• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Vattenpump

Bengan52

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Sollefteå
HBK-Nr
27858
Medlemskap
2024
Hejsan, har en Adria Coral S670 SL 2011 o undrar varför vattenpumpen startar då o då o går några sekunder bara trots att jag inte tappar upp något vatten
 
F

Fd.47585

Guest
Vår gör likadant då och då. Tror det är backventilen som inte är tät, så vattnet trycks tillbaka till tanken och till slut blir trycket för lågt och pumpen startar för att bygga upp det igen. För oss försvinner det efter ett tag, förmodligen något lite skräp som ligger ivägen och sen sköljs bort.
 

Nils o Gunnel

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
22109
Medlemskap
2024
Har haft samma problem, visade sig att det var en backventil på Aldepannan som läckte. Den sitter på utsidan och är ansluten till en slang som det kan droppa vatten ur men som ska släppa in luft när man tömmer ut varmvattnet.
 

aboabn

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
7132
Medlemskap
2024
Hejsan, har en Adria Coral S670 SL 2011 o undrar varför vattenpumpen startar då o då o går några sekunder bara trots att jag inte tappar upp något vatten
Här haft samma problem. Det visade sig att en klämma till vattenledning var otät. Fick klippa slangen och sätta ditt en ny slamgklämma.
Pumpen gick någon sekund, hördes nästan bara på natten.
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Hade också detta problem. Hördes på natten då pumpen startade ungefär en gång i halvtimmen och gick några sekunder. Felet var backventilen till värmepannan. Samma som rapporterats tidigare i tråden, fast detta var Truma. Liten plastmojäng som inte kostade många kronor, om jag minns rätt, men sitter lite knepigt till.
 
Toppen