• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenskada i begagnad husbil, ett långt inlägg

MiniGordini

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28156
Medlemskap
2021
För precis två veckor sedan köpte jag min första husbil av en privatperson.

På dessa två veckor har jag upptäckt flera fel som inte är särskilt roliga, bla. ett elsystem som inte laddar bodelsbatterierna, aircondition som dränerar kondensvattnet in i kupén, förmodligen ett dåligt hjullager som väsnas vänster fram, en vattenkran vid diskbänken som läckt vatten på insidan ner i en låda och ut på golvet under diskbänken osv.

Många tråkiga fel, men så kan det bli tänker jag om man som förstagångsköpare inte kollar "allt".

Det jag däremot tycker är väldigt tråkigt är att hubilen, i min ögon har en allvarlig vattenskada.
En vattenskada jag i skrivande stund inte vet hur stor den är.

Innan jag köpte bilen för 170.000 kronor, var mitt krav att säljaren kunde fukttesta husbilen.
Vilket säljaren också gjorde.
170.000 för mig, är väldigt mycket pengar.

Åhus Husvagnsexpo i Åhus gjorde en fukttest 2019-07-11.
Enligt säljaren gick de igenom hela husbilen, på alla möjliga platser och höll på länge.

Den enda förhöjning de kunde hitta var precis vid stegen på bakre väggen, vilket står antecknat i protokollet.
Säljaren hade fått förklarat för sig att de inte kunde säga med säkerhet att det var fukt vid stegen, denna mätare kunde nämligen göra utslag på både metall och kablar.
Men de hade ändå varit tvungna att anteckna ner det i protokollet.

Hur som helst, jag åkte ner och köpte husbilen.
Tittade så klart både på insidan och utsidan av denna stege, för fukt var något jag inte ville ha.
Det gick inte att se något konstigt där, eller på andra ställen jag letade. Som sagt, jag är ingen expert.


Igår när jag var på väg hem från våran första resa med husbilen, upptäckte jag att det var blött på golvet inne i bilen.
Det hade runnit underifrån sängen baktill och framåt i bilen.
När jag såg detta hade vattenpumpen varit avstängd hela färden mellan Åre och Gävle, där vattnet upptäcktes.
Avstängd i minst 8-9 timmar.

Inte en bra känsla så klart.

Vi stannade till i Gävle och började göra den första felsökningen.

Det gick att se att det låg vatten på golvet under sängen baktill, men det var helt omöjligt att komma åt vattnet därifrån pga. sängkontruktionen. Men det gick att se vattnet när jag lyste in med en ficklampa i den 1cm höga glipan.

Inne i garaget, i skåpet där vattenpumpen och kopplingarna till vattnet finns, låg det också en del vatten kring dessa.
Även där gick det att se vatten längre in när man lyste med ficklampa, gick inte heller att komma åt det vattnet pga väggen i garaget.

Under bilen droppade det från ett "metallväck", där två plåtar möts. Ungefär där tömningen av gråvattnet finns.


Jag körde hem till Stockholm, tömde ur alla saker vi haft med oss och började göra en lite bättre felsökning.

Direkt när jag slog på vattenpumpen och den började pumpa, så droppade det vatten från insidan av den vägg i garaget där vattenpumpen sitter.
Verkligen inte några stora mängder, men det var utan tvekan att dropparna kom därifrån.

Vi torkade grundligt torrt överallt det gick och kunde konstatera att det inte läckte från några synliga kopplingar där.

Till slut lyfte jag ut duschblandaren och där är felet.

En väldigt tunn stråle trycktes ut därifrån, direkt vattenpumpen startade.

Blandaren sitter innanför väggen i duschen, så allt detta vatten har försvunnit in på insidan.

Vi började titta mer noggrant i bilen, baktill i garaget där man kunde se att vatten har runnit hittade vi ett område som var alldeles mjukt.

Så mjukt att det blev gropar när man tryckte med fingret.

Jag förstod så klart att det är vatten som gjort detta och beslutade mig för att rycka bort lite av "golvmattan" på väggen, samt gummimattan från garagegolvet.

