och motorlampan tänds.
Det är min uppfattning också.
För mig började röda motorlampan lysa samtidigt som hastighetsmätaren dog. Vid nästa omstart blinkade även glödningslampan
Fick ett antal felkoder som jag inte blev riktigt klok på.
Jag hittade säkring nr f11 trasig i motorrummet, "sekundära system" (nånting sånt) tror jag den kallades, den var blå på 15 a och i instruktionsboken står det att den ska vara på 10 ampere, inte mycket att gå på alltså och jag hittade infon om symptomen på fiatforum.com som stämde på pricken med min situation.
Just nu har jag bara kopplat ur värmaren, bytt säkring och nollställt alla felkoder, så problemet är löst tillfälligt men jag vill ha dit en ny så fort som möjligt då jag annars förmodligen glömt bort det till vintersäsongen. :msn_embarrassed:
Så är det säkerligen men mitt åk är en 01'a med första generationen av Bosch systemet och där är säkringen odokumenterad. Jag har också en gul lampa för insprutningsfel, inget allvarligt händer men det går inte att läsa ut felkoder och ac'n startar ej.

Hälsningar
Peter
 
Toppen