• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Vattenpump funktion

Glidare

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30609
Medlemskap
2024
Hej allihopa

jag är ny husbilägare och söker kunskap och hjälp.

Kanske det är ett dum fråga men jag undrar om vattenpump knap ...

hur funkar det??

Ska man trycka på den varje gång man använda vatten eller pumpen ska funkar automatik vid Önskade tryck gräns??

eller måste man montera nått annat vid pumpen då börja automatisk??

Vet inte riktig hur funktionen funkar...


Fiat knaus 510c /1.9 /1996

vattenpump är SHURFLO 20 psi pressure Setting.

Tack på förväg !
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Knappen för att starta eller stänga av vattenpumpen är en slags huvudbrytare. I pumpen, eller däromkring, finns en tryckströmbrytare som ser till att pumpen går igång när man öppnar en kran och stänger den när kranen stängs och trycket ökar. Ibland kan det vara så att det sitter en mikrobrytare i kranen som startar och stoppar pumpen.

Min pump ät tryckstyrd och jag sätter på "huvudbrytaren" till vattnet när jag har fyllt tanken med vatten och stänger av den när jag kommer hem igen efter resan.

MVH
Hans
 

Glidare

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30609
Medlemskap
2024
Knappen för att starta eller stänga av vattenpumpen är en slags huvudbrytare. I pumpen, eller däromkring, finns en tryckströmbrytare som ser till att pumpen går igång när man öppnar en kran och stänger den när kranen stängs och trycket ökar. Ibland kan det vara så att det sitter en mikrobrytare i kranen som startar och stoppar pumpen.

Min pump ät tryckstyrd och jag sätter på "huvudbrytaren" till vattnet när jag har fyllt tanken med vatten och stänger av den när jag kommer hem igen efter resan.

MVH
Hans


hur vet man att pumpen har sådan funktion ??att starta själv vid låg tryck jag menar ...

jag har typ 2 minuter av vatten tills jag måste tryck knappen igen och jag vet inte om det ska vara så...
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Om strömbrytaren till vattenpumpen är påslagen så kommer din pump att starta automatiskt om trycket är lågt (t.ex. efter att man använt en kran).
Vi slår bara på brytaren när vi ska använda vatten när vi är klara slår vi av den, men så behöver man inte göra. Som sagt vissa låter den vara på mest hela tiden.
 

Glidare

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30609
Medlemskap
2024
Om strömbrytaren till vattenpumpen är påslagen så kommer din pump att starta automatiskt om trycket är lågt (t.ex. efter att man använt en kran).
Vi slår bara på brytaren när vi ska använda vatten när vi är klara slår vi av den, men så behöver man inte göra. Som sagt vissa låter den vara på mest hela tiden.



Du menar ingen problem om vattenpump knapp är påslagen hela resan??

först tänkte Jag att man bara tryck På den när man ska använda vatten ...

drar ingen El om den är på hela resan??
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Du menar ingen problem om vattenpump knapp är påslagen hela resan??

först tänkte Jag att man bara tryck På den när man ska använda vatten ...

drar ingen El om den är på hela resan??

Om du har tryckvattenpump är det ganska lurigt att ha den på hela tiden, om en slangkoppling eller en slang ger sig har man hela vattentankens innehåll över hela bilen.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Du menar ingen problem om vattenpump knapp är påslagen hela resan??

först tänkte Jag att man bara tryck På den när man ska använda vatten ...

drar ingen El om den är på hela resan??
Det är som Montreal skriver. Så det beror på vilket förtroende du har för dina slangar och slangkopplingar. Men, nej, pumpen drar ingen ström när tryckströmbrytaren har stängt av den.

Var medveten om att pumpen går igång ifall du har luft i systemet. När man har fyllt vattentanken får man alltid ägna litet tid åt att avlufta (= öppna en kran och låta luften komma ut) innan tryckbrytaren fungerar som den ska

Stannar inte pumpen trots att det är avluftat och alla kranar stängda så är det ett läckage någonstans. Inte omöjligt att en dräneringskran, för varmvattnet t.ex., har blivit lämnad öppen eller att en frostvakt i varmvattensystemet inte är återställd.

MVH
Hans.
 

Glidare

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30609
Medlemskap
2024
Om du har tryckvattenpump är det ganska lurigt att ha den på hela tiden, om en slangkoppling eller en slang ger sig har man hela vattentankens innehåll över hela bilen.
Det är som Montreal skriver. Så det beror på vilket förtroende du har för dina slangar och slangkopplingar. Men, nej, pumpen drar ingen ström när tryckströmbrytaren har stängt av den.

Var medveten om att pumpen går igång ifall du har luft i systemet. När man har fyllt vattentanken får man alltid ägna litet tid åt att avlufta (= öppna en kran och låta luften komma ut) innan tryckbrytaren fungerar som den ska

Stannar inte pumpen trots att det är avluftat och alla kranar stängda så är det ett läckage någonstans. Inte omöjligt att en dräneringskran, för varmvattnet t.ex., har blivit lämnad öppen eller att en frostvakt i varmvattensystemet inte är återställd.

