• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenläckage

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Hej

Idag har jag ställt på husbilen för den första färden för i år.

Jag fyllde upp vattentanken och då upptäcker jag att det läcker vatten bakom vänster bakhjul. Läckaget är ungefär under toalettens handfat. Det kommer ut ett isolerat rör från bodelen som går vidare under bilen, jag vet inte vad detta rör är till för. Dock är det inte säkert att det är röret som läcker då det rinner genom golvet ca 2 cm från röret. Jag tömde vattentanken fort som attan och hoppas att det inte blir några fuktskador.

Man kan ju misstänka att något har frusit sönder under vintern, men vad?

Är det någon som har en ide om vad som har hänt eller vad det isolerade röret är till för vore jag tacksam om ni skrev en rad om detta.

Påsken kunde ha börjat bättre............:mad:

/Per
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Vattenläckage

Fråga:Har använt någon kran och därmed trycksatt systemet? Har du använt avloppet i tvättstället? Det bör finnas en slang som mynnar under vagnen som överflödigt vatten rinner ut ur om man fyller tanken i topp. Hann du fylla tanken för mycket?
Verkar jobbigt
 
Senast ändrad:

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Vattenläckage

Hej

Tack för era svar.

Det är inte någon ventil som står öppen, systemet är trycksatt och jag har inte använt vatten på toaletten. Det finns alltså ingen slang till överfyllnadsskyddet som går ut där vattnet kommer.

Man ser att det inte ska komma vatten här, frågan är bara vad det är som är fel.........

/Per
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Vattenläckage

Det mest troliga är att ni inte fått ut allt vattnet ur rörsystemet och att det frusit sönder ett rör någonstans. Enda sättet att få rätsida på problemet är att skruva bort så mycket som går att få bort och följa rören och se vad som hänt. En möjlighet är att ansluta tryckluft vid vattenpumpen och försöka höra om det blåser ut luft nånstans, men kom ihåg att det får inte bli mer är ca 1-1,5 bar i tryck.
Ove.G
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Vattenläckage

Gör inte samma misstag som jag. Jag började jobba med vattensystemet och tryckprovade varje slang. När jag väl tänkt till hällde jag vatten i tvättstället. Det vattnet rann ut på fel ställe. Mitt avloppssystem består av 28 mm plaströr som är skarvade i varje hörn. Flera av dessa 90° böjar hade spruckit i flänsen av ålder eller i kombination med frost. Tyvärr är dessa oåtkomliga under duschrumsgolvet. Husvagnsverkstaden uppskattade tidsåtgången till ca 10 timmar för ta ut duschrummet och sätta tillbaks det. Jag lyckades ersätta tre rörbitar och tre skarvar med att peta in en avloppsslang typ tvättmaskin. Den passade perfekt.
Hälsningar Jan-Evert
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Vattenläckage

Hej

Problemet är nu lokaliserat och åtgärdat.

Det var "fördelaren" som satt på huvudvattenledningen som läckte. Tur i oturen att det läckte så pass mycket att det rann ut under bilen. Hade det bara droppat lite hade man nog inte upptäckt det förrän en stor fuktskada uppdagats.

Lite oroväckande att det kan se ut så här i de dolda utrymmena i våra husbilar.......
 

Bilagor

  • 027.JPG
    027.JPG
    1,3 MB · Visningar: 234
C

CLarsson

Guest
När jag sätter på vattenpumpen så läcker det under bilen, men om jag stänger av vattenpumpen så läcker det inte.
Har haft problemet en annan gång och då slog jag av och på kranen några gånger sedan var det bra.
 
Toppen