• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Ventilationsläge" Trumatic 6002EH?

uffej

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
30808
Medlemskap
2024
Finns det någon möjlighet att via manöverpanelerna köra Truman i någon form av ventilationsläge, utan värme alltså?

Alternativt är ju förstås att styra fläkten med en egen yttre brytare.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Jag har en c6002eh och jag kan inte göra detta.
Läste manualen och det står inget om detta vad jag kan hitta.
Det finns ju egentligen ingen vits med detta heller då det bara är husbilens inre luft som kommer att cirkulera.
Ingen ny luft utifrån tas ju in med detta system.
Bättre då är ju att öppna luckorna för att få cirkulation eller montera fläkt i en taklucka.
Jag funderar på varför du behöver den funktionen.

mvh Tony
 

uffej

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
30808
Medlemskap
2024
Jag har en c6002eh och jag kan inte göra detta.
Läste manualen och det står inget om detta vad jag kan hitta.
Det finns ju egentligen ingen vits med detta heller då det bara är husbilens inre luft som kommer att cirkulera.
Ingen ny luft utifrån tas ju in med detta system.
Bättre då är ju att öppna luckorna för att få cirkulation eller montera fläkt i en taklucka.
Jag funderar på varför du behöver den funktionen.

mvh Tony
Då jag har installerat en dieselvärmare i samma utrymme som Truman kan det vara ett sätt att sprida värmen från den via Truman för att nå alla utrymmen. Man kan ju även under sommaren leda in luft via ett späll och extra intag i golvet för att cirkulera någorlunda sval luft.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Bekräftat, sätt Temp på Off så finns det Vent 10 steg på fläkten. Som Tony sa så tar det inte luft utifrån, så luckor och även Maxxfan på toaletten får vara med, då blir det bra. /GB
Godmorgon Rulleriet och alla andra!
Jag har denna panel till C6002EH och på denna går det ej att göra detta eller så har jag fattat totalt fel. :spinny:
Vilken manöverpanel har du?
 

Bilagor

  • Screenshot_2021-06-05 truma-heating-trumatic-c3402-c6002-operating-de-gb-fr-it-nl-dk-es(052002...png
    Screenshot_2021-06-05 truma-heating-trumatic-c3402-c6002-operating-de-gb-fr-it-nl-dk-es(052002...png
    20,9 KB · Visningar: 8

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Hittade en artikel i ämnet, och en gammal tråd.
Bara att ta fram kreditkortet och verktygslådan /GB


 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Tack för ditt svar men C6002EH går inte att uppgradera till CP Plus.
Det är bara Combi 6 pannorna från 2007 och framåt med speciellt serienummer som går att uppgradera.
Vi får skaffa nyare bil senare så att vi får cirkulations funktion. :)

Jag var inne på att bygga in denna funktion direkt på fläkten med ett relä och PMW-stryning av
fläkthastigheten men det kom bara till en tanke. Jag kom på att det är alldeles för sällan vi behöver
denna funktion och så blir det ju fler prylar som drar ström och kan trassla till det när det inte fungerar. :)
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Ja det har vi redan konstaterat. #3-5
Nu i senaste inläggen så konstaterade vi att C600EH ej går att använda till cirkulation
utan att koppla in andra reglerkretsar. Uffej löser nog detta på sitt system på sitt vis.
 
Toppen