MVH
Hans.

Tack så jättemycket för Värdefull information...


Jag ser tidligt och klart att medlemmar är jätte engagerat här och har kunskap !!

tusen tack för alla.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Obs att luftning av ”varmvatten” kan ta riktigt lång tid om hela systemet varit tömt. Varmvattenberedare rymmer ca 10-12 liter & vattnet tar sig inte dit om man inte öppnar en kram i varmvattenläge & släpper ut luften i samband med fyllning av vattentanken. Obs vänta med att slå på strömmen till pumpen tills du fått i minst denna mängd i vattentanken. På min bil tar ett par minuter för vattenpumpen att fylla beredaren. Pannan/varmvattenberedare har också en frostvakt. Står bilen parkerad utan påslagen värmeverk & temperaturen går ner under 4-5 gr, så tömmer systemet sig på backen under bilen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Om du har tryckvattenpump är det ganska lurigt att ha den på hela tiden, om en slangkoppling eller en slang ger sig har man hela vattentankens innehåll över hela bilen.

Ifall utetemperaturen sjunker under+5 grader och frostvakten öppnar så kan du förutom att tömma varmvattenberedaren, även tömma hela färskvattentanken, samt i förlängningen också tömma bobatteriet, gäller spänningsatt tryckvattenpump.
Hände mej en höst.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Så länge man befinner sig i bilen så hör man ju om det händer något i och med att pumpen sätter igång och inte stannar. Frostvakten kan vara ett bekymmer och den temperatur den öppnar för gäller naturligtvis där frostvakten är placerad. Normalt inne i bilen någonstans. Så är värmen på så skall frostvakten inte behöva lösa ut även om det har hänt för en del.

Att stänga av pumpen på "huvudbrytaren" när man lämnar bilen kan vara en bra taktik. När man är borta från bilen kan man ju inte höra om pumen sätter igång omotiverat.

MVH
Hans
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Shurflo 20psi är en pump med inbyggd tryckbrytare, den stannar när trycket gått upp till 20psi = 1.4kg/cm². När du sedan öppnar en kran går den igång igen så länge det behövs. När systemet är tomt behöver den gå ett tag med alla kranar öppna för att få ur luften i ledningarna, har du blandarkranar så ställ dem i mellanläge.
 

Malog

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Göteborg
Hej. Har en Carado med lite bekymmer: Ny vattenpump som funkar, i både köket och duschen, men inte i handfat i toan. Finns ström fram, och mätte även microbrytaren i blandare, Den fungerar oxå. Pumpen startar inte när jag startar handtaget. Något tips?
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Det finns alltid en möjlighet att en slang eller koppling går sönder, det gäller även om man har en elstyrd, saker går sönder så är det. Har man en tryckstyrd pump så kan den tömma största delen av tanken. Även om man uppmärksammar det direkt så hur skall man stoppa vattenflödet? Man kan stänga pumpen, men kopplingen kan fortsätta att läcka, det kan bli en hävert effekt. Ett sätt att bekvämt stänga vattnet är att sätt en el-styrd ventil så nära tanken som möjligt, på det sättet har man eliminerat många felkällor, ett tryck på en knapp så stoppas det mesta vattnet. Det ett är smidigt sätt när man lämnar bilen för en stund också.
 

Malog

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Göteborg
hej, prova att skruva av filtret som sitter på kranöppningen, kan vara lugg SKIT som sitter där.
Hej. Detta är inte problemet. Problemet ät att pumpen inte startar just när jag använder handfatatet. Pumpen startar när jag använder de 2 andra tappställena, och om jag då använderkranen i handfatet, så kommer det vatten, men pumpen aktiveras inte just vid handfatet. Har mätt upp, så microbrytaren fungerar, och det är ström fram till handfatet.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Hej. Detta är inte problemet. Problemet ät att pumpen inte startar just när jag använder handfatatet. Pumpen startar när jag använder de 2 andra tappställena, och om jag då använderkranen i handfatet, så kommer det vatten, men pumpen aktiveras inte just vid handfatet. Har mätt upp, så microbrytaren fungerar, och det är ström fram till handfatet.
Det måste vara något problem med kablaget i bilen till/från mikrobrytaren i blandaren. Om du mätt upp ström på en av ledarna vid blandaren så är det troligen ett brott på den andra ledaren som leder tillbaka till reläet för start av pumpen. Det kan också vara dålig kontakt.
Testa att koppla ihop kablarna direkt innan blandaren innan vidare felsökning så har du eliminerat en felkälla till och det blir lättare att märka eventuella glapp.
Jag vet inte hur din el är dragen men om två blandare sitter nära varandra kanske man gått på med en kabeltjuv på den ena blandaren och dom kan glappa. Kolla under dina andra kranar om du ser något påskarvat där.
 
Toppen