• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Vattentank på Kabe

Rambo

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Mark
HBK-Nr
32856
Medlemskap
2024
Jag har ett problem på min Kabe TM -04 Det kommer flingor i från tanken när jag spolar eller tappar upp vatten.Tanken är rostfri men. svetsningen är mörk.Hur kan jag gör för att få stopp på det?
 

Rambo

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Mark
HBK-Nr
32856
Medlemskap
2024
Jag har rengjort tanken och när tog en trasa och rengjorde svetsen ,blev trasan smutsig. Så jag rengjorde så gått det gick,men flagorna återkom när jag fyllde på vatten
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.690
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har rengjort tanken och när tog en trasa och rengjorde svetsen ,blev trasan smutsig. Så jag rengjorde så gått det gick,men flagorna återkom när jag fyllde på vatten

När du skriver smutsig, är det samma färg som flagorna, eller annat? Det låter ju väldigt underligt om det kommer skräp från skarvarna
i tanken på en bil från -04? Det borde ju ha stört tidigare ägare!
 

Rambo

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Mark
HBK-Nr
32856
Medlemskap
2024
Det är samma färgpå flagorna ,de är svarta!Jag köpte den förra året och hade den varit avställd minst ett år.Jag har funderat på om man kan köpa någon "lack" och lacka svetsningen eller prova med att beta svetsfogen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.690
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är samma färgpå flagorna ,de är svarta!Jag köpte den förra året och hade den varit avställd minst ett år.Jag har funderat på om man kan köpa någon "lack" och lacka svetsningen eller prova med att beta svetsfogen.

Om det hade varit fel på fogarna, hade ju alla ägare före dej haft samma problem, och inte gjort något åt det, det låter inte troligt.
Ta lämpligt tvättmedel och borste och skrubba ren tanken ordentligt, ta bort alla perlatorer/strilar i blandarna och kör igenom systemet ordentligt
så tror jag att du blir av med problemet. Fixera dej inte på svetsfogarna, de har varit där sedan 2004 förmodar jag.
 
Toppen