Väldigt blött, plastblött och trät är genomruttet.

Se bilder och detta filmklipp:

Det är uppenbart att det är en gammal skada, inget jag har orsakat på vägen till Åre över helgen. Trät är helt uppluckrat och hade så mycket vatten i sig att jag kunde krama ur det med händerna.


Jag har pratat med säljaren, han vill så klart inte göra ett återköp av husbilen. Jag förstår också att 170.000 redan var ett högt pris för en så här pass gammal bil och med denna skada är det så klart inga belopp den skulle gå att sälja för idag, om man gör det på ett ärligt sätt.


Säljaren är inte särskilt positivt inställd till att kompensera mig på något sätt, men han skulle prata med Åhus företaget som gjort fukttesten och sedan så ska vi höras av igen om ett par dagar.


Det jag önskar är några tankar kring det hela av er, helt novis på området själv tyvärr.

- Vad kan en sån här vattenskada kosta att åtgärda?

- Hur åtgärdar man en sån här skada?



Hur hade ni gått vidare?

20190730_160424.jpg
Vatten som kom rinnande under sängen inne i bilen.

20190730_162557.jpg
På parkeringen i Gävle, vatten läckte ut på undersidan emellan en plåtskarv.

20190730_212444.jpg
Plaskblött under gummimattan i garaget.

20190730_213143.jpg

Trät var så blött att man kunde krama vatten ur det.
 

Gbgivan

HBK Intresserad
Inlägg
93
Kommun
Göteborg
Jag köpte en fuktskadad husbil av ett företag och fick efter mkt jobb köpet hävt, försök få tag i gamla ägare och hör med dom vad dom vet om bilen, den kanske är såld till han du köpte den av för inte så länge, visste han om det så är det ju rent bedrägeri att sälja den vidare utan att upplysa om det!
 

MiniGordini

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28156
Medlemskap
2021
Jag köpte en fuktskadad husbil av ett företag och fick efter mkt jobb köpet hävt, försök få tag i gamla ägare och hör med dom vad dom vet om bilen, den kanske är såld till han du köpte den av för inte så länge, visste han om det så är det ju rent bedrägeri att sälja den vidare utan att upplysa om det!

Han har ägt bilen i 5 år, sedan 2017 har han enbart kört den från vinterförvaring och hem till gården, därefter besiktning och tillbaka till förvaring.

Det som talar mot att han visste om vattenskadan är att han inte gjort något för att dölja den. Typ tejpa ihop den slangen som läckte, eller ställa in en kupévärmare nån vecka i garaget för att det skulle vara torrt innan försäljning.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Själv tycker jag att dessa fukttester är ett skämt, verkar enbart vara ett sätt och tjäna pengar för företagen. Vad lämnar dom som gjort fukttesten för garanti på att deras fuktmätning är korrekt utförd.

Jag anser ju att den som fuktmätt husbilen har det största ansvaret, det räcker inte bara med att dom återbetalar fuktmätningskostnaden. Hade dom gjort ett korrekt jobb så hade du inte köpt den där husbilen.
 

MiniGordini

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28156
Medlemskap
2021
Själv tycker jag att dessa fukttester är ett skämt, verkar enbart vara ett sätt och tjäna pengar för företagen. Vad lämnar dom som gjort fukttesten för garanti på att deras fuktmätning är korrekt utförd.

Jag anser ju att den som fuktmätt husbilen har det största ansvaret, det räcker inte bara med att dom återbetalar fuktmätningskostnaden. Hade dom gjort ett korrekt jobb så hade du inte köpt den där husbilen.

Självklart hade jag inte köpt denna husbil, om de påvisat denna skada. Jag hade förmodligen inte ens köpt den om priset varit hälften av vad jag nu betalat.
 

MiniGordini

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28156
Medlemskap
2021
Stackare!! Jag lider med Dig!!
Prata själv med företaget som gjorde fukttesten och gå igenom protokollet. Anmäl till ARN att fukttestet inte kan vara rätt gjort. Kanske en bekant till säljaren som äger företaget?!

