• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmare Vattenläckage

arnlin

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Lund
HBK-Nr
22456
Medlemskap
2024
Hej alla husbilsåkare, jag har en husbil av fabrikat Kabe som jag köpte 2001 fabriksny i Tenhult, som jag är djupt förälskad i, och nu har jag fått ett stort problem med läckage i hytten. Jag har varit inne på en verkstad som jag inbillade mig skulle fixa problemet, men så blev det inte, vad dom kommit fram till är att under värmeväxlaren som sitter under instrumentbrädan, finns där två ytterligare rör som i sin tur har förbindelse med golvvärmen i bodelen, och för att åtgärda problemet måste man delvis lyfta instrumentbrädan, så nu undrar jag om där finns någon som kan rekommendera någon verklig fantast som kan utföra detta jobbet, själv bor jag i Lund så fördel här omkring, men är villig att köra till Norrland bara jobbet blir seriöst gjort, så nu ser jag framemot en del tips som kan hjälpa mig i denna situation, skriv gärna några rader om dem ni rekommenderar, med varma hälsningar från husbilägare sen 1995.
Arne.
 
Senast redigerad av en moderator:

arnlin

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Lund
HBK-Nr
22456
Medlemskap
2024
Varför var en bra fråga, de menade på att problemet var en bodelsfråga, så de skickade mig till en husbilsfirma. När jag väl kom dit så menade de att problemet ligger på chassidelen, så då återgick jag till företaget som hade kollat det i första hand, och de har byggt om systemet nu så nu är det rent kaos. För nu har jag ingen värme alls i hytten. De har inte löst problemet som jag förväntade mig. Nu är det semestertider så jag får återkomma till verkstaden där jag var första gången efter semestern.
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Varför var en bra fråga, de menade på att problemet var en bodelsfråga, så de skickade mig till en husbilsfirma. När jag väl kom dit så menade de att problemet ligger på chassidelen, så då återgick jag till företaget som hade kollat det i första hand, och de har byggt om systemet nu så nu är det rent kaos. För nu har jag ingen värme alls i hytten. De har inte löst problemet som jag förväntade mig. Nu är det semestertider så jag får återkomma till verkstaden där jag var första gången efter semestern.
Jag har också hamnat där - mellan två stolar ibland.
Troligen finns någonstans någon firma som gjorde både bil och bodel.
Bossings i Linköping var en sådan - men är avvecklad på bodelssidan nu.
Kanske någon annan vet?
Det är ett gissel man hamnar i där tyvärr. Mitt tips är att kolla med verkstaden i Tenhult.
 

arnlin

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Lund
HBK-Nr
22456
Medlemskap
2024
Varför var en bra fråga, de menade på att problemet var en bodelsfråga, så de skickade mig till en husbilsfirma. När jag väl kom dit så menade de att problemet ligger på chassidelen, så då återgick jag till företaget som hade kollat det i första hand, och de har byggt om systemet nu så nu är det rent kaos. För nu har jag ingen värme alls i hytten. De har inte löst problemet som jag förväntade mig. Nu är det semestertider så jag får återkomma till verkstaden där jag var första gången efter semestern.
Hej igen Largu, jag vet inte om du har samma husbil som vår, Travel Master 610 1998, men när jag var i kontakt med Kabe i Tenhult så rekommenderade dem att provtrycka systemet med högst 1 bar för att avslöja läckaget med förhoppning att du kan komma en bit på vägen.
 

arnlin

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Lund
HBK-Nr
22456
Medlemskap
2024
Fortsatta problem med vattenläckage, Fiat Ducato 1998 2,5 tdi. Mycket tacksam om någon kunnig kan hjälpa mig med råd, tips. Läckaget rinner ner vid pedalstället i samband med provtryckning. Värmeväxlaren är ok enligt verkstaden. Från motorutrymmet genom torpedväggen går fyra slangar, 2 slangar inbillar jag mig har att göra med det ordinarie värmesystemet i hytten, de två övriga misstänker jag tillhör bodelsutrymmet eftersom där är golvvärme i bodelsutrymmet, Kabe bygge.
 
Toppen