• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenpumpen pumpar luft

F

F.d. 2549

Guest
Frågan avser Fiat -99 Pilotbygge.

När jag har hällt vatten i vattentanken och skall pumpa fram vatten i slangar och kranar då går pumpen igång, men inget vatten kommer fram. Jag har kranarna i kök och toalett öppna för varmvatten. För att få fram vatten måste jag stoppa in vattenutkastaren, som är i toalettutrymmet, i munnen och suga och suga i minst fem minuter, under tiden som pumpen arbetar. För varje kraftig sugning bubblar det mer och mer i utkastaren och till slut kommer vattnet, men då är jag ganska medtagen av allt sugande. Att pumpen tar tjuvluft tror jag mig förstå, men varifrån och hur åtgärdar jag det?
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpumpen pumpar luft

Det låter som om pumpen inte orkar suga upp vatten själv och behöver din hjälp med att få upp vattnet.
Sitter pumpen ovanför vattentanken? Kan du i så fall flytta ner pumpen - så pass mycket att vattnet i alla fall rinner ner till pumpen när tanken är full?
Den kan då kanske fungera även när vattennivån sjunker under pumpen om den inte får in luft till sugsidan på pumpen p.g.a. läckande sugslang på pumpen.

Det bästa är ändå att ha pumpen under bottennivån på tanken så att pumpen aldrig behöver suga vattnet uppåt.

Centrifugalpumpar är mycket känsliga för luft på sugsidan medan de membranpumpar som också finns för ändamålet pumpar bort luften och så småningom kan suga till sig vatten om det inte är för hög lyfthöjd.

Membranpumparna kan också köras torra ett tag medan centrifugalpumparnas axeltätningar alltid måste ha vatten för sin smörjning.
 
P

Pelle

Guest
Sv: Vattenpumpen pumpar luft

Har råkat ut för samma sak på min förra bil och sett att konstruktionen är densamma på min nuvarande (Pilote -01).

På insugsidan på pumpen sitter ett "grovfilter" av plast, filtret är delbart med bajonett fattning för att kunna rensa filtret. Det är gängat mot pumpen och slangen eller med slangklämma mot slangen båda typerna förekommer.

Ta loss hela filtret och inspektera för sprickor det fryser lätt sönder om det inte är helt tomt på vatten eller så kan något eller några av de "öronen" som håller ihop filtret gått av isåfall har du nog hitta boven.

Filtret finns i Kama katalogen för stax under 200:- du kan nog få närmste husbils/vagns handlare att ta hem ett åt dig.

Lycka till
Pelle
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Vattenpumpen pumpar luft

Tack för hjälpen Kjell och Pelle!
Jag var just ute och kollade i bilen. Slangen för vatten till pumpen finns i ovankant av vattentanken. De gånger jag har tanken full med vatten 100 liter, då fungerar det att få fram vatten, men när jag de senaste två gångerna endast skulle använda bilen ett dygn och därför endast hade tjugofem liter vatten i tanken, då uppstod mina problem. Eftersom det finns risk för frost om nätterna så gör jag mig omaket att tömma ut allt vatten - den åldrige bilen har ju ingen isolering för slangar och vattentank. Det har frusit lite lätt i slangarna för en tid sedan, så ditt tips Pelle kanske också kan vara till min hjälp - vilket jag inte hoppas.

God fortsättning på er alla.
Blomma.jpg
 
Toppen