Den fukttesten känns som bluff och båg rakt igenom.

Jag vet ej hur de utförs, men min uppfattning är att det är absolut inget att lita på när man köper begagnat.

Jag tror faktiskt det finns rimliga grunder att få detta köp hävt, om jag/vi (vi är flera delägare i denna husbil - tack och lov!!) och säljaren inte kan komma överens på egen väg.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det är inte firman som du skall ställa krav på utan säljaren. Kontrollera om det inte finns rättshjälp på hemförsäkringen & om den är tillämpbar i detta fallet. Om den är det så kontakta säljaren & hota med att stämma honom om inte han står för reparationen som skall utföras av en auktoriserad firma eller låter köpet gå tillbaka.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Man kan hoppas att du kan klämma åt dom som gjort fukttestet . Är det ett vettigt företag så hjälper borde dom hjälpa till . Det är en gammal skada helt klart .
Men du kanske har tur och det bara är där skada är och inte hela bilen . Då borde det gå och fixa .
Ni är ju tydligen några som äger ihop så slå era huvud ihop och hör med vänner och bekanta för råd.
Fråga här på forumet .Även om man tycker att man inte har kompetensen så vågar man bara har man kommit halvvägs.
Lycka till hoppas det löser sig
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Stackare!! Jag lider med Dig!!
Prata själv med företaget som gjorde fukttesten och gå igenom protokollet. Anmäl till ARN att fukttestet inte kan vara rätt gjort. Kanske en bekant till säljaren som äger företaget?!

Ja, absolut!!
Det är nog rätt ände att börja i, om man inte går till privatpersonen direkt som sålde den..
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Lider verkligen med dig MiniGordini. Vår plåtis hade en läcka i taket som missats i fuktestet som bilfirman gjort. Tur i oturen att det droppade rätt ned i sängen när man körde i kraftigt regn. Alltså lätt att upptäcka i tid. Tur också att jag upptäckte läckan inom garantiperioden.
Har gjort en egen tillfällig tätning men efter säsongen har bilfirman åtagit sig att göra en mer riktig lagning.
Men samma här: vilket värdelöst fukttest!
Hoppas det löser sig väl för dig på något vis.
 
F

F.d. 58689

Guest
Det är inte firman som du skall ställa krav på utan säljaren. Kontrollera om det inte finns rättshjälp på hemförsäkringen & om den är tillämpbar i detta fallet. Om den är det så kontakta säljaren & hota med att stämma honom om inte han står för reparationen som skall utföras av en auktoriserad firma eller låter köpet gå tillbaka.
Köpet skall gå tillbaka, punkt!!! För de pengarna kan du få en bättre bil.
800kr för ett fukttest låter billigt, tycker jag, men kan ha fel. Även besiktningar av en villa som ska säljas har ju en del övrigt att önska, så man ska nog inte lita fullt ut på dem. Nu verkar det ju dessutom finnas en gammal rötskada och den borde de ha sett. Första husbilsköpet ska nog göras hos en husbilsförsäljare.
Fortsätter hålla tummarna att det hela löser sig till din fördel.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, jag har sett en hel del under de år jag varit intresserad av husbilar och kan berätta massor med elände.

Saker som du får tänka på eftersom du egentligen borde ha det mesta på din sida i det här fallet.

-Du begärde och fick en "ordentlig" fukttest. Att den var lika dåligt utförd som de ofta brukar vara kan ju inte vara ditt fel.
-Du fick ingen info från förra ägaren om något underligt. Om det läcker så det t.o.m. rinner vatten ur bilen efter ett tag verkar det helunderligt om ägaren inte visste ett dugg efter fem års ägande eftersom felet säkert har funnits länge med tanke på allt ruttet trä och mjuka golv.
-Du upptäckte felet på en gång nästan, så felet fanns alltså vid köpet.
-Du har tagit kontakt med säljaren på en gång.

