• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Vevaxelremskiva och mutter till J5 Peugeot

haneri

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Lycksele
HBK-Nr
3542
Medlemskap
2024
Vevaxelremskiva och mutter till J5 Peugeot.

Hej jag behöver en vevaxelremskiva och mutter till J5 Peugeot med motor U25/611

Det finns ett nummer på baksidan av motorn om man kikar ner vid insprutningspumpen :

PCT U25/661 GJ06280790

Enligt en Peugeot bilfirma har bilen även en beteckning XUD och skivan ska heta 0515F6 och muttern 051217

Bilnr: XUN019

Jag skulle behöva veta mer om gängorna på utgående axel (har mätt upp med skjutmått ca 26mm), behöver också veta stigning på gängorna. (Ska skaffa en gängtolk.)

Skivan är inte en multirem utan vanlig kilrem. Det är alltså skivan på vevaxeln inte den på servot.

Bror Axelson tipsade mig om https://www.axel-augustin.de som verkar vara bra men de har inte delarna på sidan, men drar mig lite för att ringa p.g.a språket men det kanske till sist blir så.

Har någon tips, bilder på skivan, fastsatt eller lös (funderar på att låta tillverka en), mått mm så tar jag gärna emot.

Tacksam för hjälp och ideer.

Hasse Eriksson
 
F

F.d. 22252

Guest
Nu blev jag konfunderad jag har ju samma citroendiesel 74 hk på vevaxelsidan sitter ju två remmar en som driver kamaxeln och en som via en dubbelskiva från kamaxeln driver pumpen.
Allt annat drivs ju via kamaxeln till andra sidan av motorn till en remskiva som driver allt det andra generator osv.
De som driver pump och kamaxel är typiska platta kamremmar med kugg de på förarsidan är vremmar och den stora remskivan sitter med 4st m6.
 

Bilagor

  • 01b.ENGINE.(Diesel).pdf
    39,4 MB · Visningar: 27

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vevaxelremskiva och mutter till J5 Peugeot.

Hej jag behöver en vevaxelremskiva och mutter till J5 Peugeot med motor U25/611

Det finns ett nummer på baksidan av motorn om man kikar ner vid insprutningspumpen :

PCT U25/661 GJ06280790

Enligt en Peugeot bilfirma har bilen även en beteckning XUD och skivan ska heta 0515F6 och muttern 051217

Bilnr: XUN019

Jag skulle behöva veta mer om gängorna på utgående axel (har mätt upp med skjutmått ca 26mm), behöver också veta stigning på gängorna. (Ska skaffa en gängtolk.)

Skivan är inte en multirem utan vanlig kilrem. Det är alltså skivan på vevaxeln inte den på servot.

Bror Axelson tipsade mig om https://www.axel-augustin.de som verkar vara bra men de har inte delarna på sidan, men drar mig lite för att ringa p.g.a språket men det kanske till sist blir så.

Har någon tips, bilder på skivan, fastsatt eller lös (funderar på att låta tillverka en), mått mm så tar jag gärna emot.

Tacksam för hjälp och ideer.

Hasse Eriksson

Maila Axel A På engelska, och ange chassienummer.
 

haneri

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Lycksele
HBK-Nr
3542
Medlemskap
2024
Nu blev jag konfunderad jag har ju samma citroendiesel 74 hk på vevaxelsidan sitter ju två remmar en som driver kamaxeln och en som via en dubbelskiva från kamaxeln driver pumpen.
Allt annat drivs ju via kamaxeln till andra sidan av motorn till en remskiva som driver allt det andra generator osv.
De som driver pump och kamaxel är typiska platta kamremmar med kugg de på förarsidan är vremmar och den stora remskivan sitter med 4st m6.
Der stämmer att de två remmarna sitter så på min också men dessutom sitter en remskiva på själva vevaxeln utanför utanför kamremskåpan, själva servot sitter underst i bakkanten av motorn. På andra sidan har jag 4 remmar, 1 för generator närmast motorn sen 2 paralella för vattenpumpen därefter ytterligare 1 som driver vaccumservo för bromsen (tror jag har inte kollat så noga).
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja kanske inte just den detaljen är så vanlig fast jag är ingen expert. jadå det är vakuumservot på andra sidan ska du byta någon rem där är det lika bra att byta alla på en gång eftersom det är rätt meckigt man måste ta bort stora remskivan för att få dit remmarna det är så smalt mella skivan och motorn att de går inte förbi. Enligt JANKRO har Axel A ganska mycket delar som inte finns med på webben, det går ju ganska fort att få hit delar ligger ju på gränsen till Danmark. Finns lite delar i england också men känner inte till dom närmare Motorhome & Commercial Vehicle Parts and Spares Retailer
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, du kan kanske prova här. Det går väl åt lite mailkonversation men de har mycket beg. delar. Det är en stor skrot i Holland och de har en specialavdelning för skrotade husbilar eller Fiat Ducato helt enkelt.
Jag vet att en del har hittat "svåra" delar här ibland som inte är helt givet att de finns hos eftermarknadsfirmorna..
Ducato Parts - Webshop

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det är altså drivningen till servopumpen som är trasig vet man vilken profil det är på remmen så kan du säkert köpa en remskiva löst har sett att de finns på firmor att beställa i olika utföranden och diametrar ibland med bara ett centrummarkering för att man själv ska borra eller svarva till rätt dimension. Jag ser bara ett problem och det är muttern men sånt går ju alltid att lösa man kan ju kolla diameter och stigning och titta på en tabell på nätet så är det löst Borde ju vara en M-gänga men du ska väl ha passande bricka också och där ska man se till att man får riktig kvalitet det säljs ju kinatillverkade skruvar och muttrar gjorda av mjukjärn. Gissar att du åkt och tappat remskivan har jag gjort den försvann ute på en åker bland grönskan men navet satt kvar den hade delat sej i några punktsvetsar.
 

haneri

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Lycksele
HBK-Nr
3542
Medlemskap
2024
Fick ett tips av en kille med mekverkstad att om det blev panik skulle han kunna köpa ett remskiveämne (från Momentum eller liknande firma) och svarva till navet, men måste skaffa mer info om diameter och sidförskjutning för att träffa av andra skivan. Mutter 26mm, ska mäta stigningen senare. Allt ligger vilande i helgen. En tekniker föreslog att det kanske går att skriva ut en remskiva på 3D-skrivare men det låter lite för avancerat och dyrt.
 
Toppen