• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Vattenläckage toan Fiat Ducato 1990

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Bytte ut den gamla vattenpumpen mot en ny av samma sort utan problem. Men när jag provkörde den hörde jag ett skvalande ljud från toan. Det läcker vatten baki spolanordningen där vattenslangen från pumpen går in i plastdetaljerna till själva spolanordningen. Lite svårt att se, men det verkar som att läckaget sitter i anslutningen till den svarta ringen. Förmodligen en packning. Dock svårt att avgöra. Är den svarta delen gängad eller en integrerad del som spruckit? Jag har försökt att vrida på den, men utan resultat. Svårt att komma åt med verktyg.
 

Bilagor

  • skipper toa.png
    skipper toa.png
    506,9 KB · Visningar: 43
  • skipper toa2.png
    skipper toa2.png
    528 KB · Visningar: 36
Senast ändrad:

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Den hvide flange under den sorte del må kunne skrues af, så du bedre kan komme til at undersøge.

De ser ud som om at der på den sorte krave sidder små nubber, som skal lette af og påskruning (med fingrene), men det kan du jo ikke så længe den hvide flange sidder på.

Hvis den sorte del er "skubbet" op over, så kan den være skubbet ud af plads ved frost under vinteren.
 
Senast ändrad:

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Tack för svar Kaehne! Alltihop sitter bakpå toan så nästan omöjligt att komma åt ordentligt. Vi kanske lutar åt att skaffa en Porta Potti istället, så vi slipper vattentoan och kan tömma via kassett istället. Vi får fundera vidare :) /Lasse
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Bytte ut den gamla vattenpumpen mot en ny av samma sort utan problem. Men när jag provkörde den hörde jag ett skvalande ljud från toan. Det läcker vatten baki spolanordningen där vattenslangen från pumpen går in i plastdetaljerna till själva spolanordningen. Lite svårt att se, men det verkar som att läckaget sitter i anslutningen till den svarta ringen. Förmodligen en packning. Dock svårt att avgöra. Är den svarta delen gängad eller en integrerad del som spruckit? Jag har försökt att vrida på den, men utan resultat. Svårt att komma åt med verktyg.
Kommer du inte åt med polygripen ,jag tror att det är en O.ring där som måste bytas
 

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Tack Herbet och Zlatko! Vi köpte en Thetford Potti som just nu är lite billigare på kampanj. Väntar bara på leverans och sedan får vi väl slåss med svartvattentanken och den gamla toan som måste bort :) Vi är ganska trötta på att ha en fast tank och bara kunna tömma på ett fåtal ställen. /Lasse
 
Toppen