Att både ägaren och firman som genomförde fukttestet inte har något ansvar kan nog inte hålla rättsmässigt även om det är luddiga gränser.
(Det måste vara väldigt bekvämt att kunna skriva ut intyg av olika slag och ta betalt, när intygen senare visar sig vara helt felaktiga så har man inget ansvar trots att det kan röra sig om massor med pengar och problem för de inblandade........ De borde ha en försäkring för sådana misstag som träder in när de klantat till det.)

Det jag vill komma till med allt det här är... Att nu är det inte läge att vara snäll och försynt, utan behärskat ilsken/påstridig, tala om vad du tänker vida för åtgärder och anmälningar för att komma tillrätta med saken. Firman som testade bilen skall du också begära en förklaring från m.m.
Om det är tvärstopp trots "snälla" hot så gå så långt som möjligt med anmälningar m.m. Det gäller nog mest i så fall att vara jobbig så säljaren ger sig då han inser att du inte tänker ge upp.

Nu beror det ju också lite på om du vill ha bilen kvar.
Om du kan/vill fixa den själv till ett relativt vettigt pris och mest arbete. (Om man kan så är det rätt intressant hobbyarbete.)
Om någon annan skall fixa den åt dig till ett ovettigt högt pris.

Av erfarenhet från bekanta som haft problem så brukar det vara enklast att begära tillbaka en rejäl summa pengar och få eländet ur världen samt slippa att bråka mer.
Gå till en firma och få ett kostnadsförslag på reparationen och överraska säljaren med den säkert väl tilltagna summan som du vill ha tillbaka.

Lycka till.
M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 58689

Guest
Vad jag förstått har du inte bara haft detta problemet med fukt/vatten, utan även annat, sedan köpet. Du har väl bara ägt den några veckor?! Verkar lite som "finn fem fel" och även om detta nu blir löst med t ex betald reparation, vad händer sen?! Säljaren verkar ju ha lika många "dolda fel" som husbilen och går inte att lita på, så se till att bli av med "skräpet" och slipp sömnlösa nätter framöver.
 
Senast redigerad av en moderator:

MiniGordini

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28156
Medlemskap
2021
Vad jag förstått har du inte bara haft detta problemet med fukt/vatten, utan även annat, sedan köpet. Du har väl bara ägt den några veckor?! Verkar lite som "finn fem fel" och även om detta nu blir löst med t ex betald reparation, vad händer sen?! Säljaren verkar ju ha lika många "dolda fel" som husbilen och går inte att lita på, så se till att bli av med "skräpet" och slipp sömnlösa nätter framöver.

Ja, det är ju inte "bara" vattenskadan som är problemet.

Felsöker fortfarande i skrivande stund varför inte generatorn laddar bodelsbatteriet.

Efter det blir det felsökning på ACn

Sedan kontroll av hjullager.

Läckande kran i köksdel.

Osv.

Listan slutar tyvärr inte där. :-(
 

monjok

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Säffle
HBK-Nr
25141
Medlemskap
2024
Lider med dig, gick själv på pumpen för ett antal år sedan när ja köpte min första husbil i Tyskland , visade sig vara fuktskadad i bakstammen, hade dock sån himla tur att det gick på försäkringen (LF) så det hela löste sig bra för vår del , hoppas det löser sig för dig med .
 
F

F.d. 58689

Guest
Ja, det är ju inte "bara" vattenskadan som är problemet.

Felsöker fortfarande i skrivande stund varför inte generatorn laddar bodelsbatteriet.

Efter det blir det felsökning på ACn

Sedan kontroll av hjullager.

Läckande kran i köksdel.

Osv.

Listan slutar tyvärr inte där. :-(

:msn_thumbup:Kämpa på!!
 
F

F.d. 15918

Guest
Hej, tråkigt med alla problem på en ”ny” husbil, angående laddningen av bodelsbatterierna så prova med att lossa pluskablarna samt 240 volts kabeln som går in i ebl’n (den som sköter laddning osv.) och gör den helt strömlös en stund, det fungerade för mig.

Mvh Nisse
 
Toppen