• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Vatten på vindrutan

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ja som rubriken antyder. Har ni fukt/vatten på insidan av rutan på morgonen efter en natts campande?
Finns det något bra trick för att minska/ta bort problemet?
Jag har testat:
Helt tät ”vägg” mellan bil och bodel - Funkade bäst, dock inte helt enkelt att pyssla med för bara en natt.
Fönstren i förardelen 2cm öppet på var sida - Funkade sådär, blev ganska kyligt inne.
Isolertäcke på insidan - Hjälper i princip inte alls, blir dock varmare inne.
Täcke på utsidan - Hjälper i princip inte heller, blev dock varmare.
Ha en kupévärmare på i bildelen (när man står på ström) - Funkade bra, dock inget alternativ vid fricamping.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja som rubriken antyder. Har ni fukt/vatten på insidan av rutan på morgonen efter en natts campande?
Finns det något bra trick för att minska/ta bort problemet?
Jag har testat:
Helt tät ”vägg” mellan bil och bodel - Funkade bäst, dock inte helt enkelt att pyssla med för bara en natt.
Fönstren i förardelen 2cm öppet på var sida - Funkade sådär, blev ganska kyligt inne.
Isolertäcke på insidan - Hjälper i princip inte alls, blir dock varmare inne.
Täcke på utsidan - Hjälper i princip inte heller, blev dock varmare.
Ha en kupévärmare på i bildelen (när man står på ström) - Funkade bra, dock inget alternativ vid fricamping.

Om inte täcke på utsidan fungerar då är det något som är fel? Fungerar ned till minst -25 för oss.
Kanske för lite ventilation tillsammans med användandet av täcket?
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Täcke på utsidan funkar perfekt för oss. Rutan varm på in- och utsidan = ingen kondens, torrt och fint...............
Vi hade ett utvändigt täcke till den första husbilen (helintegrerad) som användes någon enstaka gång då vi stod på campingplats. För tillfälliga övernattningar på parkeringsplatser o.dyl. kändes det mindre bra. Dels för att man inte hade möjlighet att se ut genom framrutan om man så önskade, dels att man måste gå ur bilen för att ta bort täcket. Detta var särskilt obehagligt om yttre omständigheter gjorde att man snabbt ville lämna platsen.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Vi har ett jalusi på insidan som håller kondensen borta. Dock brukar vi starta dagen med frukost och då fäller vi ner jalusiet för att kunna se ut och under tiden vi äter frukost hinner dock rutan ofta imma igen men den tar vi enkelt bort med en vanlig gummiskrapa innan avfärd, när man väl börjat köra är rutan snabbt torr.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Vi har i år tagit med Kärcher sugen å det funkar ju bra men helst skulle man ju vilja slippa vattnet helt...
Ska prova med andra täcken/filtar.
Vi brukar ha sidorutorna 1-2cm nere och det är aldrig problem med fukt på rutorna i bodelen så där är nog tillräckligt ventilerat.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag har ett täcke invändigt som isolering dels mot värme när solen värmer och dels mot kyla på kvällar och nätter då det bara är några plusgrader, brukar aldrig ha någon fukt på rutorna eller i boutrymmet.
Man kanske ska undersöka om man har något som gör att boutrymmet är fuktigt, kanske undersöka med en fuktmätare brukar ju sitta i termometrar och väderstationer.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har ett täcke invändigt som isolering dels mot värme när solen värmer och dels mot kyla på kvällar och nätter då det bara är några plusgrader, brukar aldrig ha någon fukt på rutorna eller i boutrymmet.
Man kanske ska undersöka om man har något som gör att boutrymmet är fuktigt, kanske undersöka med en fuktmätare brukar ju sitta i termometrar och väderstationer.

Det kan ju också bero på hur många man är i bilen, varje person utdunstar ju en del vatten, om det sedan är lite sämre väder så att man också har blöta kläder eller t.o.m en blöt hund som skall torka kan det bli svårt att hålla kondensen borta.
 
Toppen